החדשנות הדיגיטלית: דרושים שניים לטנגו

כששומעים את המילה "חדשנות", הדבר הראשון שקופץ לראש הוא חברות צעירות, מוטות טכנולוגיה ● אלא שהתחום הגיע כבר מזמן גם אל החברות הגדולות ● המקרה של סאפ כמשל

אילוסטרציה: BigStock

נושא החדשנות הדיגיטלית בארגונים מביא לשוק פתרונות וכלים שמפותחים על ידי חברות צעירות, שמזהות הזדמנויות. אלא שהוא מאתגר גם את החברות הטכנולוגיות הגדולות, יצרניות התוכנה והחומרה, שצריכות לספק ללקוחות שלהן פתרונות מתאימים שיאפשרו להם ללכת אל החדשנות.

אחת מהן היא סאפ (SAP), שממקדת את פעילות החדשנות שלה במרכזי המחקר אותם היא מפעילה ברחבי בעולם. ישראל היא חלק בלתי נפרד במפה הגלובלית הזו – בארץ, כמו גם נציגות בולטת של ישראלים שיושבים בעמדות מפתח גם מחוץ לה.

אחד הישראלים האלה הוא יעד אורן, המשמש כמנהל בכיר בקבוצת האסטרטגיה של סאפ, שיושבת בסן פרנסיסקו. הקבוצה הזו, שהיא חלק ממטה ההנהלה המרכזי של החברה, עוסקת בפתרונות שמסייעים לארגונים לנוע אל עבר החדשנות על בסיס פלטפורמת הענן. האחריות הישירה של אורן בקבוצה היא פיתוח פתרונות על בסיס לימודי מכונה (Machine Learning) ופתרונות IaaS – תשתיות כשירות.

אורן עובד בסאפ כ-10 שנים. לתפקיד הנוכחי הוא הגיע לפני שנה וחצי, ולפני כן היה במעבדות המחקר של החברה בחוף המזרחי של ארצות הברית. אורן הוא בוגר יחידה 8200, שהחל את דרכו בעולם המחשוב בהוצאת הספרים שהקים בשנות ה-80 אביו, הסופר והעיתונאי רם אורן. אחר כך המשיך אורן הבן במסלול המדעי-טכנולוגי הרגיל, עד שהגיע למעמדו הרם הנוכחי בסאפ העולמית.

"ארגונים בעולם מתחבטים כיום יותר ויותר בסוגיית המעבר לדיגיטל", אמר אורן, שקפץ באחרונה לביקור מולדת קצר. "אנחנו מתחברים לטרנד הזה, מאחר שאחד האתגרים שעומדים בפני ארגונים במעבר לדיגיטל הוא סוגיית ה-Big Data, שמתחברת למשמעות החדשה שמקבל המושג BI, המבוסס רבות על אנליטיקה חכמה".

סאפ מגיעה לעולם הזה באמצעות גרסה משודרגת ומותאמת של פלטפורמת S4HANA, שלטענת אורן מכילה את כל הרכיבים שדרושים לארגונים כדי לבצע את המעברים לתהליכים דיגיטליים. "הדגש בגרסה החדשה של HANA הוא ריבוי כלים אנליטיים וגמישות ביישום שלהם על בסיס או על המודל של הרישוי הקונבנציונלי", ציין.

יעד אורן, מנהל בכיר בקבוצת האסטרטגיה של סאפ

יעד אורן, מנהל בכיר בקבוצת האסטרטגיה של סאפ

רכיב נוסף בפלטפורמה זו, לדברי אורן, הוא תשתית התקשורת אריבה של החברה בשם זה, שנרכשה בזמנו על ידי סאפ ומקשרת כיום 1.9 מיליון ספקים עם לקוחות ומשתמשים.

למידה חישובית

כל הרכיבים האלה מבוססים על Machine Learning, הקרויה גם למידה חישובית – אחד הנושאים שקבוצת הפיתוח שבה עובד אורן עוסקת. מדובר ביכולת של מערכת מחשב ללמוד ולהשתפר על ידי התבוננות ופעילות עצמאית של המחשב. אנשי הלמידה החישובית מפתחים אלגוריתמים ודרכים שמאפשרים ומציעים פתרונות. השוני הוא שזה לא נעשה בעקבות עבודה של מתכנתים, אלא מדובר במעין בינה מלאכותית שיודעת לנהל תהליכים רבים ומתחברת לרכיבים שמאפשרים לארגונים לנהל טוב יותר את עצמם.

"ישראל היא יצואנית גדולה מאוד של טכנולוגיות שמסייעות לנו ולכל העולם לממש את המהפכה הדיגיטלית", ציין אורן. אחד מהם הוא תחום הסייבר – אחד התחומים המצויים על סדר היום של סאפ, במטרה לעזור לארגונים להגן טוב יותר על תשתיות המידע שלהם, ושישראל נחשבת בעולם למובילה טכנולוגית בו. את ביקורו בארץ ניצל אורן בין היתר לפגישות עם חברות בתחום הזה.

פעילות מעבדות המחקר של סאפ בישראל

כאמור, ישראל מהווה צומת מרכזי בפעילות מעבדות המחקר של סאפ העולמית. מרכז הפיתוח ברעננה הוא אחד מארבעת מרכזי הפיתוח הגדולים של החברה והוא מנוהל על ידי אורנה קליינמן, האחראית על 650 עובדים המועסקים בקבוצות שונות.

מירב שמחי, מנהלת הקשרים עם האקו-סיסטם הישראלי במרכז הפיתוח של סאפ בישראל

מירב שמחי, מנהלת הקשרים עם האקו-סיסטם הישראלי במרכז הפיתוח של סאפ בישראל

מירב שמחי, מנהלת הקשרים עם האקו-סיסטם הישראלי במרכז הפיתוח של סאפ בישראל, סיפרה כי יש במרכז קבוצה העוסקת בתחום המכונית המקושרת (Connected Car) – רכב מבוסס ענן שמאפשר לנהגים לקבל מגוון שירותים, כמו מציאת תחנת הדלק הקרובה ביותר ותשלום עבור הדלק.

במסגרת תפקידה מיישמת שמחי את אחד העקרונות המנחים מזה שנים את פעילות סאפ בארץ: ביצוע שיתופי פעולה, מיזוגים ורכישות של חברות ישראליות. למי שלא זוכר, מרכז הפיתוח בישראל נולד בעקבות מספר רכישות של חברות כחול לבן, כגון טופטיר של שי אגסי – רכישה שבוצעה ב-2001. לאחר מכן היו עוד תשע רכישות.

שמחי מספרת שהמרכז מנהל קשרים הדוקים עם האקדמיה וקהילת הסטארט-אפים. לדבריה, המעבדה של החברה בישראל היא שותפה אסטרטגית של האקסלרטור The Junction, שעוזר לחברות צעירות ממוקדות טכנולוגיה.

השורה התחתונה: החדשנות הדיגיטלית, שמיוחסת בעיקר לארגונים צעירים וחדשניים, עוברת בסופו של יום דרך הספינות הענקיות של יצרניות הפתרונות והתוכנות שעל בסיסם מתנהלים מרבית הארגונים. החדשנות בארגונים אלה נועדה לאפשר ללקוחות שלהם לממש את החזון הדיגיטלי, ולטנגו הזה בפירוש נדרשים שניים.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. רביב

    תחום החדשנות היום מנוהל בצורה יותר יעילה מבעבר, לכן גם מגיעים להישגים מרשימים תוך זמן קצר. פלטפורמות שיתופיות כמו QMARKETS (סטארט-אפ ישראלי שפועל בחו"ל) מאפשרות לכל העובדים לתרום רעיונות ולהגיע לחידושים במהירות שיא

אירועים קרובים