משרד החקלאות: בלגן אינו גזירה מהטבע
בכל מדינות העולם המערבי המתקדם מהווים אתרי משרד החקלאות כלי שירות יעיל ● בישראל, אתר המשרד אינו מעיד על כך, ובנסיבות המקרה נדרש "ניתוח שורש"
מעט מאוד אנשים בישראל סבורים שמשרד החקלאות הוא משרד ממשלתי בעל חשיבות, ולצערי, ככל הנראה אף קברניטי המשרד לדורותיהם חשים כך, כי אחרת לא ניתן להסביר את מראם או את תכולתם של אתרי המשרד.
ראשית צריך להעמיד דברים על דיוקם – למשרד החקלאות יש חשיבות לאומית. תחומי פעילותו כוללים בין היתר שירות לאזרח, שירות לחקלאי ופעילות מחקרית (במסגרת מנהל המחקר החקלאי, הידוע יותר בכינויו מכון וולקני). בכל מדינות העולם המערבי המתקדם, מדובר במשרד מרכזי העוסק בנושאים שהם חלק מליבת הקיום, בין אם מדובר באיכות המזון ובין אם מדובר בנושאי בריאות החי והצומח.
כמי שעוסק יום יום בתכנון חוויית לקוח הוליסטית, קל לי למדי לאתר ולהצביע על מספר כשלים עיקריים באתר האינטרנט של ארגון זה או אחר. כשהדברים נוגעים לאתר משרד החקלאות זה ממש לא פשוט, כי כמעט שאין שם היבט תקין אחד.
האתר (בעצם צריך לדייק ולומר כל אתרי המשרד, כי יש יותר מאחד) נראה כמו שק ישן ובלוי, הבנוי מאוסף טלאים, שכדי לצאת ידי חובה מישהו זורק מדי פעם חפץ כלשהו לתוכו. לא ניתן להקיף במסגרת טור זה באופן שיטתי את כל התחומים בהם נכשל האתר, אבל בחירה אקראית של מספר דוגמאות תמחיש היטב על מה מדובר.
לפני ביצוע התשלום יש להירשם מראש בטלפון
נוחתים בעמוד הבית ומגלים בלגן חזותי וערב רב של מידע, מכל הבא ליד. בגוף העמוד חדשות נגללות. לא באמת חדשות, אלא רשימת נושאים חשובה לכשעצמה שלא זה המקום לקדמם. האם באמת מצפים אנשי משרד החקלאות שחקלאי מהדרום ימתין עד שתיבת הגלילה תראה "קורס יסודות גידול עדר הבקר לחלב אזור הדרום"? סביר יותר שיהיה באתר פרק אודות מקנה, ובו רשימת השתלמויות רלוונטיות.
תתהו, אולי בכלל החקלאי "חסר התבונה" יקליד את שם הקורס בתיבת החיפוש באתר ויגיע מיד ליעדו. לא ולא, הוא יגיע לעמוד סתמי שכותרתו "משרד החקלאות" והוא ריק מתוכן.
יש באתר פרק "השתלמויות וכנסים" שאליו ניתן להגיע מהקישורית "קורסים וימי עיון" החבויה ב"עוד" סוג של מנגנון ניווט שנשתל בתחתית עמוד הבית (ניווט מהיר). לא ממש פרק, אלא עמוד שכל תוכנו שני ריבועי קידום – "קורסים וימי עיון עתידיים" ו"קורסים וימי עיון – ארכיון". ניחא. מקליקים על ימי עיון עתידיים ונוחתים בעמוד "תוצאות חיפוש" בו נמצאת רשימה ארוכה של השתלמויות. לא ניתן לבצע סינון של מה שרלוונטי לגבי.
איתרנו ברשימה את ההשתלמות הרלוונטית, הקלקנו שוב והגענו לעמוד פירוט קצר הכולל קישורית "לפרטים נוספים והרשמה". נפתחה לשונית נפרדת עם קובץ אקרובט אותו ניתן להדפיס. אין רישום ותשלום מקוון. "לפני ביצוע התשלום יש להירשם מראש בטלפון…" ואת הטופס המודפס יש לשלוח בדואר. לגמרי וינטג'.
כמה סרגלי ניווט דרושים לאתר אחד
עמוד הבית מכיל גם מקבצים מפוזרים של נושאים בהם מטפל המשרד, ללא שום סדר לוגי, שמאן דהוא עלול לחשוד שהם בעצם סרגלי ניווט ראשיים. אחד מהם ממוקם בראש עמוד הבית ובנוי מארבעה ריבועים המכילים את הכיתוב "דיג וחקלאות המים, הגנת הצומח, השקעות ומימון, פיקוח צומח וחי" – האם זה אומר שאלו הנושאים העיקריים בהם מטפל המשרד ותו לא.
תכני גוף עמוד הבית אינם רעים לכשעצמם, אבל מדוע למשל ריבוע הקידום "כשמדובר בבשר אל תאכלו כל מה שמוכרים לכם" אינו מוביל לשום מקום (פותח כקישוריות רבות אחרות באתר לשונית חדשה ריקה מתוכן). אם כבר טרחתם לאגד בעמוד אחד "כלים שימושיים לציבור", כלום לא ראוי שהם יכילו גם מידע מפורט בעל ערך מוסף למשתמש, הנוגע לבטיחות במזון, שזה אחד מתחומי האחריות המרכזיים של המשרד?
מרשימת הנושאים של "כלים שימושיים לציבור" עולה שמשרד החקלאות עוסק בצמחיית נוי, במחירי פירות וירקות (מוביל לעמוד ריק מתוכן בלשונית חדשה) ובכלבים וחתולים. אף כשמדובר בנושאים אלו, איכות החומרים שנויה במחלוקת.
לא רק "מתיחת פנים" חזותית או טכנולוגית
הבעיות אינן מצטמצמות לאתר המרכזי של משרד החקלאות, אלא מתפרשות על כל שיפעת אתריו (יש רבים כאלו). הגיעה העת שקברניטי משרד החקלאות יכירו בחשיבות משרדם ובעובדה שהאינטרנט מהווה כלי להתייעלות ולמתן שירות איכותי. בנסיבות המקרה ראוי שלא תתבצע רק "מתיחת פנים" חזותית או טכנולוגית, אלא 'ניתוח שורש' שעיקרו פילוג מושכל של מידע מתוך ראיית המשתמש במרכז. שורה אחרונה: כדאי להשקות ולדשן, כי זה מניב תוצאות.
תגובות
(0)