מדוע ארגוני ה-IT לא ערוכים לטרנספורמציה הדיגיטלית?

מה משפיע על התהליך, שמתעכב בחלק לא מבוטל מהארגונים? מדוע דווקא התהליך הזה יוצר קונפליקטים בין היחידות הטכנולוגיות לגופים אחרים בארגון? וכיצד ניתן לפתור זאת?

מנהל דיגיטל טוב צריך להכיר גם את מה שעושים המנהלים האחרים בארגון. צילום אילוסטרציה: BigStock

הטרנספורמציה הדיגיטלית, שחודרת לאיטה לארגונים, יוצרת קונפליקטים לא מעטים בין גופי הטכנולוגיה, אותם מובילים המנמ"רים, לגופים העסקיים ולהנהלות בארגון. אלה משדרים כל הזמן למנמ"רים שהם מתקרבים לקו האדום ביחסים בין גוף טכנולוגי להנהלה, זה שמסמן שממנו והלאה אנשי ה-IT, בראשותו של המנמ"ר, מהווים מכשול ביישום החזון והיעדים העסקיים של הארגון.

התפיסה המרכזית היא שמערכות המידע וגופי המחשוב הם המובילים את החדשנות בארגון והם אלה שמביאים אותו אל החזית הטכנולוגית. אבל כאשר מדובר בעידן הדיגיטלי, שמחייב שורה של תהליכים התלויים במערכות טכנולוגיות שונות, נוצר פער לא מוסבר בין העסקים לטכנולוגיה. נכון הוא שהמתח הזה היה קיים תמיד, אבל הפעם מנהלי העסקים והמנכ"לים מגלים אפס סובלנות כלפי היחידות המחשוביות, על אף שבמקרים רבים הם אלה שמעכבים את המעבר לדיגיטציה.

אפס הסובלנות מתורגמת מיד למציאת חלופות עוקפות מנמ"רים, בעיקר מצד השיווק, שלפעמים עובדות. כך או כך, ברוב המקרים הן נגמרות בדיון סוער אצל המנכ"ל, שנוזף קשות הן במנמ"ר והן במנהל השיווק על כך שהם לא מסוגלים לעבוד ביחד.

אלא שהמנמ"רים אינם נוהגים כיען והם יודעים היטב שחלק גדול מהטענות המופנות כלפיהם מוצדקות, וקשורות במבנה הפנים הארגוני ובכוח האדם שקיים אצלם. המנמ"רים מודים שהם לא תמיד ערוכים לספק את הדרישות של המחלקות האחרות בארגון.

מנמ"רים רבים: ה-IT הארגוני זקוק לרענון דחוף

סקר שערך המגזין המקוון IT Pro בקרב 1,000 מנהלי טכנולוגיות אישש את המציאות שתוארה עד כה, ולפחות שליש מהנשאלים הודה שארגון ה-IT שלהם זקוק לרענון דחוף. הסקר אמנם נערך בקרב מנמ"רים בבריטניה, אבל ממצאיו נכונים גם לגבי מדינות אחרות, כולל ישראל.

עוד עולה מהסקר שרבע ממנהלי הטכנולוגיות מאמינים שהמטרה שלשמה ארגון ה-IT שלהם צריך לעבור רענון היא לתת מענה לעידן הדיגיטלי. כמו כן, הם סבורים כי כדי להתאים את עצמם לעידן זה, נדרשים הארגונים להתייעלות ולגמישות גדולות יותר.

מרבית מנהלי הטכנולוגיות שהשתתפו בסקר ציינו שהם היו רוצים שהארגונים שבהם הם מועסקים יתנו יותר שירותי ענן ואפליקציות מובייל למחלקות, כמו גם ללקוחות החיצוניים של הארגון, אבל בפועל הם לא ממש מצליחים. כמובן שזו רק דוגמה אחת.

67% מהנשאלים ציינו שהסיבה העיקרית למציאות זו היא העדר כוח אדם מקצועי מתאים שיכול לתת מענה לדרישות ההולכות וגוברות מצד היחידות העסקיות בארגון. כך, למשל, הם סבורים שהגברת השימוש בענן בארגון שלהם, כלומר – העברת פעילות שדורשת כיום תמיכה ותפעול מערכות פיזיות יקרות לארכיטקטורת הענן – תגרום להתייעלות של לפחות 30% ביחידה הטכנולוגית בארגון ותאפשר להם גמישות בניוד וגיוס כוח אדם.

אין תחליף ללימודים והשתלמויות

אולם, הבעיה אינה רק בניוד כוח אדם ובהתייעלות, והפתרון אינו בהכרח גיוס עובדים מבחוץ. 71% ממנהלי הטכנולוגיות הארגוניים אומרים שהם חשים שהארגון בו הם עובדים לא מממש מספיק טוב את הפוטנציאל שלהם. אחת הסיבות העיקריות לכך, לדעתם, היא העדר הכשרה מספיקה והשתתפות בכנסים מקצועיים, שיאפשרו להם לעדכן את הידע שלהם ולענות על צרכי הארגון.

התשובה לשאלה זו חושפת מציאות מוכרת היטב בארגונים רבים: לחצים כלכליים, חוסר מודעות ובעיות פנים ארגוניות מונעים מעובדים רבים, במיוחד טכנולוגיים, לצאת ללימודים והשתלמויות, או אפילו להשתתף בכנסים ופורומים מקצועיים. מנהלי משאבי אנוש ומנהלי הדרכה בארגונים לא תמיד מודעים לחשיבות ולאופי הלימודים הנדרשים ממנהלים טכנולוגיים, והם מקבלים החלטות לגבי אישורי השתתפות ומימון על פי סרגלים מיושנים, שמתאימים במקרה הטוב למחלקות אחרות בארגון, שאין בינן ובין טכנולוגיה שום דבר.

אבל לא רק מנהלי משאבי האנוש אחראיים למציאות זו. גם למנמ"רים עצמם יש יד בדבר. רבים מהם, בשוק הישראלי, ויתרו מראש על הצורך ללמוד ולהתעדכן במסגרת קורסים או ועידות מקצועיות שונות. חלק מהם יושבים באזור הנוחות שלהם. הטענות של מנהלי המחלקות האחרות מוכרות להם, אבל הם חשים עצמם בעלי מעמד מספיק חזק בארגון כדי לספוג את הביקורת ולא לתרגם אותה לעידוד עובדים לצאת ללימודים והשתלמויות. מנמ"רים אחרים פשוט לא יודעים ולא שואלים, ולכן חלק מהם לא מסוגלים לספק את הסחורה בכל הנוגע לטרנספורמציה הדיגיטלית שמידפקת על דלתות הארגון. במקרים קיצוניים, הסיפור הזה נגמר בהודעה על חילופי מנמ"רים.

מצד שני, יש לא מעט דוגמאות בארגונים ממגזרים בולטים, שם מנהלי היחידות הטכנולוגיות מתמודדים עם המציאות המורכבת, שולחים את אנשיהם ללימודים ועושים שינויים בתוך ארגון ה-IT, כדי להכין אותו לעידן החדש.

הסקר, אגב, מאשש טענה מוכרת, שלא תמיד צריך לחפש את הכישרונות בחוץ: שליש מהנשאלים השיבו שהכישורים הטבעיים שלהם מסייעים להם למצוא פתרונות אד הוק לאתגרים בארגון, שחלק מהם מבוססים על חדשנות מקומית. הבעיה היא שאף אחד לא יודע להעריך את זה, ומכאן מתחילים הקונפליקטים סביב העידן הדיגיטלי החדש.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים