היו זמנים: ההמצאות ששינו את חיינו

הטכנולוגיה מתחדשת בקצב מסחרר, אבל כדאי גם להביט מדי פעם על הצלחות העבר ● מדור שבועי חדש יסקור את האירועים המרכזיים בהיסטוריה הטכנולוגית העולמית - השבוע לפני

רבותיי, היסטוריה חוזרת. צילומים: BigStock

קשר מוח-מחשב, השקת ה-iPod והמצאת מכונת הצילום – העבר מלא במאורעות חשובים, ששינו את העולם הטכנולוגי והביאו אותנו למה שאנחנו מכירים כיום. תעשיית ההיי-טק מאופיינת בחדשנות, אבל תמיד כדאי גם לעצור לרגע ולהסתכל להיסטוריה. להתרפק על הישגי העבר שלנו, לזכור את ההמצאות החשובות ולקחת מהן לעתיד.

מדי שבוע נסקור בפניכם את האירועים הבולטים שקרו באותו השבוע בעולם הטכנולוגיה לפני שנים – מהעבר הקרוב ועד לעבר הרחוק מאוד. נסקור מאורעות מעניינים, המצאות פורצות דרך ופיתוחים שהביאו אותנו לאן שאנחנו נמצאים כיום. מוכנים? זה מה שקרה השבוע לפני…

בפעם הראשונה: מחשבה הפעילה מחשב

ב-1997 התפוצץ כלי דם במוחו של ותיק מלחמת וייטנאם ג'וני ריי והותיר אותו משותק כמעט לחלוטין – לבד מתנועות הלשון, שרירי הפנים, גלגל העין ונשימה עצמונית. מצב זה מכונה מצב "כלוא". ריי היה מודע לחלוטין, ראה, שמע וחשב. שנה לאחר מכן הוא הסכים לניתוח, שבו הושתלה במוחו אלקטרודה על ידי הנוירוכירורג רוי באקיי, שהומצאה על ידי הנוירולוג פיליפ קנדי.

בזכות ההשתלה, הפך ריי ב-26 באוקטובר 1998 לאדם הראשון שהצליח להפעיל מחשב בעזרת מחשבות בלבד. הוא הצליח להביע את עצמו במשפטים שנכתבו על מסך המחשב, כמו "אני צמא" או "היה נעים לשוחח איתך". במהלך הזמן ריי למד גם להניע את הסמן לאותיות מסוימות וליצור משפטים.

הממציא אף השתיל במוחו-שלו ב-2014 אלקטרודות כדי להמשיך במחקרו. הוא אמר כי "הטכניקה החדשה הזאת היא בעלת השלכות עמוקות עבור אנשים משותקים בכל העולם. כרגע, אנחנו מרכזים את מאמצינו ביצירת חיבור תקשורתי למחשב עבור מטופלים כלואים".

המנצחת ב-"הישרדות: מערכות ההפעלה"

לפני 16 שנים, ב-25 באוקטובר 2001, השיקה מיקרוסופט (Microsoft) את מערכת ההפעלה שלה Windows XP – היורשת שהחליפה את Windows 2000 ו-Windows ME. המערכת החדשה, שעוצבה כדי לאחד את קווי מערכות ההפעלה Windows NT ו-Windows 95, שרדה במשך שש שנים ארוכות, עד ינואר 2007 – מה שנחשב כמעט נצח בתחום מערכות ההפעלה. או אז, מיקרוסופט החליפה אותה ב-Windows Vista, שלא זכתה להצלחה אצל המשתמשים – מה שגרם ל-Windows XP להישאר מערכת ההפעלה הפופולרית ביותר עד אוגוסט 2012.

ההשקה החגיגית נערכה בניו-יורק, בנוכחותו של ראש העיר דאז, רודולף ג'וליאני, ומערכת ההפעלה החדשה הוצגה בחגיגיות על ידי ביל גייטס, נשיא החברה ומנהל ארכיטקטורת התוכנה שלה. "היום הוא יום גדול עבור המשתמשים ועבור תעשיית המחשבים האישיים", אמר אז גייטס. "עם השקת Windows XP אנחנו נכנסים לעידן חדש ומרגש של מחשוב אישי".

מערכת ההפעלה הפופולרית ביותר עד 2012. Windows XP

מערכת ההפעלה הפופולרית ביותר עד 2012. Windows XP

האירוע התקיים במלון מאריוט מרקיז שבכיכר טיימס והשתתפו בו כ-1,500 אנשים. בכירי החברה הציגו את חוויית השימוש במערכת החדשה ולקוחות שכבר אימצו אותה, לצד ביתן שבו הציגו יותר מ-50 חברות מוצרים היקפיים שעוצבו לעבוד עם המערכת החדשה, בהם מוצרי רשת חוטיים ואלחוטיים, כמו מצלמות, נגני מדיה, תוכנות אודיו ו-וידיאו, סורקים ומדפסות.

כבר אז, עוד לפני האירועים הנוצצים וההיסטריים של אפל (Apple) בהשקות של מכשירי ה-iPhone, הצטרף גייטס למנכ"ל חברת המחשבים האישיים גייטוויי, טד וייט, ולמנכ"ל אינטל (Intel), קרייג בארט, לאירוע Windows XP Madness, שנערך בחנות הדגל של גייטווי בכיכר קולומבוס שבתפוח הגדול. בחנות חתמו השלושה על עותקי התוכנה שנמכרו ללקוחות הראשונים. לאחר אירוע ההשקה צעדו המשתתפים לכיכר בריאנט וזכו להופעה חינמית של סטינג, בנוכחות 5,000 משתתפים.

"מכתב" טלגרפי מיידי – במקום מכתב שמגיע אחרי עשרה ימים

בחלק הזה של המדור נצלול הרבה אחורה, אל המאה ה-19. אז עוד לא היו מחשבים אישיים, סלולר ו-ודאי שלא אינטרנט, אבל באמצע אותה מאה הומצא הטלגרף.

מכשיר טלגרף. צילום: Flominator, מתוך ויקיפדיה

מכשיר טלגרף. צילום: Flominator, מתוך ויקיפדיה

ב-24 באוקטובר 1861 השלימה ווסטרן יוניון (Western Union) את קו הטלגרף הטרנס יבשתי הראשון לרוחב ארצות הברית, ובכך אפשרה, בפעם הראשונה, תקשורת מידית לרוחב היבשת. לפני השלמת הקו, מכתב שנשלח ממיזורי, שנמצאת במרכז ארצות הברית, הגיע לקליפורניה, שנמצאת במערבה, לאחר שנדד בדרכים עשרה ימים. תארו לכם מה קרה כשהמכתב נשלח לחוף המערבי ממדינות בחוף המזרחי, כמו ניו-יורק, וירג'יניה או פלורידה…

שלא במפתיע, פוני אקספרס (Pony Express), שהעבירה את אותם המכתבים, סגרה את עסקיה יומיים בלבד לאחר השקת הקו.

iPod, iPhone, iPad – I Paid

ה-23 באוקטובר 2001 היה יום היסטורי גם כן, לפחות בעולם הטכנולוגיה, בזכות השקת ה-iPod הראשון על ידי אפל.

דיסק קשיח של 5 ג'יגה-בייט, קישוריות Firewire וסנכרון עם iTunes (במועד מאוחר יותר) היו גולת הכותרת של המכשיר, לצד היותו קטן משמעותית מכל נגני ה-MP3 שהיו באותה התקופה. שקע ה-Firewire אפשר סנכרון מהיר והטענה בו זמניים, מה שהיה חדשני ביותר לאותם ימים. חוץ מזה, המכשיר תפקד רק עם מחשבי המקינטוש (Macintosh) של החברה.

הושק שש שנים לפ0ני ה-iPhone הראשון. ה-iPod. צילום: Jure, BigStock

הושק שש שנים לפני ה-iPhone הראשון. ה-iPod. צילום: Jure, BigStock

ה-iPod הפך כה פופולרי, עד כדי כך שמשתמשי Windows שחשקו בו פרצו את התוכנה שלו ויצרו פתרון כדי שיוכלו להשתמש בו גם עם מערכת ההפעלה שלו. הדבר דחף את אפל לייצר גרסה תואמת Windows בדור השני של קו מכשירי ה-iPod.

לאחר שהשיקה את חנות iTunes ביוני 2003, שינתה ההצלחה המסחררת של ה-iPod את הנוף של תעשיית המחשבים והמוזיקה.

מתי הומצאה מכונת הזירוגרפיה?

ב-22 באוקטובר 1938, במעבדה זמנית ששכנה בדירה שכורה בניו-יורק, הצליחו צ'סטר קארלסון, עורך דין, רשם פטנטים וממציא חובב, ועוזרו, אוטו קורניי, להמציא את התהליך שבזכותו נוצרה מכונת צילום המסמכים. לאחר שמונה שנים היא נקראה מכונת זירוקס, בגלל תהליך הצילום, שנקרא זירוגרפיה – מילה יוונית שפירושה כתיבה יבשה.

בתאריך זה ביצעו השניים את הצילום המוצלח הראשון של המכונה בעזרת לוחית אבץ מצופה גופרית, שאותה הם טענו בחשמל סטטי. הם כתבו את המילים "Astoria 10-22-38" על לוחית מיקרוסקופ עשויה זכוכית, שאליה הצמידו את לוחית האבץ. הם חשפו את שתי הלוחיות לאור חזק במשך כמה דקות, ואז הרימו את לוחית הזכוכית ופיזרו אבקה על לוחית האבץ. קארלסון הצמיד נייר שעווה ללוחית האבץ המצופה באבקה וחימם אותו. כשהרים אותו ופיזר את האבקה, נותרה כתובת הפוכה זהה לזו שהייתה כתובה על לוחית הזכוכית.

קארלסון ניסה לעניין חברות מסחריות בהמצאתו, אך היא לא הייתה מפותחת דיה והחברות שאליהן פנה, בהן ג'נרל אלקטריק (GE) ויבמ (IBM), לא הסכימו להשקיע במוצר ובפיתוחו. בין השנים 1939 ל-1944 עבר קארלסון כ-20 חברות, שאף אחת מהן לא התעניינה בהמצאתו.

ב-1947 משכה ההמצאה, שכבר הספיקה להשתכלל, את עינו של ג'ון דסאור, מנהל המחקר של הלואיד – חברה קטנה שעסקה בציוד צילום. הלואיד החליטה לקחת את הסיכון, המשיכה בפיתוח המוצר וקראה למכונות הצילום החדשות זירוקס (Xerox).

למרבה האירוניה, העוזר, קורניי, לא האמין בהמצאה, עזב את עבודתו עם קארלסון לאחר כשנה ו-ויתר מרצונו על כל תביעה עתידית הקשורה בתהליך שהמציאו. מכל מקום, מאוחר יותר העניק קארלסון לקורניי 100 מניות של תאגיד זירוקס, שבסופו של דבר הגיעו לערך של מיליון דולר.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים