רפואה בתוך הכיס

הטכנולוגיה מאפשרת לאבחן את המצב הרפואי שלנו דרך אפליקציות, להוציא מרשמים מהסמארטפון ולעבור טיפולים אצל מטפל דיגיטלי ● סקירה קצרה של כמה מהפיתוחים המרכזיים בתחום

האם הבריאות הדיגיטלית תרפא את המערכת? אילוסטרציה: BigStock

כוח המחשוב, שהתפתח לצד הרשתות בצעדי חוק מור, הפך את המחשבים מהירים, זולים וקטנים יותר, בד בבד עם הכפלת מהירות העיבוד מדי שנה וחצי. כל סמארטפון בן ימינו שעולה 100 דולר עוצמתי הרבה יותר ממחשבי העל של שנות ה-70 של המאה הקודמת, שעלו מיליוני דולרים.

עוצמת המחשוב של היום מאפשרת לעצב חיישנים מפותחים ובזכותם חברות יכולות לייצר מכשירים רפואיים מתוחכמים, מערכות שילוח מבוססות רחפנים או מוצרים לערים חכמות. בשילוב כלי בינה מלאכותית הגבולות מתרחבים והולכים והאדם יכול לפתח מכוניות אוטונומיות, מערכות זיהוי קולי ואפילו "רופאים" דיגיטליים. כן, אפליקציות שיכולות לאבחן את מצבנו הרפואי ולרשום לנו מרשם לתרופה.

השנה נכנסו לזרם המרכזי, לצד הסמארטפונים ה-"ותיקים", מכשירים רפואיים מחוברים ואבזרי מחשוב לביש. בולטים בהקשר זה צמידי הכושר למיניהם וה-Apple Watch, שבעזרת חיישן דופק לב ואקסלרומטר (מד תאוצה) יכול לעקוב אחרי סימנים חיוניים, פעילות ואורח חיים.

טים קוק, מנכ"ל אפל (Apple), כבר הכריז שהגרסאות החדשות של השעון יאפשרו מדידה של לחץ דם, ולא רחוק היום שהמכשיר שבכיסנו יוכל למדוד גם רמת סוכר, חמצן בדם ועוד בדיקות ותוצאות רפואיות למיניהן. הדבר יאפשר את קיומו של החלום הרטוב של כל רופא מאבחן: לדעת במהירות הגדולה ביותר את כל המדדים האפשריים של המטופל העומד מולו. מושגים כמו טלה רפואה עוברים מקטגוריית Nice to have (טוב שיהיו) ל-Must have (חובה שיהיו) וארגוני בריאות רבים בעולם מציעים שירותי טלה רפואה כחלק מהשירותים הבסיסיים שלהם.

מסייע גם בתחום הבריאות. Apple Watch. צילום: אור יעקב

מסייע גם בתחום הבריאות. Apple Watch. צילום: אור יעקב

עוד תחום רפואי בו אפל פועלת הוא התרופות: אפליקציית Research Kit החינמית שלה מאפשרת לעקוב, בקנה מידה עולמי, אחרי שימוש בתרופות ויעילותן.

לא רק אפל

מובן שהענקית מקופרטינו היא לא השחקנית היחידה בשוק המחשוב הרפואי וחברות רבות נוספות זיהו את הפוטנציאל הגלום בתחום. מיקרוסופט (Microsoft), יבמ (IBM), סמסונג (Samsung) וגוגל (Google), יחד עם מספר לא מבוטל של סטארט-אפים, מפתחים כלים המבוססים על חיישנים ובינה מלאכותית המיועדים לתחום. הטכנולוגיות הללו עדיין יקרות ומיועדות לאזורים המפותחים בעולם, אבל חברות בסין, בהודו ובאפריקה כבר מפתחות גרסאות מוזלות. פעם, הקדמה הרפואית הייתה לעשירים; בקרוב כולם יוכלו ליהנות ממנה.

הנגישות לשירותים רפואיים מכל מקום בעולם תשנה את תוחלת החיים הממוצעת, תקטין תחלואה, תשפר את המצב הבריאותי של אנשים, תאפשר שילוב של יותר אנשים בכוח העבודה ועוד. השפעות אלה ישנו את תמונת האנושות, וגם יציבו בפניה אתגרים גדולים – ריבוי אוכלוסין, הזדקנות האוכלוסייה, מקורות מזון ועוד.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים