כבר לא מציאות מדומה: משקפי התלת-מימד עומדים לעשות מהפכה בסחר האלקטרוני

המשקפים שמציפים את השוק עומדים לפתוח אופציות מרתקות לסחר אלקטרוני ● האם תספיקו לעלות על הרכבת?

08/05/2016 11:03
עילי אבני, מנכ"ל webscience.pro

במשך שנים התחום של מציאות מדומה נראה כמו פנטזיה רחוקה, או שעשוע של גיקים. את המהלך המשמעותי ביותר בתחום בשנים האחרונות, עשתה פייסבוק (Facebook) כאשר רשמה צ'ק של שני מיליארד דולר לרכישת אוקולס (Oculus) שפיתחה משקפי מציאות מדומה.

פייסבוק היא מכונת מזומנים שמזהה הזדמנויות חדשות לפרסום עבור הלקוחות שלה, והיא לא הייתה עושה את המהלך הזה אם לא הייתה מזהה אפשרות להרוויח פי כמה על ההשקעה שלה.

מאז הרכישה, נראה שאין יום בלי התפתחות משמעותית בתחום. ענקיות כמו מיקרוסופט (Microsoft), HTC וסמסונג (Samsung) נמצאות במרוץ כדי להציע חוויית מציאות מדומה עשירה יותר ובמחיר נמוך יותר. לקראת סוף השנה תצטרף סוני (Sony) לחגיגה עם משקפי מציאות מדומה משלה.

בינתיים גם בתחום התוכן לא שקט. משקפי המציאות המדומה של HTC מגיעים עם 50 משחקים שמנצלים את היכולות החדשות, וחברות אחרות כבר בוחנות יכולות חדשות. על פי חברת המחקר ג'וניפר (Juniper) יותר משלושה מיליון משקפי מציאות מדומה יימכרו השנה, והמספר הזה צפוי להגיע ל-30 מיליון יחידות עד שנת 2020.

שינויים טכנולוגיים משמעותיים כאלו, מתרחשים אחת למספר שנים ומסמנים למנהלים בתחום המסחר האלקטרוני כי זה הזמן להתחיל לחשוב על ניצול הפלטפורמה החדשה. הניסיון מלמד כי מי שיקדים לנצל את היכולות הללו, גם ירוויח נקודות בקרב הלקוחות על חדשנות, וגם יוכל ללמוד ולהשתפר מוקדם יותר מהמתחרים.

הטכנולוגיה עדיין לא בשלה

אל מול ההבטחה הטכנולוגית צריך לזכור גם את הקולות הספקניים שטוענים כמו תמיד כי הטכנולוגיה עדיין לא בשלה, יקרה מדי, או פשוט בלתי שימושית. את אותם הקולות בדיוק שמענו בעשור האחרון כאשר דיברו על רשתות חברתיות, והיום הם כלי עיקרי בסחר אלקטרוני, ושולטות באופן מלא על הפניית קונים בתחומים כמו אופנה ומזון.

מוקדם יותר, ניתן היה לשמוע קולות ספקניים דומים בנוגע למעבר של מסחר אלקטרוני למובייל, כאשר הטענה הייתה כי צרכנים לא מעוניינים לרכוש מוצרים על מסך קטן בדרכם לעבודה. דבר שהתברר כמוטעה- אמנם הקונים עדיין לא מכניסים את כרטיס האשראי דרך הטלפון אבל אין כמעט קניה ברשת שלא כוללת הגעה לאתר הסחר דרך המובייל.

כמו עם כל טכנולוגיה חדשה, השלב הראשון שכדאי לעשות הוא "להכיר את האויב". פשוט לרכוש משקפי מציאות מדומה ולנסות להבין מה היכולות שעומדות בפניכם היום – אין צורך במשקפיים המשוכללות ביותר, אלא רק בכלי שיעזור לכם להתרגל לרעיון החדש.

השלב השני הוא מחשבה אסטרטגית על ניצול היכולות לרכישה חדשה. בתחומים רבים האפשרויות הללו הן אדירות. בתחום האופנה למשל, אפשר להציג את הבגדים לפני הרכישה על הלקוח, או לאפשר ללקוח להיות חלק מתצוגת אופנה או מסט הצילומים בו הוא יכול לבחון את הבגדים בצורה חופשית.

בתחום הספורט ניתן להציע ללקוח לקחת את המוצר "לסיבוב" אם מדובר בנעלי ריצה או במגלשי סקי. בתחום מוצרי הבית, איקאה (IKEA) עשתה כבר מהלך מעניין כאשר השתמשה במציאות רבודה (Augmented Reality) כדי לתת ללקוחות אפשרות לראות כיצד מוצרים שונים ייראו אצלם בסלון. בעזרת מציאות מדומה מהלך כזה יכול לקפוץ מספר שלבים קדימה ולאפשר למשתמשים לעצב חדר שלם ולטייל בו בקלות.

בשלב הזה, הכלים ליצירת תוכן למציאות מדומה עדיין דורשים השקעה של עשרות אלפי דולרים, אך מחירם הולך ויורד במהירות. זה הזמן להתחיל לחשוב כיצד אתם הולכים לנצל את הטכנולוגיה החדשה. בניגוד לעתיד, מדובר בחוויה שמוגבלת רק בדימיון ויצירתיות שלכם, והזדמנות מצוינת להיות הראשונים להציע חוויית מסחר אלקטרוני ייחודית ללקוחות שלכם.

הכותב הוא מנכ"ל webscience.pro.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים