פיל לבן, גרסת החאקי

צבא ארה"ב משקיע תקציב של יותר מ-115 מיליוני דולרים בפרויקט ענק לפיתוח מערכת מידע גיאוגרפית לכוחות הלוחמים ● האם לא שמעו שם על Google Earth? ● התקציב, במידה ותהיתם, כבר אושר ● נראה שאנו עדים להולדת פיל לבן חדש

לפני כחודש פרסם מבקר המדינה, השופט בדימוס מיכה לינדנשטראוס, דו"ח חמור על נסיעתו של אהוד ברק, שר הביטחון, ופמלייתו לסלון האווירי בפריז. בדו"ח קבע לינדנשטראוס, כי כשליש מהוצאות הלינה של המשלחת, סכום של מאות אלפי שקלים – שימש עבור חדרים שלא נוצלו או שלא שימשו לייעדם המקורי.

לא מעט מחקרים הצביעו על הזיקות והקשרים שבין בעלי הון בתעשיות ובין גנרלים בצבאות השונים, קשרים שמובילים לעידוד מלחמות שלא בהכרח היו חייבות לפרוץ. תוצאת לוואי של אותם קשרים היא בזבוזים, אשר בכל ארגון מסחרי היו מביאים להדחת ההנהלה באופן מיידי.

השבוע פרסמו עמיתינו ברג'יסטר (The Register) הבריטי כתבה על פרויקט עתיר משאבים חדש, הנערך בצבא ארה"ב. הפרויקט, שכבר זכה לכינוי "Google-Maps למרד העיראקי", עתיד לעלות כ-115 מיליוני דולרים (לכל הפחות), והוא כבר תוקצב על ידי הפנטגון.

המערכת שתסופק לכוחות הצבא בעיראק, נמסר, "תהיה מפה מבוססת בסיס נתונים, שתספק לכוחות הלוחמים בשטח יכולת לשתף מידע, לאסוף אותו, לשנע אותו הלאה ולהפיק ממנו בינה בצורה יעילה יותר". שם המערכת – TIGR, ראשי תיבות אנגליים של "דיווח טקטי לכוחות", והיא מתוארת כמערכת המציעה קישורים למידע, למיקום ולזמנים.

כך, בטרם תצא פלוגה לסיור בשטח בלתי מוכר לה, מפקד הפלוגה יזין את נתיב הסיור העתידי לתוך המערכת. אז יופיעו על גב המערכת מגוון נתונים היסטוריים רלוונטיים, דוגמת: אירועים קודמים שקרו בציר זה, מארבים, פיצוצים בצידי הדרך, מה שקרה בקרבת מאות מטרים לאורך המסלול, המצאות מבנים אזרחיים בנתיב המוצע ועוד. המדובר בהצגה של הנתונים בדרך שהיא עדיפה על פני הדרך המסורתית של דו"חות, אותם אף אחד אינו טורח לקרוא. למרות זאת, לא ניתן להימנע מההשוואה המתבקשת ל-Google Earth, השוואה אשר מעלה קווי דמיון רבים.

למען ההגינות, יש לציין, כי גרסאות ראשוניות של המערכת התקבלו באהדה בקרב הכוחות הלוחמים. המחייבים את המערכת טוענים, כי היא מסייעת למפקדים בדרגים הנמוכים הנמצאים בשטח, בתהליך קבלת החלטות טוב יותר. מנגד, אלה השוללים את פיתוח המערכת, טוענים, כי בסך הכל היא תהווה עוד גורם מפריע ומסיח דעת בלחימה, וכי היא לא באמת תנפיק את הנתונים הנדרשים למפקדים וללוחמים.

על פי ויקיפדיה (Wikipedia), פיל לבן הוא "כינוי לנכס רב ערך לכאורה, שהופך לעול ולמעמסה". פיל לבן הוא נכס שעלות אחזקתו גבוהה מהתועלת שבו ואינו משמש את הציבור. בתרבויות תאילנד ובורמה הוא קדוש, אין לנטוש ולהזניח אותו. אך בשל קדושתו, המחזיק בפיל אינו יכול לנצלו לעבודה, ומכאן נגזרת עלות החזקתו הגבוהה. כך, בין השאר, זכו לכינוי "פיל לבן" מטוס הקונקורד, פרויקט הלביא, ובתל אביב – התחנה המרכזית החדשה וכיכר אתרים.

מעניין מה יקרה קודם: נסיגתם המוחלטת של כוחות צבא ארה"ב מעיראק, או ההודאה שהפרויקט הצבאי עתיר המזומנים הזה, הוא הוא הפיל הלבן (חאקי) הבא.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים