סקירה: ideapad Chromebook 100S של לנובו

המחשב הנייד החדש של לנובו לא שונה בהרבה מלפטופים אחרים שנועדו לקצה התחתון של הסקאלה, אבל יש לו כמה יתרונות - כולל בשורה התחתונה

ה-ideapad Chromebook 100S של לנובו. צילום: יח"צ

מבחינה חיצונית, קשה לומר שיש הבדל של ממש בין ה-Lenovo ideapad Chromebook 100S למחשבים ניידים מודרניים אחרים בשוק שמציעים מסך בגודל 11.6 אינץ', ובטח ובטח לעומת אלה שמיועדים לשוק שנקרא לו הלא גבוה, כדי לא להעליב אף אחד. המבנה הוא סטנדרטי למדי, ואפילו היציאות מסביב שייכות בדיוק למקום וממוקמות במקומות הנכונים. כשפותחים את המכסה רואים מקלדת סטנדרטית למדי, כשאלה שעבר בידיים שלהם מחשב מסדרת ה-ideaPad הצרכנית של לנובו (Lenovo) בשנתיים-שלוש האחרונות ירגישו אתה מיד בבית.

כך שעוד לפני שמדליקים את המחשב, באמצעות כפתור ההפעלה/כיבוי שנמצא בקצה הימני של שורת המקלדת העליונה, שמשמשת בדרך כלל במחשבים ניידים לתערובת של מקשי פונקציה עם פעולות מיוחדות, קשה לדעת שמדובר במשהו קצת שונה.

מחשבי ה-Chromebook זוכים להצלחה לא מבוטלת במולדת של גוגל (Google), הלוא היא ארצות הברית, ובמיוחד בתחום החינוך. היכולת לקבל מחשב עם מערכת הפעלה בענן שלא עולה גרוש, שכל מה שהוא צריך זה חיבור לאינטרנט ודפדפן, מושכת מאוד בתחום הזה בזכות החיסכון הגדול שהוא מציע בהוצאות הראשוניות והשוטפות כאחד.

היקום שלו, שכולל פתרונות משלימים דוגמת Google Drive לאחסון שוטף של קבצים ומסמכים ו-Photos לאחסון ושיתוף תמונות, מספק את מה שבדרך כלל משתמשים רגילים זקוקים לו. גם אם מגיעים למחשב הזה מעולם Windows מוחלט, קל מאוד להתרגל אליו, מאחר שכרום הפך לדפדפן המוביל בשוק, והמחשב תומך מזה זמן רב בתוספים וביישומים שמורצים במסגרת הדפדפן בלבד. בעצם, כל דפדפן מודרני יכול להריץ כיום יישומים שסגורים אך ורק למסגרת שלו.

החלטה לרכוש ולהתחיל להשתמש ב-Chromebook, בין אם ב-100S או בכל מחשב דומה אחר, אומרת שצריך לשקוע בעולם של גוגל. אמנם, Chrome OS מבוססת על Linux, אבל שלא כמו הפצת Linux רגילה, בה אפשר להתקין תוכנות כמו ב-Windows, ב-Chrome OS אפשר להתקין דברים בתוך הדפדפן וזהו. לא מתקינים אותה לכונן הקשיח באופן מפורש וגם אם היא יוצרת אייקון על שולחן העבודה, הוא כזה שבעצם מפעיל עוד חלון של דפדפן אם לוחצים עליו כדי להפעילו.

מה ההבדלים בין ה-S100 למחשבי Chromebook אחרים בקצה התחתון?

כל האמור לעיל אינו מתייחס רק ל-100S של לנובו אלא לכל מחשב Chromebook, אם בכלל תמצאו הבדלים בינו לבין מחשבי Chromebook אחרים בקצה התחתון של הסקאלה – הם פחות או יותר נראים אותו הדבר.

אלא שבעוד מחשבי Chromebook בקצה התחתון בדרך כלל מצוידים במעבדי סלרון (Celeron) של אינטל (Intel), המחשב הזה מגיע עם מעבד פנטיום (Pentium). מדובר במעבד N3540 מרובע הליבות, שפועל במהירות של 2.16 ג'יגה-ביט. יחד עמו מצויד המחשב בזיכרון RAM של 4 ג'יגה-בייט, וכמו בטלפון עם אנדרואיד (Android), הזיכרון הוא כרטיס eMCC 5.1 בנפח של 32 ג'יגה-בייט, שחלקו תפוס בידי מערכת ההפעלה וחלק מהאפליקציות המותקנות בו. המסך מציע רזולוציה של 1,366 על 768 פיקסלים, רזולוציה שהייתה ממש עד לאחרונה גם זו שליוותה את רוב הניידים מבוססי Windows עם מסכים בגודל של עד 14 אינץ', וזה בהחלט סביר.

המקלדת של המכשיר. צילום: יח"צ

המקלדת של המכשיר. צילום: יח"צ

המקלדת בהחלט נוחה לשימוש, עם ירידה מספקת של המקשים ועם הרגשה איכותית גם למרבים לכתוב. שורת המקשים העליונה מספקת גישה מהירה לכל הפונקציות שצריך, כולל העלאה או הורדה של עוצמת הקול או השתקת הרמקול, שינוי בהירות המסך, טעינת הדפדפן מחדש וכדומה, והכול באופן ישיר וקל, בלי צורך להשתמש במקש בקרה נוסף בכדי להפעיל את הפונקציות הללו. תאמרו שזה בדרך כלל קורה במחשב Windows? נכון. אבל אז כדי להשתמש במקשי הפונקציות צריך ללחוץ על מקש מיוחד, ובמקרה של ה-S100 פשוט אין פונקציות.

מתחת למקלדת מצוי משטח העכבר והוא ענק וגדול, ומאפשר לסמן להגיע לכל פינה במסך בלי בעיות, אבל הוא מאוד נוקשה ולפעמים ממש מפריע לעבוד. במקום לבצע לחיצה, לשכוח ממנה ולעבור הלאה, צריך לתת תשומת לב וללחוץ חזק, וגם כך – זו מערכת הפעלה בה יש רק סוג אחד של לחיצה.

המחשב תומך בבלוטות' 4.0 וב-Wi-Fi 802.11 a/c, וזה יפה, ויש לו שני חיבורי USB – אחד של 2.0 ואחד של 3.0. כשחיברתי כונן קשיח חיצוני בהחלט היה ניתן להרגיש בשינוי בקצב העברת הקבצים. דרך אגב, החיבור של הכונן החיצוני ושל עכבר חיצוני עברו בקלות רבה, ותוך שנייה וחצי לערך הם כבר היו מוכנים לעבודה.

המחשב שוקל 1.2 ק"ג וזה נחמד, עוביו המרבי 19.9 מ"מ וגם זה בסדר גמור, ולפי החברה הוא מספיק לעבודה במשך שמונה שעות ברציפות. בבדיקות שלי הוא הגיע לקצת יותר משבע. היה חסר לי דבר אחד: על אף שלא מדובר אולי במשהו שהוא חובה בעולם בו קל להתחבר ל-Wi-Fi – ומקסימום באמצעות הטלפון – והכוונה היא לאפשרות לשלב גם SIM במחשב. זה נראה אפילו מתבקש מאליו.

הדבר הכי טוב שיש למחשב הזה להציע הוא שורת המחיר: 1,045 שקלים בלבד. עבור מי שלא זקוק לסרטים ולמשחקים, אלא לחבר לכתיבת טקסטים פשוטה, מייל וגלישה – אין הרבה פתרונות שמתחרים איתו, כלומר כל עוד מוכנים להתרגל ל-Chrome OS.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. לגוגל יש לכם

    מחשב מעולה בעיקר לסטודנטים, נותן פיתרון מושלם וגם זול מאוד במידה וקונים בחול.

אירועים קרובים