מיהם המנמ"רים של השנה?

מנהלי מערכות המידע מובילים את הארגונים קדימה מבחינה טכנולוגית, ונותנים להם את הערך המוסף ● מי בלטו בכך ב-2015? ● חלק א'

דרוש שינוי חשיבה אצל המנמ"רים. צילום אילוסטרציה: BigStock

תפקיד המנמ"ר הוא אחד הבולטים בכל ארגון טכנולוגי, או מחלקה טכנולוגית בארגונים גדולים. הוא זה שמוביל את המחשוב בארגון קדימה, שמביא אליו את החדשנות ושמצעיד אותו אל השלב הבא.

השנה התחדדה החשיבות שבקשרים בין המנמ"רים להנהלות הארגון, ובפרט למנכ"לים, לסמנכ"לים ולמנהלי השיווק. עירובו של המנמ"ר בתהליכים העסקיים ומערכת הקשרים ביניהם יכולה לסייע עד מאוד להבאת הארגון להמשך הצלחה בתחומי הליבה שלו, בין אם הארגון הוא עסקי או מהמגזר הציבורי. אלמנט חשוב נוסף שבא לידי ביטוי השנה, ונראה כי יבלוט ביתר שאת בשנה הבאה, הוא המעבר לארגון הדיגיטלי.

מנמ"רים לא מעטים הוכיחו זאת השנה. חלקם חדשים בתפקידיהם וחלקם ותיקים, אבל לכולם יש את ההצלחות והרזומה המרשים שלהם. רבים מהם ראויים לציון, ולכן חילקנו את הרשימה לחלקים, על פי המגזרים השונים. הסיכום מתבסס על הסיקור באנשים ומחשבים, שמלווה את התעשייה לאורך כל השנה.

פיננסים

אבי כוכבא, בנק הפועלים

בחודש שעבר חנך בנק הפועלים את סניף הבנק הדיגיטלי הראשון שלו, בצומת הרחובות אבן גבירול ושדרות נורדאו בתל אביב.

בטקס חנוכת הסניף ציין מנכ"ל הבנק, ציון קינן, את תרומתו של אבי כוכבא, המשנה למנכ"ל וראש חטיבת הטכנולוגיה והמחשוב, להקמתו. כוכבא הוביל את המהלך להצעדת הבנק אל עבר הבנקאות הדיגיטלית.

אבי כוכבא, מנמ"ר ומשנה למנכ''ל בנק הפועלים. צילום: ניב קנטור

אבי כוכבא, מנמ"ר ומשנה למנכ"ל בנק הפועלים. צילום: ניב קנטור

הסניף בתל אביב הוא הראשון מבין הסניפים הדיגיטליים שאותם מתכננים להקים בבנק הפועלים, שמחברים את הבנקאות הפיזית עם העולמות החדשים. כמובן שבפועלים רצו להתחיל בכך לפני המתחרה הגדול – בנק לאומי. ואכן, הבנק הצליח במשימה זו, וכל הקרדיט הטכנולוגי ניתן לכוכבא וצוות העובדים המסור שלו.

בכנס התקשוב הפיננסי Fintech 2015 של אנשים ומחשבים חזר כוכבא על התפיסה הדיגיטלית של הבנק ואמר:" ארגונים פיננסיים שלא ינועו לדיגיטל – יקרסו".

לדבריו, הטרנספורמציה הדיגיטלית היא שיבוש טכנולוגי, אי אפשר לעצור אותה, והעתיד טמון בבנקאות הדיגיטלית, על אף שהשלמתה המלאה רחוקה מהמציאות. במילים אחרות, הוא רצה לומר שהמעבר לדיגיטל הוא פעולה שמיועדת לדורות הבאים, אולם יש לעשות אותה כבר כיום.

רונן זרצקי, ישראכרט

באוגוסט השנה הכריזה מאסטרקארד על מהלך חדש, דרמטי מבחינתה, בתחום הארנק האלקטרוני: החברה השיקה שירות קניות מאובטחות ברשת למחזיקי כרטיסי האשראי שלה, ופתחה בכך חזית גלויה מול PayPal. מאסטרקארד מציעה הטבות ותנאי כניסה משופרים, שמאפשרים לקהלי יעד חדשים להשתמש בשירותים אלה.

כמו כל מיזם שיווקי, גם המהלך הזה הונע על ידי פרויקט טכנולוגי, מבוסס מערכות מידע וניתוח אנליטי, אותו הוביל רונן זרצקי, סמנכ"ל הטכנולוגיות של ישראכרט.

רונן זרצקי, סמנכ"ל הטכנולוגיות של ישראכרט. צילום: ניב קנטור

רונן זרצקי, סמנכ"ל הטכנולוגיות של ישראכרט. צילום: ניב קנטור

מיזם אחר שאותו מוביל זרצקי ויימשך גם ל-2016 הוא סיוע ושיתוף פעולה עם סטארט-אפים שמציעים פתרונות לעולם הפינטק.

בפאנל שנערך בכנס Fintech 2015, אותו הנחה זרצקי, הוא אמר כי "כשסטארט-אפ מגיע לארגון גדול, ישנם קשיים משני הצדדים. לחברה יש אנשי תוכנה, מערכות, אנשים עם פוזיציה בכל התהליך שאולי השינוי עשוי לאיים עליהם. בנוסף, קיימים מאבקים בתוך הארגון".

אלא שהמגמה הזו בהחלט כאן, היא תפסה תאוצה בשנה האחרונה וללא ספק תגדל גם בשנה הבאה. האתגר של גופים כמו ישראכרט הוא לאתר את הפוטנציאל בזמן הנכון ולנכס אותו לטובת מימוש האסטרטגיה הארגונית שלהם, כדי ליצור בידול תחרותי והובלת שוק.

אלדד הרשטיג, הבורסה

לפני ימים אחדים הודיע אלדד הרשטיג, מנמ"ר הבורסה וסמנכ"ל בכיר, על כוונתו לסיים את תפקידו ברבעון הראשון של 2016.

הרשטיג עובד בבורסה 29 שנים, מתוכן שנתיים בתפקיד הנוכחי. בהודעה לעובדים על סיום תפקידו הוא ציין את הפרויקטים אותם הוביל באחרונה: הקמת מערכת מסחר אלקטרוני, שני דורות של מערכות סליקה ומערכת ניהול סיכונים.

אלדד הרשטיג, סמנכ"ל בכיר ומנמ"ר הבורסה

אלדד הרשטיג, סמנכ"ל בכיר ומנמ"ר הבורסה

אולם, פרויקט הדגל הוא ללא ספק המעבר של הבורסה למבנה החדש שלה ברחוב אחוזת בית בתל אביב. הפרויקט תוכנן במשך כמה שנים והובל על ידי המנכ"לית הקודמת, אסתר לבנון, אולם הביצוע של הצד הטכנולוגי בעניין – צד קריטי ביותר בארגון רגיש כמו הבורסה – היה במשמרת של הרשטיג.

ההעברה בוצעה כמעט ללא תקלות, בצורה שקופה ובמהלך סוף שבוע אחד, שביום ראשון שלאחריו הגיעו עובדי הבורסה למבנה החדש והחלו לעבוד ללא שום עיכוב.

הרשטיג ציין כי המאפיין העיקרי של מערכות המידע בבורסה הוא שהן צריכות לפעול בכל ימות השנה ללא שום תקלות. "כל תקלה, אפילו לכמה שניות, היא בעלת משמעות כלכלית אדירה, שיכולה לגרום לנזקים אדירים לחברי הבורסה ולמשק בארץ בכלל", אמר. "לכן, קריטיות המערכות היא דבר שצריך לעמוד בסדר העדיפויות של הנהלת הבורסה, ובהתאם לכך מופנים לשם המשאבים".

יצוין כי הרשטיג זכה בתחילת השנה בתואר המנמ"ר המצטיין, בתחרות מצטייני המחשוב של אנשים ומחשבים.

תעשייה

גיא הדרי, טבע

טבע הייתה השנה לא מעט בכותרות, בגלל מהלכי מיזוג בסדרי גדול שלא מוכרים בדרך כלל במשק הישראלי, שייצבו את מעמדה כאחת מ-10 חברות הפארמה הגדולות בעולם. השנה חשפנו את הפעילות העצומה של ה-IT בטבע, שמהווה את אחד מהמנועים המרכזיים לצמיחה ולפעילותה הגלובלית של ענקית התרופות, שב-2014 גלגלה מחזור של יותר מ-20 מיליארד דולר.

בראיון בלעדי למגזין מנהיגים של אנשים ומחשבים אמר הדרי כי "טבע רואה ב-IT שותף חשוב ביותר למימוש היעדים שלה וארגון ה-IT שלה בנוי כתמונת מראה לחברה כולה".

גיא הדרי, מנמ"ר טבע. צילום: ניב קנטור

גיא הדרי, מנמ"ר טבע. צילום: ניב קנטור

פרויקט הדגל אותו הוביל הדרי בשנה האחרונה הוא הטמעת מערכת סאפ (SAP). "הפרויקט הוגדר מראש כתהליך חוצה חברה ולא טכנולוגי", ציין. "בסופו של היישום, כל טבע תרוץ על פלטפורמה אחת וכל התהליכים הגלובליים ידברו בשפה אחת".

אגף מערכות המידע של טבע נערך לקלוט ולשלב את מערכות המידע של החברות הגדולות שהחברה מיזגה לתוכה בשנה האחרונה.

שי גוטמן, UPS ישראל

UPS ישראל, בהובלתו הטכנולוגית של שי גוטמן, זכתה השנה בארבעה פרויקטים בתחרות מצטייני המחשוב של אנשים ומחשבים. הפרויקטים חיברו בין העולם הישן של השליחויות לעולם החדש, שבו יש דגש על מיכון תהליכים ושיפור חוויית הלקוח.

אחד מאותם פרויקטים הוא הקמתה בחברה של פלטפורמת ניהול משאבי אנוש בענן, כחלק מאסטרטגיית ענן רחבה יותר. פרויקט נוסף הוא הקמת פלטפורמת שו"ב ש-"משדרגת את ביצועי הארגון, על ידי זיהוי מוקדם של תקלות והורדת זמני ההשבתה".

שי גוטמן, מנמ"ר UPS ישראל. צילום: קובי קנטור

שי גוטמן, מנמ"ר UPS ישראל. צילום: קובי קנטור

הפלטפורמה השלישית שזכתה, Smart Flow, "תומכת ביעדים העסקיים של חברת השילוח, על בסיס מודלים מתקדמים בעולם הלוגיסטיקה". בנוסף, ביצעה החברה פרויקט הגנת נתונים שכלל "פתרון גמיש כשלב ראשון ביצירת סביבה עצמאית ובלתי תלויה לשם מעבר לענן".

החלק השני של הסקירה יפורסם מחר (ד').

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים