מי יוביל את הטרנספורמציה הדיגיטלית?

תפקיד מנהל הדיגיטל הולך וקונה לעצמו אחיזה בארגונים רבים, ומעלה לא מעט שאלות: מהו התפקיד הזה? במה הוא שונה מהמנמ"ר וממנהל הטכנולוגיות? וכיצד הם יכולים לעבוד יחד, ולהימנע מחיכוכים ומתחים?

2016 - שנת פריחה למנהלי הדיגיטל. צילום אילוסטרציה: BigStock

אחד המושגים המדוברים ביותר בעולם הטכנולוגי, ולא רק, ב-2016 היה "טרנספורמציה דיגיטלית". על פי IDC, הטרנספורמציה הדיגיטלית, כמו הענן וה-Big Data, תשפיע בשנים הבאות בצורה דרמטית על צמיחת ה-IT בכלכלה הגלובלית, ותעמוד על 2.7 טריליון דולר ב-2020 לעומת 2.4 טריליון ב-2016.

אחת השאלות הבוערות בהקשר של הטרנספורמציה הדיגיטלית, שבה עסק העולם הטכנולוגי השנה, היא מי יוביל את המהפכה הזו? כיום, מדברים על תפקיד ה-CDO – מנהל הדיגיטל.

אלה המצדדים במינוי מנהל דיגיטל לארגון מכוונים לכך שהוא זה שצריך להביא את השינוי ולהצעיד את הארגון אל הזירה הדיגיטלית, שהולכת ונעשית דומיננטית. הוא יכול לעשות זאת עם המנמ"ר או במקומו. התפיסה הזו אומרת שבעולם של אתמול, המנמ"ר היה אחראי על גזרה מאוד רחבה של ה-IT. הוא היה אחראי על תקציבים, על גיבוש מדיניות אסטרטגית של מפת מערכות המחשוב והמידע של הארגון, ואילו כיום, עליו לעבוד בשיתוף פעולה עם גורמים אחרים בארגון, לרבות מנהל הדיגיטל.

מנהל הדיגיטל רואה את עצמו אחראי על גבולות הגזרה שמחוץ לשרתים הפיזיים של הארגון ומעבר למשאבי המחשוב הקיימים. ה-CDO, במקרים רבים, רואה את עצמו קרוב יותר ל-CMO, מנהל השיווק של הארגון, מאחר שגם תפקידו של מנהל השיווק המסורתי משתנה בקצב מהיר, והוא מתקרב בצעדי ענק לעולם הדיגיטל. המעבר הזה דורש מענה מקצועי מצד אנשי הטכנולוגיה. בדרך כלל, הסוגיה האם מי שייתן לו את המענה הוא המנמ"ר או מנהל הדיגיטל לא מטרידה את מנהל השיווק, כי הוא צריך את הקמפיין שלו לאתמול.

בנוסף, מנהל הדיגיטל רואה את עצמו כמי שמחבר בין עולמות ה-IT לעולמות הדיגיטל. הוא זה שמכיר היטב את האפליקציות, את רזי השיווק הדיגיטלי, את הרשתות החברתיות ועוד. התפקיד משפיע על הגיל של המכהן בו ובארגונים רבים, גילם של מנהלי הדיגיטל צעיר יותר מזה של המנמ"רים, הוותיקים פעמים רבות, שחצו את גילאי ה-40 וה-50, והם פחות חשופים לעולמות שמנהלי הדיגיטל שוחים בהם.

אלא שהמציאות חזקה יותר והלקוחות, הזירה העסקית והסטארט-אפים החלו לזנב בחברות המסורתיות, מה שגרם לחיפוש אחר מענה מידי. בארגונים רבים, המנמ"רים לא יכולים לתת את המענה, לא מפני שהם לא מסוגלים אלא כי אין להם את הזמן וכוח האדם הנדרשים. פה נכנס לתמונה מנהל הדיגיטל ומציב רגל די יציבה בארגון – לצד המנמ"ר וקרוב מאוד לשיווק ולהנהלה.

כמה מנהלי דיגיטל יש בעולם – ובישראל?

ההוכחה לאמיתות הדברים מצויה במחקר אחר של IDC, שלפיו בעוד שבשנה שעברה היו בעולם כ-2,000 אנשים שנשאו את התואר CDO, השנה עומד מספרם על 2,500. בישראל, מספר הארגונים שמינו מנהל דיגיטל לא עולה על כמה עשרות. בארגונים רבים, התפקיד מבוצע על ידי בעלי תפקידים אחרים, בנוסף על תפקידם הרשמי.

מחקר נוסף, שנערך לא מכבר, בדק מי מבעלי התפקידים הניהוליים הבכירים אחראי לנושאים הבאים: קביעת אסטרטגיה, מימון וכספים, והטמעה ויישום. הכוונה היא האם מי שאחראי לכל אחד מהם הוא מנהל הדיגיטל, מנהל השיווק, מנהל הטכנולוגיות (ה-CTO), המנמ"ר או בעל תפקיד בכיר אחר, שאינו טכנולוגי. המחקר נערך בקרב 6,000 מנהלים בכירים בארצות הברית.

התוצאות מעניינות: מנהל הדיגיטל ומנהל השיווק ממלאים את תפקיד קביעת האסטרטגיה באופן שווה, עם יתרון קל לראשון (31% ו-30%, בהתאמה). בתחום הכספי, התוצאות לא מפתיעות – ב-74% מהארגונים הנושא נתון תחת אחריות ה-CFO, מנהל הכספים. באשר ליישום – תחום תפעולי-ביצועי במהותו – שם יש קרב די צמוד בין מנהל הדיגיטל למנהל הטכנולוגיות. אלא שבניגוד לקביעת האסטרטגיה, כאן ה-CDO "לוקח" באופן ברור, עם 53% מהארגונים לעומת 42% מהארגונים, שבהם ה-CTO אחראי על התחום.

הנתונים האלה מראים שאופי תפקידו של מנהל הדיגיטל הוא בעיקר כמעצב אסטרטגיה שתוביל את הארגון אל העידן הדיגיטלי וכאחראי ליישום, לביצוע ולתפעול של הדברים. שאלת ההתממשקות שלו לתפקידים כמו המנמ"ר, מנהל השיווק או מנהל הטכנולוגיות עדיין נותרה פתוחה, בין היתר מפני שכאמור, גם בתפקידים אלה יש שינויים, כתוצאה מהטרנספורמציה הדיגיטלית. כך, למשל, מחקר של גרטנר (Gartner) מצביע על כך שבשנה האחרונה, יותר ויותר משימות שמנהל השיווק מבצע נוגעות לתחומים שעד כה היו בתחום אחריות המנמ"ר – וזה פוטנציאל למתח מסוים.

השורה התחתונה: את הטרנספורמציה הדיגיטלית יוביל מי שיוכיח שהוא מסוגל להוביל שינויים בארגון. הוא זה שיקבל מההנהלה את שרביט הניהול וכל האחרים יצטרכו להתיישר איתו ולעבוד במשותף – כמו שנדרש בהרבה מאוד תחומים בענף ההיי-טק.

קבוצת אנשים ומחשבים מקימה פורום חדש, CDO, שיעסוק בשאלות הקשורות למהות תפקידו של מנהל הדיגיטל, מערכת היחסים שלו עם ההנהלה ועוד שאלות מקצועיות. השקת הפורום תיערך ב-22 בינואר במסגרת הטקס השנתי להכתרת מצטייני המחשוב, IT Awards.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים