שיתוף פעולה בין ה-IT לעסקים – למה זה חשוב דווקא עכשיו?

מחקר חדש מאשש את ההנחה שעבודה של אנשי הטכנולוגיה ביחד עם אנשי הליבה העסקית מיטיבה עם הארגונים ● אם כך, מדוע רבים מהם לא עושים את זה?

הסוד - בשיתוף הפעולה בין ה-IT לליבה העסקית. צילום אילוסטרציה: BigStock

הצורך של ארגוני IT ללמוד את ליבת העסקים של ארגונם ולהדק את שיתוף הפעולה שלהם איתם הוא נושא שנדון כמעט בכל פורום מקצועי בשנים האחרונות. במגזרים מסוימים, בעיקר הגדולים והקריטיים כמו פיננסים, בריאות וביטחון, זה כמעט דבר מתבקש. מנמ"רים שלא מצליחים להתחבר לביזנס מוצאים את עצמם מהר מאוד בעימות קשה עם מחלקות שונות, מאבדים יכולת לקבל תקציבים ובמידה רבה גם מאבדים את הרלבנטיות שלהם. ההנהלה, ובראשה המנכ"ל, לא תיתן להם גיבוי.

הדבר קריטי הרבה יותר בעידן הטרנספורמציה הדיגיטלית, כאשר יותר ויותר תקציבים ופתרונות טכנולוגיים שהיו עד כה נחלתו של המנמ"ר עוברים לאגפי העסקים למיניהם – עובדה שמכבידה עוד יותר על הובלתו הטכנולוגית. בארגונים שבהם שיתוף הפעולה של אנשי המחשוב עם הליבה העסקית עלה על פסים נכונים, התוצאות מורגשות היטב – הן בתפקוד הטכנולוגי של הארגון, הן בזרימה הפנים ארגונית ובעיקר בתוצאות העסקיות, בשורת הרווח.

שני הצדדים: החיבור בין ה-IT לביזנס – מתבקש

השיח בנושא זה הלך והתבסס במשך השנים על תפיסות אקדמיות, מחקרים וניסיון בשטח. לתחום הזה הצטרפה לא מכבר חברת הייעוץ הבינלאומית מקינזי (McKinsey), שערכה מחקר מקיף בין מנמ"רים ומנהלים אחרים, בנושא שיתוף פעולה בין מחלקות ה-IT לביזנס. הממצאים הראשיים של המחקר מראים במפורש שארגוני IT שמשתפים פעולה בצורה אקטיבית עם שאר המחלקות ממנפים ביעילות את הטכנולוגיה והביצועים שלהם טובים יותר. בין היתר הדבר בא לידי ביטוי באספקה של שירותי הליבה ויצירת תרבות ארגונית אחת, שפה אחת. רוב המשיבים מקרב מנהלי הליבה העסקית מאמינים שה-IT צריך להיות שותף וחלקם הגדול סבור שזה דבר מתבקש, כלומר – אי אפשר בלעדי זה.

גם מנהלי הטכנולוגיה שהשתתפו בסקר סבורים שהחיבור בין עסקים לטכנולוגיה הוא מתבקש, בין היתר מפני שהלחץ על המנמ"רים והעובדים שלו ילך ויגדל בשנים הבאות. אחת הסיבות לכך היא הגידול בשימוש בשירותי צד שלישי, כחלק מאוטומציה של תהליכים, כמו סוגים של ענן כפלטפורמה לשירותים שונים שארגון ה-IT רגיל לתת, במיוחד בכל מה שקשור לעולם התשתיות. זאת, לצד יוזמות דיגיטליות שצצות חדשות לבקרים. לשני הצדדים ברור שללא הבנת תהליכים עסקיים, כולל התמחות בשירותים שונים, הדיגיטציה עלולה להיות בכייה לדורות.

הסקר בדק היבט חשוב בתהליך הזה – ההכשרה והכישורים שנדרשים מאנשי ה-IT לאור הצורך בהבנת תהליכים עסקיים. מי שמכיר את המציאות שקיימת בהרבה מאוד ארגונים יודע שהדבר הזה לא מובן מאליו. עד היום, מנמ"רים רבים לא דרבנו את העובדים שלהם להשתלם בתחומים שבהם הארגון עוסק, וגם הם עצמם לא ממהרים ללמוד. חלקם יושב באזורי הנוחות ומעדיף לראות כיצד הדברים קורים מעצמם, עד שמגיע המשבר או נקודת הלחץ, שממנה כבר אין דרך חזרה. או אז ההנהלה מגלה אפס סובלנות ומתחילה לשדר שיש צורך בהתייעלות, בחיפוש אחר בעלי כישרונות מתאימים ועוד מילים מכובסות למילה פיטורים.

לכן, אך טבעי שמנהלי העסקים שהשתתפו במחקר סבורים שרכישת ידע, מיומנות ויכולת להבין את הביזנס היא אתגר לטווח ארוך, שכדאי מאוד שהמנמ"רים ועובדיהם יתחילו לשים לב אליו, כי אחרת, האתגר הזה ייהפך מהר מאוד למחסום קריטי ביותר.

כמובן שצריך לקחת בחשבון גם את הסביבה התחרותית שבהם פועל כל ארגון. שיתוף פעולה הדוק בין המנמ"רים למנהלים העסקיים יוצר יתרון ואולי אפילו בידול תחרותי. זהו סממן שקוף, שמנהלי שיווק ומכירות, למשל, מתריעים מפניו. אלא שמיומנות ולמידה של תהליכים עסקיים של חברת ביטוח, לדוגמה, לא נלמדים ביום ולא בחודש. הם צריכים להיות חלק מתהליך מובנה, סדור ועקבי, ותנאי נדרש בגיוס עובדים או מנהלים חדשים.

בנוסף לשאלות בנוגע לעמדותיהם, המנהלים נשאלו איך הם מעריכים את המצב בשטח. התשובה שלהם לא צריכה להפתיע: שיתוף פעולה מלא, אמיתי ומובנה בין המחלקות הטכנולוגיות בארגון לבין הביזנס אינו דבר שכיח.

המחקר של מקינזי לא הסתפק בשאלות אל המנהלים העסקיים והטכנולוגיים, אלא בדק 14 מחלקות IT שמשתפות פעולה באופן בולט עם המחלקות העסקיות בארגון ואיך זה השפיע על הארגון כולו. התוצאות הראו שכמו המשוער, הייתה לשותפות השפעה ישירה על היעילות של התהליכים בארגון ועל היכולת שלו לפתח שירותים חדשים, להתחבר לעידן הדיגיטלי ולשפר את כושר התחרות.

העבודה ביחד יוצרת הפריה הדדית וגורמת להבאת רעיונות חדשים, שמגיעים מהשטח ומתורגמים על ידי האנשים הטכנולוגיים בארגון לפתרונות חדשניים וטובים יותר.

אלא שהערכתם של המנהלים שלפיה שיתוף הפעולה הזה טוב לארגון לא מתבטאת בסדרי העדיפויות שלהם, שכן על פי תשובותיהם, זו לא נמצאת אצלם במקום הראשון בשום מקרה. התשובות היו אופייניות: עדיפות לקיצוץ והתייעלות, כפי שהמנמ"רים השיבו, והמנהלים העסקיים סבורים ששיתוף הפעולה אמנם חשוב, אבל הם לא מתרגמים את זה להפניית משאבים ותקציבים גדולים כדי לבצע את המהלך. בעיניהם, הגדלת האפקטיביות של העסק חשובה יותר.

השורה התחתונה: הצורך בשיתוף פעולה הדוק בין ה-IT  לליבה העסקית הוא כבר לא שאלה של האם אלא איך, ובחלק מהארגונים נשאלת גם השאלה למה לא. אולם, התרגום של צורך זה לביצוע בשטח מורכב, משום שלא מדובר רק על נושאים טכנולוגיים ולא על אילו כלים לאמץ או לא, אלא על שינוי מהיסוד של תרבות ארגונית, שתלוי במידה רבה בכישורים האישיים של שני הצדדים. המחקר של מקינזי מלמד שהשינוי הזה לא יקרה מחר בבוקר, אבל זה הזמן להתחיל לעבוד עליו, רגע לפני שיהיה מאוחר.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים