דוקטור, מערכות המידע חולות

רשמיי מביקור באיכילוב: לרופא במכון האונקולוגי אין גישה לתיק הרפואי המלא שנפתח במחלקה אחרת, ואתר האינטרנט עמוס ומבולגן ● כדאי לדעת שמערכות מידע טובות עולות בדיוק כמו לקויות

26/01/2016 10:22
אריאל אשל, יועץ וארכיטקט ממשקי משתמש

אודה שאני לא שש לבקר בבתי חולים, אולם לעיתים אין ברירה. לאחרונה ליוויתי את אבי למרכז הרפואי סוראסקי (בעבר ידענו שקוראים לו איכילוב, אבל ריבוי התורמים סיבך את המצב). טרם ביקור רציתי לברר מספר פרטים באמצעות האתר של המרכז הרפואי, אתר שעבר זה לא מכבר מתיחת פנים. ככל הנראה שמתיחת הפנים לא הועילה במיוחד.

צריך לומר שהאתר מכיל שפע מידע מצוין, אבל הבלגן חוגג שם בגדול. עומס קוגניטיבי במרבית עמודי המידע, סרגלי ניווט מוזרים, אין שפה חזותית אחידה והמידע אינו ערוך או מונגש כהלכה.

ראשית, בתור הדיוט, אני לא בדיוק יודע מה ההבדל בין מכון, יחידה, אגף ומרפאה – אז אולי כדאי לחשוב על הלקוח ולבחון מה הוא בעצם מחפש, היינו אלו שירותים (לפי נושאי שירות ולא לפי מבנה אדמיניסטרטיבי). בצד זאת מנגנון החיפוש באתר רחוק מלהיות משוכלל והאתר אינו רספונסיבי.

ניחא שבעמוד הבית בחר מאן דהוא לשתול תמונות אווירה שאינן מובילות לשום מקום, או פיזר מידע שככל הנראה אינו במוקד העניין של מבקרי המרכז הרפואי (כולל פרק וידיאו של "מטופלים מברכים לשנה החדשה"), אולם כשנוחתים בעמוד המחלקה (או המכון) המצב מורע.

על עמוד המכון הראומטולוגי למשל העמיסו את כל המידע הרלוונטי, לא ממש בסדר הגיוני, ואפילו תמונות אווירה סתמיות לא שכחו לשים. הפתיח מדבר על זה ש"המכון הראומטולוגי של המרכז הרפואי תל-אביב הוא הגדול בארץ, הן בהיקף הצוות והן בהיקף החולים שהוא משרת". האם באמת זה המידע הכי חשוב? ואם אתם כל כך גדולים, מדוע אי אפשר לתאם תור באמצעות האתר אלא רק טלפונית?

איכילוב: "העמיסו" את כל המידע בסדר תמוה ובשפה לא ברורה

איכילוב: "העמיסו" את כל המידע בסדר תמוה ובשפה לא ברורה

נבירה בעמוד מגלה את רשימת שירותי המכון, פעם אחת בגוף העמוד (ללא קישוריות להרחבה) ופעם שניה בסרגל שמאל עם קישוריות להרחבה. ולא – הרשימות אינן זהות. אולי במקום רשימה מבולגנת של שירותי המכון, עדיף היה לתת מחד בצורה נגישה את רשימת המצבים בהם אנו מטפלים, ומאידך לפרט ברשימה נפרדת טכניקות טיפוליות, וכמובן בכל עמוד מחלה לפרט אודות שיטות הטיפול (תחת קישורית מתאימה כדי להפחית עומס קוגניטיבי).

כשבוחנים את שירותי המכון מגלים משפטים שככל הנראה אינם אומרים הרבה לקהל שתחום עיסוקו אינו ברפואה – "ניקורים אבחנתיים וטיפוליים של מפרקים לצורך ניקוז תפליט, בדיקת הנוזל המפרקי כולל איתור גבישים במיקרוסקופ אור מקוטב והזרקה למפרקים ו/או למעטפות גידים" או "שירות קפילורוסקופיה". ולא, אין הסבר של האמור.

גם אם נצא מנקודת הנחה שאין למרכז הרפואי תקציב להשתמש בשירותי תכנון וכתיבה מקצועיים, הרי פשוט יכלו להעתיק למשל מהמרכז הרפואי ג'ונס הופקינס.

ג'ונס הופקינס: פשוט וברור. תעתיקו מהם

ג'ונס הופקינס: פשוט וברור. תעתיקו מהם

אתר האינטרנט של המרכז הרפואי סוראסקי הוא רק קצה הקרחון של בעיית מערכות המידע שם. כשמגיעים למכונים עצמם המצב מחמיר. רופא במכון של בית החולים אינו יכול לצפות בתיק הרפואי המלא של המטופל שנפתח או עודכן במחלקה של בית החולים.

מכון אונקולוגי: הרופא מקליד מתוך פלט שהפיקה מחלקה אחרת

מכון אונקולוגי: הרופא מקליד מתוך פלט שהפיקה מחלקה אחרת

מצב אבסורדי זה יוצר מצב שמטופל מגיע למכון האונקולוגי ועליו להכתיב לרופא רשימת תרופות או נתונים אחרים מתוך פלט כתוב שהופק במחלקה בה אושפז בעבר. ברור שהתנהלות כזו היא פתח לטעויות שלא לדבר על בזבוז זמן יקר של הרופא.

לצערי יש באמתחתי עוד שפע דוגמאות להתנהלות הקלוקלת של מערכות המידע במרכז הרפואי.

נכון שעיקר התקציבים של מרכז רפואי צריכים להיות מנווטים לציוד, למחקר ולכוח אדם מקצועי, אבל לא ניתן להזניח את מערכות המידע. באותו תקציב שהקימו מערכות מידע לקויות הרי יכלו לתכנן ולהקים מערכות טובות שייעלו את המערכת ויעלו את התפוקות.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים