על סף 2016: זו תהיה השנה שתהיה

השנה שנכנסת הלילה בחצות תביא עימה מגמות חדשות בעולם הטכנולוגי, יחד עם התפתחות של מגמות ישנות רבות ● על מה נדבר ב-2016?

שנה טובה ומוצלחת לכולם! אילוסטרציה: BigStock

טרנספומציה דיגיטלית. אחרי החגיגות וחופשות סוף השנה ישוב העולם העסקי-ארגוני לשגרה עד כמה שניתן יהיה, בימים טרופים אלה. על פי כל התחזיות, 2016 לוקחת אליה את המגמות המרכזיות שליוו אותנו ב-2015, ובשנים קודמות, אבל בחלק מהם ההתקדמות תהיה בעוצמה גבוהה יותר ומהירה יותר.

המגמה הבולטת ביותר עליה דובר רבות בחודשים האחרונים, ועוד ידובר בשנה הבאה, היא הטרנספורמציה הדיגיטלית, שאמורה לייצר שווקים חדשים. המגמה תדחק הצידה חברות ענק אם הן לא ישכילו להתייחס ברצינות למגמה זו.

מבלי להסתכן בנבואות, אפשר להעריך כי לגבי ארגונים רבים בעולם, 2016 תהיה קו פרשת המים או, אם תרצו, המקום הכי קרוב לשולי הכביש, רגע לפני התרסקות לתהום העמוקה.

אי אפשר להתעלם מהטיעונים שמעלים המתנגדים, או נכון יותר הספקנים, בכל מה שקשור למגמה זו. המושג טרנספורמציה דיגיטלית הוא רחב, כוללני ומטעה במידה מסוימת למי שמפרש אותו שזהו תהליך אחד, כמו ניתוח מורכב שבסופו מקבלים משהו חדש שלא היה עד היום.

כאשר מדברים על העידן הדיגיטלי מדברים על תהליכים פנים ארגוניים, שעוברים שדרוג מבחינה טכנולוגית, עם מינון גבוה יותר של אוטומציה. אולם, בסופו של דבר, הם משרתים שתי מטרות: מאפשרים לארגון להיות יעיל יותר, זריז יותר ובר תחרות בשווקים שהוא מתמודד; ומספקים ללקוח את חוויית השירות או הקנייה שהוא דורש, מאחר שהוא זה שמניע את הארגונים שרוצים לשרוד.

ולכן גם שדרוג מוקד טלפוני, מחשוב תהליכים של טפסים, בקשות וכל מגע בין לקוח לנותן שירות, הם שלב ראשון ומרכזי בטרנספורמציה הדיגיטלית. מאחוריהם יש כמובן את המערכות הקיימות שצריכות להתאים את עצמן למציאות החדשה. כאן בא לידי ביטוי מעמדו של המנמ"ר, כוחו ויכולתו להניע את התהליכים האלה בארגון, הן ברמת ההנהלה והן ברמת הלקוחות הפנימיים שלו.

הממשלה תהיה הסמן הימני במגזר הציבורי, על ידי זה שקיבלה החלטות עקרוניות המחייבות את המשרדים ליישם ממשקי תקשורת מודרניים יותר עם האזרחים.

סייבר. הסייבר ימשיך ללוות אותנו גם בשנה הבאה. בשנה האחרונה, התחזק הקשר המתבקש בין הטרור הקיברנטי לטרור הפיזי. מדובר בשני עולמות שבסופו של דבר מתחברים לעולם אחד שלם, שמייצג את המציאות בה אנחנו חיים.

המאבק בסייבר מתמקד במודיעין איכותי, שמבוסס על טרנדים טכנולוגיים שדובר בהם רבות בשנה החולפת: אנליטיקה מכל הסוגים וכל הכיוונים. מערכות ה-BI החכמות ימשיכו לייצר תובנות רחבות ומדויקות יותר, שיאפשרו למקבלי ההחלטות לייצר מענה מבצעי-טכנולוגי טוב יותר. זה נכון במלחמה בסייבר, כמו גם לשדה הקרב הפיזי ולמאבק בטרור בחוצות הערים.

גופי המודיעין בארץ ובעולם ממשיכים לנסות לגייס לשורותיהם את המוחות הטובים ביותר, על מנת שיספקו את הפתרון המקורי ביותר, חמש דקות לפני שהצד השני והפחות מתוחכם יעשה זאת. מדובר במלחמה יום יומית, שרובה לא מגיע לידיעת הציבור – וטוב שכך.

אפרופו סייבר. גם השנה נמשכו הוויכוחים לגבי הגדרת מקצוע הסייבר – האם הוא שם קוד חדש לאבטחת מידע או עולם בפני עצמו. לאף אחד מהמתווכחים אין תשובה חד משמעית. השנה, יותר משנים קודמות, ארגונים הפנימו שהיערכות לסייבר או לאסונות אחרים מתחילה בתהליכי אבטחת מידע שקיימים כבר שנים, רק בהבדל אחד – שהפעם גם צריך ליישם אותם. הכוונה לנהלים ולהרחבת גבולות הכיסוי של האבטחה מעבר לחומות האש של הארגון, כי המידע האמיתי כבר מזמן לא שם, והכי חשוב לא להירדם בשמירה.

הסתה, שנאה ואיומים.  רובנו מייחלים ש-2016 לא תהיה דומה ל-2015 בכל מה שקשור למה שקורה ברשתות החברתיות – ההסתות, איומים ברצח וקללות, בהיקפים שלא ידענו עד כה.

בשנה האחרונה דיברו הרבה על שיימינג, שבעבר יוחס בעיקר לשיח בין בני נוער, וכעת השיימניג שוטף את כל הרשת, ללא שום הגבלות וללא שום גבולות, ואף גרם לאובדן חיים.

עובדה זו הביאה את המחוקקים לחשוב על כל מיני חוקים שיגבילו את חופש הביטוי ולא יתנו לגלוש לחופש השיסוי. האווירה כל כך עכורה, עד כדי כך שהביאו למעצרם של גולשים שלא שלטו על המקלדת שלהם ופרסמו פוסטים פוגעניים ואלימים כלפי גורמים שונים מימין, משמאל וממגזרים שונים.

פינטק. ב-2016, הבנקים וגופים פיננסיים נוספים ימשיכו למקד את התחרות ביניהם סביב הבנקאות הדיגיטלית על צורותיה השונות. נכון לעכשיו צודקים אלה שטוענים שמדובר בקמפיינים שיווקיים, אבל מאחורי הקמפיינים האלה יש מערכות טכנולוגיות חכמות, שפותחו על ידי טובי האנשים שהבנקים גייסו לשורותיהם. דן ירושלמי בבנק לאומי ואבי כוכבא בבנק הפועלים הם שתי דוגמאות מצוינות למגמה זו.

ערים חכמות. המושג עיר חכמה נשמע בשנה האחרונה בקול רם והוא יתחזק בשנה הנכנסת. עיר חכמה היא שם קוד למהלכים שראשי ערים מאמצים כדי לשפר את השירות לתושב ולחזק את מעמדם לקראת הבחירות הבאות לרשויות.

גם כאן יש הרבה מאוד טכנולוגיה, מערכות מידע ופרויקטי ליבה, שמטרתם להתאים את המערכות הקיימות לעידן החדש. שם המשחק הוא להטמיע מערכות חדשות במהירות רבה, אבל ללא השקעות חדשות, כי התקציבים לא קיימים. לכן, נכון לעכשיו, עיר חכמה תהיה הנחלה רק של רשויות עשירות, שיכולות למצוא תקציבים לטובת הטרנד הסקסי הזה.

מדיה וכנסים בסימן חדשנות. גם בשנה הבאה נמשיך, באנשים ומחשבים, לקיים את הכנסים והוועידות שלנו, ולדווח לכם על הנעשה בעולמות ה-IT, ההיי-טק, האינטרנט והמובייל. ב-2016 נגביר את הנוכחות שלנו ברשתות החברתיות, נעודד אתכם להוריד את האפליקציה שלנו ונקדם את מוצר המדיה החדש שלנו: מגזין וידיאו שבועי, במסגרת פרויקט "הנמר המשדר", שבו ישודרו ראיונות אישיים עם פלי הנמר, כמו גם חדשות וכתבות על נושאים ותחומים שונים.

שנה טובה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים