העיקר הבריאות

האם בוס קשוח גורם לתחלואת יתר בקרב עובדיו? מחקר אירופאי שפורסם במהדורה האלקטרונית של ביזנס-וויק מנסה לספק תשובות ● שתהיו לי בריאים

האם מנהלים במקומות עבודה שנתפסים כקשוחים ולא נחמדים, גורמים לעובדיהם להיות חולים יותר, ובכך מגדילים את כמות ההיעדרויות שלהם? והאם פיקוח-יתר על עובד והגדלת הלחץ עליו מגדילים את הסיכון להתקפי לב? מחקר חדש שמתפרסם במהדורה האלקטרונית של ביזנס-וויק (BusinessWeek), אינו מצביע אמנם על קשר ישיר – אבל בהחלט מעלה את האפשרות לקשר בין אופיו של הבוס לבין תחלואת עובדיו.

"הממצאים שלנו מספקים תמיכה מובהקת לקשר שבין מחלות עובדים לבוסים גרועים, אבל בפירוש לא קובעים שזהו הגורם הישיר או היחיד לתופעות האלו", אומרת אנה אייברג, החוקרת הראשית, שבדקה לא פחות מ-20 אלף עובדים משוודיה, פינלד, גרמניה פולין ואיטליה בעשר השנים האחרונות. כך, למשל, בקרב עובדים בשוודיה שדיווחו שהם אינם מרוצים מהבוסים שלהם, נתגלה סיכון גבוה ב-25% להתקפי-לב.

זאת ועוד: עובדים שדיווחו שהם פשוט לא אוהבים את הבוס שלהם, נעדרו ממקום עבודתם יותר מאשר עובדים אחרים. כך, מספר ימי המחלה של הנסקרים בדו"ח, תאם למערכת היחסים שלהם עם הבוסים.

מחברי המחקר לא לקחו כמובן בחשבון את מצבם הבריאותי השוטף של העובדים. לחוקרת אייברג יש הסבר פסיכולוגי הגיוני משלה לסוגיה הזו, לפיו עובדים שמצויים בלחץ ומתח בעבודה, בין היתר בגלל הבוס, פיתחו או נחשפו למחוות שגרמו להם להיעדרויות רבות יותר ממקום העבודה בהשוואה לעובדים שאינם לחוצים. כמובן שהמחקר מדגיש את אחוזי הסטייה מהממצאים, כתוצאה מגורמים אחרים שהשפיעו על מחלות של עובדים.

ומה לגבי נשים? בעשר השנים האחרונות לא נתגלו התקפי-לב בקרב נשים על רקע מערכת יחסים במקום העבודה, קובע הסקר. למרות זאת, החוקרת אייברג יוצאת מתוך הנחה שהממצאים לגבי גברים תקפים גם לגבי נשים.

ויש גם הסברים רפואיים לתופעה. המחקר מצטט את ד"ר רדפורד וויליאמס, מנהל מרכז בקרוליינה החוקר קשר בין תופעות רפואיות להתנהגויות בני אדם. לדבריו, לחץ בעבודה פוגע במערכת החיסונית של הגוף וביכולתו להתמודד עם מחלות, מקצין שינויים הורמונאליים, לחץ דם, רמת סוכר משפיע על כדוריות הדם ורמת הקרישות שלהן. לאורך שנים, אומר הרופא, כל התופעות האלו מגדילות את הסיכון שאותו עובד יחטוף התקף-לב.

עם זאת, מרגיע הרופא, כי הימצאותו של בוס קשוח וחסר כישורי ניהול בסביבת העובדים, לא מסכנת באופן ישיר את חייהם – שכן המצב דומה למצבים אחרים בהם אנשים יכולים להימצא בחברת אנשים שהם לא אוהבים או נלחצים מהם.

ומה בישראל? למרות שהסקר לא עסק בישראל, הרי שגם אצלנו מקובל לחשוב שקיים קשר כלשהוא בין בוס שממרר לך את החיים לבין המצב הבריאותי – ובעיקר הנפשי. בתי הדין לעבודה ניפקו בשנים האחרונות לא מעט פסקי דין לטובת אנשים שלקו בהתקפי-לב ותלו זאת באירועים במקום העבודה.

השורה התחתונה: יחסים עם הבוס במקום העבודה הם דבר מהותי וחשוב. למרות זאת, קורה לא פעם שהם לא תמיד מתנהלים על מי מנוחות. ההמלצה שלנו היא תמיד לקחת הכל בפרופורציה, להגיע עם חיוך לעבודה בבוקר ולהשתדל להישאר איתו עד סוף היום, כי העיקר הבריאות.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים