דיגיטל 3.0 – לגיל השלישי
ייתכן שהמחשבה שהעתיד שייך רק לדורות הצעירים אינה לגמרי נכונה ● בסוף אוגוסט חגג העולם 25 שנה ל-World Wide Web ● המשמעות: בני 60 נחשפו למהפכת האינטרנט בהיותם בני 35, ובילו מספיק שנים מול המסך כדי לאמץ אורח חיים דיגיטלי ● נקודה למחשבה
אמרתם דיגיטל אמרתם דור ה- Z – נכון, וגם דור ה-Y.
אלה שנולדו לעולם הדיגיטלי מבינים עניין, מורידים את האפליקציה של הבנק, של קופת חולים, של המכולת בשכונה – בלי לשאול שאלות. הם עושים קניות באופן דיגיטלי, מתבדרים באופן דיגיטלי ומתפרנסים מהדיגיטל. הצעירים שבהם אולי עוד לא מהווים כוח קניה משמעותי אבל הארגונים בונים על זה שהם עוד יתבגרו, ירוויחו טוב ויהפכו ללקוחות דיגיטליים רווחיים.
השאלה היא האם מנהלי האסטרטגיה הדיגיטלית לא מפספסים כאן משהו. רק בסוף אוגוסט חגג העולם יום הולדת 25 ל-World Wide Web. המשמעות של זה היא שגם אזרחים, או במילה פונקציונלית – לקוחות בני 60, נחשפו למהפכת האינטרנט בהיותם בני 35, ובילו מספיק שנים מול המסך כדי לאמץ אורח חיים דיגיטלי. אלה התבגרו עם המהפכה הדיגיטלית, יש להם אמון גדול יחסית בטכנולוגיה והם לא פוחדים להקיש את מספר כרטיס האשראי שלהם ברשת.
שנים של החמצה
על פי דו"ח בינלאומי שפורסם באוגוסט 2015, נמצא כי בין השנים 1990 ל-2013 תוחלת החיים עלתה ב-6.2 שנים. ישראל בפרט אגב מככבת בראש הרשימה, כאשר הגברים הישראלים העפילו אל המקום הרביעי עם תוחלת חיים של 80.2 בממוצע, והנשים הישראליות במקום ה-10 עם תוחלת חיים של 84 שנים. אם מתרגמים ממצאים אלה למונחים עסקיים – הרי יש כאן 20 ויותר שנים של החמצה, או אם תרצו, הזדמנות.
והרי בני הגיל השלישי, לא רק שמגיעים היום לשיבה טובה, אלא באופן כללי הבריאות שלהם טובה יותר בהשוואה להוריהם למשל. גם היכולת הכלכלית ורמת החיים גבוהה יותר מזו של הוריהם, וגם לא פעם מזו של הילדים והנכדים שלהם.
בהשוואה לצעירים, הם גם פנויים יותר ונאמנים יותר, ויילכו עם שירות או מוצר דיגיטלי שעונה לצרכים שלהם למשך 20 השנים הבאות לפחות. במקום להעביר את הימים בתור לקופת חולים, יש להם חברים בפייסבוק, הם קונים שטיחים סינים עתיקים באמזון (Amazon) וב-eBay, מרבים לרכוש שירותי תיירות ברשת וחלקם כבר ויתרו על סוכן הביטוח וקונים ביטוחים ישירים אונליין, או סתם עושים קניות שבועיות בסופר מהכורסה בבית, במזגן.
ואקום שהשאירו הגופים המוסדיים
מגזרים כמו בנקאות, תיירות או בריאות כבר זיהו את הסגמנט הזה ומשקיעים חשיבה בפיתוח שירותים מתאימים, כמו למשל בנק הפועלים אשר הכריז ב-2015 כי יציע לבני 55 חסכונות ארוכי טווח שיהוו השלמה לחיסכון הפנסיוני, ומהם תשולם להם הכנסה חודשית, זאת לאור ואקום שהשאירו הגופים המוסדיים בפיתוח מוצרים פשוטים לתשלום קצבאות לפנסיונרים.
אולם מי שעוד לא נתן את מלוא דעתו לנושא הוא דווקא המגזר הקמעונאי, ומנהלי האסטרטגיה הדיגיטלית מוזמנים לקבל השראה מן הדוגמאות הבאות.
AmazonFresh מספקת שירות של מכירת ירקות, פירות, דגים ובשר אונליין, שמתאים לכולם אבל במיוחד לגיל השלישי. המשלוחים אגב מגיעים לבית הלקוח טריים ומפתים כבר באותו יום, והשירות – באופן מעורר הערצה – ניתן בכל רחבי ארצות הברית. Stitch למשל, היא אפליקציית היכרויות לבני 50 פלוס, למטרות רומנטיות אבל לא רק, אשר פועלת על פי העקרונות של טינדר (Tinder).
לא רק המוצרים עצמם חשובים אלא גם הגישה השיווקית. Wave Digital, חברת שיווק דיגיטלי ישראלית, בנתה עבור אופטיקה הלפרין קמפיין ממוקד להגברת המכירות של משקפי מולטיפוקל ללקוחות חדשים, תוך שימת דגש מיוחדת על הגיל השלישי.
החברה בנתה קמפיין המשלב מבצע אטרקטיבי למולטיפוקל עם גיוס לידים לבדיקות ראיה מקצועיות חינם. הקמפיין הדיגיטלי הביא לתוצאות מרשימות והוכיח כי גם קהל נישתי ושובר מוסכמות דיגיטליות כמו הגיל שלישי, ניתן לפיצוח דיגיטלי.
שימת לב לפרטים הקטנים כמו הגדולים
יש וודאי עוד דוגמאות רבות, אבל לא מספיק. Aging2.0 היא דוגמה לרשת חדשנות גלובלית שמטרתה לקדם חדשנות ולשפר את החיים של בני הגיל השלישי. גם בארץ יצא להם להריץ תחרות סטארט-אפים המפתחים פתרונות לגיל השלישי, תוך שיתוף פעולה עם האקסלרטור החברתי RallyTechForGood.
לסיכום, שימוש קצת ציני אבל חשוב בדיגיטל עושה הסטארט-אפ הניו יורקי Everplans, אשר הופך את עולם הצוואות וסידורי המוות לדיגיטלי ופשוט. הפלטפורמה שהקימה החברה מציעה לערוך צוואות דיגיטליות מאובטחות, ללא צורך בעורך דין, ולאגור את כל המידע האישי והבקשות האחרונות, לשימוש מיידי בעת הצורך.
כך, ארגונים שישקיעו בטיפוח ושימור פלח שוק זה, ולמשל ילמדו את בני הגיל השלישי לסחור באופן עצמאי בניירות ערך, או יציעו להם חסכונות לטווח בינוני ואפילו ארוך, ינגישו אפליקציות קיימות בדיוק כפי שמנגישים היום אתרים לאוכלוסיות בעלות צרכים מיוחדים, כל זאת תוך הענקת שירות טוב ואמין, תמיכה מנומסת וסובלנית ושימת לב לפרטים הקטנים כמו הגדולים, כמו למשל לדאוג שהמוצרים יגיעו עד פתח הבית – ירוויחו פלח אוכלוסיה חשוב ומבטיח.
הכותב הוא מנכ"ל TingZ, מקבוצת CodeOasis, המתמחה בטרנספורמציה דיגיטלית.
תגובות
(0)