המנמ"ר פנה מקום – ה-CDO מגיע!
ממבט ראשוני, נראה שלשני בעלי התפקידים אותה מטרה: להאיץ את השינוי הדיגיטלי ● אך לא כך הדבר ● ולמה בכלל עכשיו?
האם המנמ"רים זקוקים לאמפתיה? שעה שהם סוף סוף מצליחים להוכיח, לאחר שנים רבות, את ערכם לעסק, מופיע בעל תפקיד חדש בחדר ישיבות ההנהלה ומנסה לקחת קרדיט על כל ההישגים הדיגיטליים. זהו מנהל הדיגיטל הראשי, או ה-CDO.
האם ה-CDO יחליף את המנמ"ר? ממבט ראשוני על התפקידים של CDOs בחברות, נראה שלשני בעלי התפקידים אותה מטרה: להאיץ את השינוי הדיגיטלי. אבל בעוד ה-CDO מתמקד באופן ספציפי יותר על אסטרטגיה שיווקית ועל מיצוב הארגון כדיגיטלי, המנמ"ר מתרכז ביישום ותפעול מערכות IT ושירותים המותאמים לצרכים של המשתמשים.
מהו ה-CDO?
ה-CDO הוא "המהפכן הראשי" או מנהל השיבוש הראשי, עם האחריות לגילוי כיצד טכנולוגיה יכולה להועיל לעסק. מטרת ה-CDO היא לעזור לארגון ליישם מודלים ותהליכים עסקיים חדשים שמטשטשים את הגבולות בין העולם הדיגיטלי לעולם הפיזי.
זה אחד מתפקידי ההנהלה החדשים החמים בתאגידים ברחבי העולם. חברת המחקר גרטנר (Gartner) מעריכה שמספר ה-CDOs בעולם מכפיל עצמו מדי שנה.
למה כעת?
במהלך השנים האחרונות, השיבוש הדיגיטלי מביא לשינויים גדולים בארגוני ה-IT.
לאחר עידן התוכנה ה"תפורה" של תחילת שנות ה-IT שנחשבה כ"אומנות", עברנו לעידן ה-IT ה"מתועש", שהביא ליישום מערכות המידע בארגון בקנה מידה רחב, תוך שימת דגש על עקביות, אפקטיביות ויעילות של התהליכים העסקיים. מנמ"רים של היום בילו את רוב הקריירה שלהם בעידן ה"מתועש".
היום אנחנו בעידן של ה"דיגיטליזציה", וה-IT עבר לליבת האסטרטגיה העסקית, למתן הזדמנויות לצמיחה, חדשנות, ובידול. המידע לא יהיה רק עוד משהו שעוזר למנהלים לקבל החלטות טובות יותר, אלא הוא עכשיו חלק קריטי של חוויית הלקוח. הכישורים שהתאימו לעידן ה"מתועש" אינם בהכרח מתאימים לעידן המתקדם.
אנחנו עוברים מהרעיון של "נאמנות" הלקוח, לרעיון של "העדפות" הלקוח. הלקוחות מצפים היום לסוג טיפול מועדף שהיה שמור בעבר לאח"מים בלבד. הלקוחות מצפים מהספקים להתייחס אליהם כפרטים, להכירם, לדעת מה העסקים שעשו איתם בעבר ולהמליץ להם אישית על בסיס ההקשר הנוכחי. יכולות אלו תלויות, במידה רבה, במערכות מידע קיימות, אבל דורשות יותר פעולות בזמן אמת ומחזור פיתוח זריז מבעבר.
מערכות המידע מהוות כיום את היסודות למודלים עסקיים חדשים. לדוגמה, חברות יצרניות נערכות להשתמש באינטרנט של הדברים כדי לחזות את צורכי האחזקה המונעת, או לעבור למכירת שירותים במקום ציוד, או לתמחר עלויות לפי השימוש בפועל וכדומה.
העתיד של ה-IT פחות על שרתים ויותר על הזדמנויות עסקיות. ארגונים רבים בחרו ליצור עמדת הנהלה חדשה שתתמודד עם השינוי.
למה CDO ולא מנמ"ר?
למנמ"רים של היום יש הרבה אתגרים באג'נדה שלהם, ועליהם להתמודד עם השינויים הנדרשים בתשתיות הטכנולוגיות. הפרדת התפקיד האחראי לחדשנות יכולה לוודא שהיא מקבלת את העדיפות המבצעית לה היא ראויה.
הידע המוכח והנכון של המנמ"רים בשיטות ביצוע ה-IT – "טוב יותר, מהר יותר, זול יותר" , אולי כבר לא יהיה מספיק. ארגונים נאלצים להיות יותר יצירתיים ובעלי כושר המצאה. הם צריכים להיות מוכנים להרוס את החומות בין פונקציות ורטיקליות שונות בארגון, לתמוך בדרכים חדשות לביצוע העבודה, מצבים חדשים של תקשורת, ותהליכים של חדשנות מתמדת.
האתגר הראשי בעולם הדיגיטלי אינו בטכנולוגיה אלא באנשים. ה-CDO צריך לעזור לשנות סטיגמות ולחשוב מחדש על הארגון. חשוב יותר של- CDOs יהיו כישורים "אנלוגיים" כמו דיפלומטיה, יצירתיות, אמפתיה וניהול השינוי. הם צריכים להיות מנהיגים יוצאי דופן. הכישרונות הדיגיטליים הם בביקוש גבוה, והארגון צריך לחפש את הטובים ביותר. כתוצאה מכך, מנהלי דיגיטל ראשיים רבים בחברות הם ללא רקע IT. במקום זאת, הם בעלי רקע עסקי וניהולי רחב.
CDO צריך להצטיין בשש פונקציות מפתח
● מיפוי היכולות הדיגיטליות לפי סדר עדיפויות אסטרטגי. הטכנולוגיה הדיגיטלית לא תקבל את התמיכה והחשיפה אם לא תוכל להביא את הארגון לאן שהוא מבקש להגיע.
● שירות כנותן החסות המבצעת לחדשנות תהליך דיגיטלית. מנהלים אחרים אולי לא ימדדו על פונקציונליות או יתרונות כלכליים לגודל, המתאפשרות על ידי יכולות דיגיטליות.
● פיתוח וניהול תיק הפרויקט הדיגיטלי. אחריות היישום בפועל של פתרונות דיגיטליים עשויה להיות של אנשי עסקים בכירים אחרים. אך נדרש ניטור של ריכוזי יוזמות דיגיטליות, גם אם הם הטרוגניים.
● מדידת היעילות והחזר ההשקעה. החלפת תהליכים ידניים בטכנולוגיה מביאה לחיסכון בעלויות וליצירת הכנסות.
● פיתוח דרכים למשוך ולשמר את בעלי הכישרונות המיטביים בארגון.
● להיות "המתווך המבצע" במהלך השקת היכולות הדיגיטליות. בדרך כלל כרוך בגיוס מעורבות של ממנהלים אחרים, עדכון העדיפויות והתנהגות כ"מאמן".
רוב תחומי האחריות אלה הם מותג חדש, ועל כן לא ידרוך על רגלי המנהלים המכהנים, שברגע ורבים מהם מבינים את הערך המוסף של CDO, ישתפו פעולה.
תגובות
(0)