כיצד יכול פטנט לשרת מיזם?

כשמדברים על פטנטים, המחשבה הראשונה שעולה לרוב האנשים היא עצירת מתחרים על ידי תביעות משפטיות: "שלא יעתיקו ממני" ● אלא שזה לא תמיד שיקול נכון ולבקשת פטנט יש לעתים ייעודים שימושיים, חשובים ויעילים יותר

03/04/2016 11:48
עמית כהן, מומחית לדיני פטנטים וקניין רוחני

מהו פטנט, מדוע הוא חשוב ואיך ניגשים לפרויקט הרישום באופן נכון? והאם זה בכלל כדאי? – אלה שאלות שעלו בשני החלקים הקודמים של סדרת הטורים הזו. הפעם אעסוק בשאלות: איך פטנט יכול לשרת את המיזם שלכם, או כל מיזם אחר? האם ומדוע הוא חיוני עבורכם?

כשמדברים על פטנטים, המחשבה הראשונה שעולה לרוב האנשים היא עצירת מתחרים על ידי תביעות משפטיות. "אם יקום לי מתחרה וינסה להעתיק את הטכנולוגיה שלי, אתבע אותו", אומרים לא מעט מהמעוניינים ברישום פטנטים. אולם חשוב לדעת כי תביעות משפטיות הן הליך ממושך ויקר מ-א-ו-ד, ולכן חברות צעירות ו-ותיקות גם יחד אינן מעוניינות להגיע לתביעה.

אם כך, מדוע בכל זאת כדאי להגיש בקשה לפטנט?
פטנט שכתוב נכון יכול, לדוגמה, לפתות משקיע להשקיע בחברה. כשמשקיע מחליט לתת את כספו למיזם שאינו מוגן על ידי פטנט, הוא לוקח סיכון שמישהו עלול להעתיק את הטכנולוגיה ללא אפשרות לתגובה נגדית. לעומת זאת, הגנת הטכנולוגיה על ידי פטנט טוב נותנת למשקיע רמת ביטחון כלשהי ועוזרת לו לקבל החלטה בעד ההשקעה. לעומת הסטרט-אפ, יש סבירות גבוהה יחסית שלמשקיע יש משאבים כספיים ולכן הוא כן יכול לתבוע או לפחות לאיים בתביעה. אם כך, הפטנט מעניק לו כח הרתעה כנגד מעתיקים ולסטרט-אפ הפטנט מהווה כלי למשיכת משקיעים.
קיימים שיקולים נוספים בהם בקשת פטנט יכולה לסייע ב"טנגו" המשותף לחברות הסטרט-אפ ולמשקיעים. לדוגמה:

● הפטנט מהווה, עבור המשקיע, הוכחה שהיזם מאמין באמצאתו, שכן הוא השקיע סכום כסף ומאמצים בעריכתה והגשתה של בקשת פטנט.

● יש משקיעים שמרוויחים את כספם מתביעות או מהיכולת לתבוע מפרים פוטנציאליים של פטנטים.

● קיימים, כמובן, גם שילובים של שני השיקולים הקודמים. לדוגמה, אם אתם מפתחים טכנולוגיה סלולרית ותמכרו את הפטנט או הפטנטים שלכם ל-LG, היא תוכל להטמיע את הטכנולוגיה במכשירים אותם היא מפתחת ומשווקת, ובמקביל לתבוע, נניח את סמסונג (Samsung) או כל חברה אחרת, על הפרת הפטנטים.

תמורת ההשקעה הכספית, המשקיע רוצה, בדרך כלל, אחוזים של בעלות בחברה, וזה לא בלתי מתקבל על הדעת שהוא יבקש (ויקבל) שליטה בחברה, עד כדי 70% או 80% ממנה – ואפילו יותר. לשמחתכם, ייתכן שפטנטים יוכלו לסייע לכם במקרים שכאלה. נניח שפיתחתם אמצאה כלשהי, לדוגמה מכשיר ביתי להכנת גלידה, שעליה אתם רוצים לבסס את המיזם. אתם יודעים שכיום קיימת בשוק חברה שמפתחת מכשירים ביתיים להכנת קצפת. מדובר בחברה ותיקה, גדולה ובעלת שם, המנהלת רשת ענפה של מפיצים, אבל היא לא מציעה מכשיר להכנת גלידה. על פניו, נראה שזו המתחרה הגדולה והחזקה שעומדת מולכם, בדומה לקודאק (Kodak) הענקית, שעמדה במקרה שהוזכר בחלק הקודם מול פולרויד (Polaroid), הקטנה ממנה בהרבה.

ראו כיצד ניתן להעלות את הסיכויים להפוך את חברת הקצפות ממתחרה גדולה ומסוכנת למשקיעה פוטנציאלית בחברתכם: נניח שאתם מגלים שבעזרת המכשיר שלכם אפשר לא רק להכין גלידה אלא גם להקציף קצפת בדרך מהירה ופשוטה יותר מאשר באמצעות המכשיר של חברת הקצפות. אם כך, ביכולתכם לכתוב ולהגיש בקשת פטנט על המכשיר שלכם כמכשיר להכנת קצפת ("פטנט הקצפת"), ועוד בקשת פטנט על המכשיר שלכם כמכשיר להכנת גלידה ("פטנט הגלידה").

מכיוון שחברת הקצפות לא מעוניינת שיקום לה מתחרה בתחום הקצפות, ובטח לא אחד שיכין קצפת מהר ופשוט יותר ממנה, ניתן יהיה לכתוב את פטנט הקצפת ב-"שפה" שחברת הקצפות מבינה. זאת, על מנת לפתוח דלתות בחברת הקצפות ולמכור לה את פטנט הקצפת או רישיון שימוש בפטנט זה – מה שיביא למיזם שלכם הכנסה כספית נאה. הכסף שתקבלו מחברת הקצפות יפחית את הצורך שלכם בהשקעה חיצונית (כלומר ממשקיע) וככל שתזדקקו לפחות כסף – כך יגדל הסיכוי שניתן יהיה גם לצמצם את חלקו של המשקיע בחברה שלכם.

אחרי שחברת הקצפות תתרשם מפטנט הקצפת, תוכלו להחליט אם ברצונכם למכור לה בנוסף את פטנט הגלידה, אם אתם מעדיפים למצוא משקיע נוסף לצורך השקעה באמצאת הגלידה, או שאולי תבחרו לשמור לעצמכם בלעדיות על פטנט זה ולהשתמש בכסף שתקבלו מפטנט הקצפת לביסוס חברת הגלידות שלכם.

על מנת לזהות את המשקיעים הפוטנציאליים ולכוון אליהם בקשות פטנט במטרה להביא לחברה רווח אסטרטגי שכזה, עליכם למצוא עורך פטנטים שמתמחה בתחום האסטרטגי-עסקי. ניתוח אסטרטגי מעמיק ופעולה לפיו יכולים להעלות את שווי החברה ואת סיכוייה לשרוד בעשרות מונים, ובהתאם, שוויו של פטנט במקרה שכזה עולה עשרות מונים על בקשת פטנט שנערכת מתוך שיקולי חסכון וללא הבנת המטרות והסיכונים.

במאמר הבא אעסוק בתנאים בהם צריכה לעמוד אמצאה על מנת שניתן יהיה לקבל עליה פטנט ובחיפושי ידע קודם.

הכותבת הינה עורכת פטנטים שעוסקת מזה שנים רבות בתחום, עורכת בקשות פטנט ומפתחת אסטרטגיות פטנטים וקניין רוחני.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים