זו הייתה השנה שהייתה ב-IT הצה"לי

מהפקת הלקחים מצוק איתן דרך פעילות הסייבר ועד למערכת ה-ERP הכוללת - שהחלה סוף סוף, שוב, להיבנות ● מערכת אנשים ומחשבים מסכמת את הפעילות המחשובית בצבא ב-2015

טלדור - הזוכה במכרז הצה"לי

2015 זימנה אתגרים רבים ל-IT הצה"לי. עם המשך פרויקט ה-ERP הענק, הכניסה לענן, ההיערכות לעלייה הנגב ועוד שורה ארוכה של פרויקטי IT תומך לחימה, הייתה זו אחת השנים המעניינות בתחום המחשוב בצבא.

אחד הדברים הבולטים בשנה האחרונה היה המשך הטמעת צה״ל רשתי – תפיסה שמומשה בראשונה בקיץ של השנה שעברה, במסגרת מבצע צוק איתן. הרמטכ"ל הקודם, רא"ל (כיום במיל') בני גנץ, כינה אותה "אחד הדברים החשובים ביותר לצה"ל".

תוכנית צה"ל רשתי מאחדת את מערכות התקשוב של כלל הזרועות והאגפים בצבא, ומאפשרת פעולה משולבת ביבשה, באוויר ובים. הצורך בתוכנית נבע מהכרה בחשיבות פעולה רב זרועית, משולבת ומקושרת, על מנת לעמוד באתגרים הביטחוניים מולם ניצב צה"ל כיום.

ביוני האחרון,

יותר משנה לאחר שפורסם באנשים ומחשבים בלעדית כי הצבא יוצא, שוב, לפרויקט ERP כלל צה"לי, הודיעה סאפ (SAP) ישראל כי תספק לצבא ולמשרד הביטחון פתרונות בתחום בהיקף של 22 מיליון דולר. בכך מומשה החלטה שקיבל גנץ לבניית פלטפורמת ERP אחודה.

היקף הפרויקט הכולל עתיד לעמוד לבסוף על מיליארד שקלים, אלא שלמרות מחירה, המערכת צפויה להניב לצבא חיסכון של עשרות רבות של מיליונים.

הפרויקט החדש מבוצע לאחר שלפני כמה שנים החל הצבא בהקמת מערכת ERP כוללת – ולאחר מכן ביטל את התוכנית. המניע להחלטה המקורית להליכה לפרויקט ERP כלל צה"לי אחוד, מ-2011, היה הרצון בהתייעלות כספית, בהתייעלות ואיחוד טכנולוגיים, וביצירת שפה ארגונית אחת – כי בצה"ל יש שמונה מערכות ERP.

יצוין שטרם נקבע מה יעלה בגורל המערכות של אורקל (Oracle) שקיימות בצבא. ההערכה היא שעד 2018 תהיה לצה"ל מערכת ERP מרכזית, מטכ"לית, אחודה. הצבא נמצא בפני צורך משמעותי של התייעלות – ומערכת ה-ERP היא חלק מהמענה לכך.

באפריל פרסמנו כי צה"ל יוצא למכרז לבניית תשתיות מחשוב ענן פרטי. ההחלטה על זהות החברה שתבצע את פרויקט הענק, שעלותו עשרות מיליוני שקלים, טרם התקבלה, והתחלתו המתוכננת היא במהלך השנה הקרובה.

מימוש הפרויקט יתבצע בשני שלבים – תחילה הוא יפעל במרכז הארץ ולאחר מכן יעבור לדרומה. בסופו של דבר, יהיה לכלל צה"ל ענן אחד, רב זרועי, משמע – כל זרוע תיהנה מעצמאות מסוימת בהפעלתו. התשתית הצה"לית, שבמהותה היא ענן פרטי, תהיה "ציבורית", במובנים של העדכון הטכנולוגי של הענן ובהיותו רב זרועי. הוא יאפשר לצבא גמישות באספקת השירותים והיישומים, יחד עם זמן הגעה לשוק הדומה לזה של חברה עסקית.

שנת הסייבר

מתקפות הסייבר צברו עוד ועוד תאוצה השנה, ואיתן הצורך בהגנה מפני האויבים הקיברנטיים והפעולות שמבצע צה"ל בתחום.

כך, ביולי האחרון דימה הצבא, במסגרת תרגיל ענק, מתקפת סייבר רחבת היקף. בתרגיל נבחנו תרחישים שונים בהם האקרים, יחידים או שלוחי מדינות, מנסים ואף מצליחים לפרוץ את מערכות התקשורת והמחשבים של צה"ל. מדובר במערכות מסווגות ומוקשחות, שמחלקת מצ"וב שבלוטם עטפה באבטחה והצפנה.

קורס מגני הסייבר. צילום: דובר צה"ל

קורס מגני הסייבר. צילום: דובר צה"ל

בצה"ל חוששים כבר זמן מה ממתקפות סייבר שישבשו את פעילות הקשר והמחשבים של כוחות הצבא ולכן ביצעו כמה פרויקטים שתכליתם למנוע מהאויב לעשות זאת, בשגרה ובחירום. בתרגיל בחנו אנשי אגף התקשוב את מערכות ה-ICT ואת הקשר עם אמצעי הלחימה בעת תרחישים שונים, לרבות מתקפה קיברנטית חיצונית, קריסת מערכות, שיבוש וניתוק בעת שגרה, וכן מלחמה. המטרה הייתה לבדוק את הרציפות התפקודית של מערכות המחשוב השונות. עוד נבדקו היבטי גיבוי, שרידות, יתירות והמשכיות עסקית.

שילוב מימד הסייבר בתרגיל תואם את תפיסת הרמטכ"ל, רא"ל גדי איזנקוט. ביוני השנה הוא קבע שלאור האתגרים המשמעותיים עמם מתמודד צה"ל במימד הסייבר נדרש להקים זרוע סייבר, שתוביל את כלל הפעילות המבצעית במימד זה – הגנתית והתקפית כאחד. רא"ל איזנקוט הורה להקים את הזרוע בתוך שנתיים.

בפברואר השנה פורסם כי צה"ל פיתח מערכות שו"ב מתקדמות לעולם ההגנה בסייבר, שממכנות את כל תהליכי השו"ב בין מערכות ההגנה המצויות בגופי המחשוב הצבאיים השונים. הן משולבות במערכות לניהול אירועי אבטחת מידע (SIEM – ר"ת Security information and event management) ומערכות לתפעול אירועי אבטחת מידע (SOC – ר"ת Security operations center), שכבר קיימות במערך המחשוב הצה"לי. פיתוח המערכות נעשה בהובלת יחידת מצפן שבאגף התקשוב.

הפרויקטים הטכנולוגיים המצטיינים בצה"ל

פעילות ה-IT של צה"ל זוכה להוקרה לא רק בצבא ובגופי השלטון, כי אם גם בקהילתה ההיי-טק הישראלית בכללותה. בהתאם, כמה פרויקטים צה"ליים זכו בתחרות מצטייני המחשוב IT Awards 2015 של אנשים ומחשבים, שנערכה בתחילת החודש. אחד מהם היה בקטגוריית שיפור תהליכים עסקיים. הפרויקט, תשתית טכנולוגית לניהול ותכנון מטרות של יחידת אופק בחיל האוויר ויחידה באמ"ן, קיבל את הציון הממוצע הגבוה ביותר בתחרות.

"במסגרת הפרויקט פותחה בחיל האוויר ובאמ"ן, במשותף, תשתית טכנולוגית הממכנת את תהליך ניהול ותכנון המטרות בצה"ל", נכתב בנימוקי הזכייה. "אלה מאופיינות במורכבות גבוהה מאוד ודורשות מיומנויות ייחודיות לשם תכנונן. המערכת מגדירה שפה משותפת ממוכנת בין המודיעין, יצרן המידע, לבחיל האוויר, העושה שימוש מבצעי במידע. נוצר תהליך ארגוני מורכב, הכולל מגוון רחב של ממדים. פותח אלגוריתם יחיד מסוגו, המייעל את תהליך תכנון התקיפות. הצגה חזותית של התכנונים האפשריים מאפשרת למשתמש המומחה להחליט תוך פרק זמן מידי על חלופה מועדפת – ולהוציאה לפועל מיד".

מה אומרים בצה"ל?

מהצבא נמסר כי אגף התקשוב "מימש השנה את אחריותו הרב זרועית בפיתוח והטמעת מערכות ותפיסות טכנולוגיות–תקשוביות, שהפכו את התקשוב למעצב שדה הקרב המודרני".

לדברי רס"ן נסים לוי, רמ"ד מבצעים במחלקת אג"ם באגף התקשוב, "היכולות החדשות משפרות את תפקוד צה"ל בשטח ודורשות מאתנו יותר מחויבות לשעת חירום".

תא"ל נתי כהן, קצין קשר ומחשוב ראשי. צילום: סאי לוי

תא"ל נתי כהן, קצין קשר ומחשוב ראשי. צילום: סאי לוי

תא"ל נתי כהן, קצין הקשר והתקשוב הראשי, אמר ש-"החלה מהפכה בתחום הגישה למידע ולמערכות בקרב גופי המטה בצה"ל: כיום, מפקד החטיבה יודע לעשות שימוש במערכות הטכנולוגיות כדי לייצר עליונות בשדה הקרב – דרך הגישה שיש לו למודיעין רלוונטי, לחוזי ולאש סיוע בגזרתו. במציאות שלנו, בה האויב מתפתח כל הזמן, זו התעצמות הכרחית".

יצוין כי במהלך 2015 גויסו לאגף התקשוב יותר מ-1,600 חיילים, מהם 67% חיילות. למעלה מ-100 מהמתגייסים הם חרדים. במהלך השנה נפתחו 29 כיתות שוחרות ברחבי הארץ, שתלמידיהן יתגייסו לאגף התקשוב, ו-24 כיתות עתודה, שגם בוגריהן יגיעו לאגף.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים