בעד ונגד: האם לתת סמארטפון לילדים?

הפעם במדור: הוויכוח הנצחי - האם המכשירים החכמים, שנמצאים בידי הילדים כמעט לאורך כל היום, תורמים להתפתחותם או מזיקים לה? ● יועץ התקשורת הבכיר מיקי ברקאי מוצא בכך בעיקר חיוב ולעומתו, מורן דוידוביץ' עפרי, אמא לילדה, סבורה שהנזק עולה על התועלת

מימין: מיקי ברקאי, יועץ בכיר לתחום התקשורת, ומורן דוידוביץ' עפרי

בעד: מיקי ברקאי, יועץ בכיר לתחום התקשורת

"אני בעד מתן טלפונים חכמים לילדים – גם מהצד הטכנולוגי וגם מהצד הבטיחותי. זה המכשיר הטכנולוגי מספר אחת בעולם, גם בתפוצה וגם במגוון השירותים שהוא מעניק. המכשיר הזה יותר ויותר מקפל לתוכו דברים שהיינו רגילים לעשות במכשירים אחרים, הוא הופך להיות בהדרגה למכשיר האולטימטיבי. בתור שכזה הוא מספק הרבה מאוד שירותים למשתמשים בו, כשהדגש היה בעיקר על שכבת הביניים, כלומר אנשים בגילאי ביניים ורמת טכנולוגיה ורמת עניין ביניים. הוא עד היום לא התייחס לשני הקצוות – מצד אחד ילדים ומצד אחר קשישים, אבל לפי דעתי יש מקום שיפתחו חוץ מתחום הביניים גם את שני התחומים האלה. כבר היום יש לילדים לא מעט מה לעשות במכשיר, וצריך להוסיף ולשפר עם דגש על לימוד וחינוך. ככל שהתפוצה של המכשיר אצל ילדים תגדל, גם המוטיבציה לפתח את השימושים עבור הילדים תגדל".

"נימוק נוסף בעד הוא נימוק הביטחון, החשוב במיוחד בישראל. הטלפון החכם מאפשר מעקב אחרי הילד, אחרי מקומות הימצאו, תיאומים בקשר לאיסוף שלו, איפה אתה נמצא מה אתה עושה, וככל שרמת הביטחון נחלשת, הצורך בשימושים מהסוג הזה מתחזק".

"נימוק נוסף בעד הוא שהשימוש בטלפון החכם גם מכשיר אותם טוב יותר לגישה טכנולוגית, כלומר עצם השימוש במכשיר טכנולוגי ואיסוף המידע מתוכו – מכשיר אותם טוב יותר להיות אנשים טכנולוגיים כשיגדלו".

"ולבסוף – הטלפון, הטאבלט והלפטופ הם מכשירי עזר להוראה, גם מבית הספר לתלמיד, וגם דרך לבדוק את הידע של התלמיד באמצעות מבחנים, שאלונים ודברים כאלה, וכן ככלי תקשורת בין בית הספר לתלמיד ולהורים בקבוצות ווטסאפ (WhatsApp)".

"עם זאת אני מודע גם להשפעות השליליות של המכשיר, בעיקר שהילדים מסבים את תשומת-לבם למסך – אם זה מסך טלוויזיה, מחשב, או טלפון – וזה על חשבון הדברים שילדים היו עושים בעבר, כמו משחקים, ספורט, קריאת ספרים. טלפון לא יכול להיות תחליף מלא למשחקי הילדות, לספורט ולספרים.

"נימוק נוסף לשלילה – שבזמנו דיברו עליו – עניין הקרינה. למרות שהנושא הזה לא בכותרות בזמן האחרון, יש עדיין אי-וודאות לגביו. לדעתי חלק מאי הוודאות נובע מהעובדה שלא הצטבר ניסיון ארוך טווח עם טלפונים. הקפיצה הגדולה היא ב-20 השנים האחרונות, ויכול להיות שההשפעה תופיע אחרי הרבה עשרות שנים או אפילו בדורות הבאים".

נגד: מורן דוידוביץ' עפרי, נשואה, בת 32 ואמא לילדה בת שש, נשואה, עוסקת בתחום הגבייה

"כשילדים גדלים זה חושף אותם קודם כל לתוכן שלא מתאים לגיל שלהם, כי היום לטלפונים ברובם יש גישה לרשתות חברתיות, וואטסאפ, אינטרנט, ואין חסימה לגיל מסוים. זה פרוץ מדי, ואין שליטה על מה שהילד שלך יכול לקבל מזה".

ואת מיישמת זאת על הבת שלך?
"אני מיישמת. הילדה שלי כבר שנתיים מתחננת לטלפון ולא מקבלת, בשעה שלחברות בגיל שלה יש טלפונים. אני כל הזמן מסבירה לה למה אני חושבת שהיא לא צריכה טלפון. מעבר לזה יש הרבה אנשים רעים ברשת, יש הרבה בריונות ברשת. לפעמים בקבוצות בווסטאפ. יש בריונות בכל מקום, אבל בתוך בית הספר רואים את זה, המורה שם לב, בריונות שלא ברשת קל לאתר, והילד יכול לשבת עם הטלפון שלו הפרטי, הרבה דברים יכולים לעבור שם ואתה אפילו לא יודע מה הוא עושה".

"ילד שלא הולך לבד ברגל, או שאתה לא צריך לדעת איפה הוא בכל זמן נתון, לא צריך טלפון, לפחות לא בגילאים הצעירים".

"היום הילדים מכורים למסך. כשאתה נותן לילד טלפון אתה רק מעודד אותו שבמקום משחקי חברה בחוץ הוא יושב על הספה כמו זומבי. אתה רואה את זה גם אצל מבוגרים, אבל אצל ילדים זה יותר קריטי".

האם זה לא פחד מטכנולוגיה?
"אני מאוד טכנולוגית, מתעסקת עם מחשבים, יש לי iPhone 7 פלוס, שאני מתפעלת למופת. אני לא מאחור בטכנולוגיה. יש דברים טובים בטכנולוגיה, אבל יש דברים נלווים לא טובים. אין לי פחד מטכנולוגיה, יש לי פחד מאנשים שמנצלים לרעה את הטכנולוגיה".

"ילד יותר גדול, שצריך לדעת איפה הוא נמצא, שהולך לבית הספר לבד ברגל או לסרט כשאין ליווי של הורים, צריך טלפון. אבל לאו דווקא הייתי נותנת לו טלפון חכם, כי אין שם שום חסימה על תכנים שילדים לא אמורים לראות. חלק מהעניין של הדור הזה, בני הנוער של היום הם דור שחושב שמגיע לו הכל, דור שנכון – הם הרבה יותר טכנולוגיים והרבה יותר מעורים בכל מיני דברים שאנחנו בתור ילדים לא ידענו – אבל הם גם מקבלים רעיונות של דברים לא מוסריים שהם מיישמים בחוץ. יש המון סיפורים על  מקרי אונס – שילדים למדו מסרטים ומיישמים את זה על בנות בסביבתם. היו לא מעט ילדים שההורים לא ידעו מה קורה להם, ופתאום הילד מנסה להתאבד, ואז מסתבר שהוא עבר בריונות בוואטסאפ מחבריו לבית הספר. ההורים לא ידעו וגם לא בית הספר".

יש עוד הורים שחושבים כמוך?
"יש הורים שגם חושבים כמוני, אבל נופלים תחת לחץ חברתי אם הילד שלהם לא מחובר לוואטסאפ, כי הוא מרגיש מבודד. הם נשברו תחת לחץ והביאו טלפון, לא בלב שלם אלא בחשש. אני מכירה אמא אחת שכדי שיהיה הוואטסאפ הכיתתי היא הכריחה שיהיה הורה אחד בתוך הוואטסאפ, שמישהו ישגיח שהשפה נורמלית, שאין בריונות".

אין בכל זאת יתרונות למכשיר?
"יש אפליקציות שהילדה לומדת דרכן לקרוא, מתגברת חשבון, מתרגלת את האנגלית שלה. בהרבה דברים זה טוב. כל עוד זה מבוקר. קשה למצוא טלפון טיפש, אבל יוצאות תוכנות כמו של הדתיים שאתה משלם חודשית והשירות חוסם תכנים לא ראויים".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים