הצטיינות בדרך ל-2016

טקס IT Awards 2015 שיקף את השנה הטובה שעברה על ענף ההיי-טק בישראל ● הוא העלה על נס את הפרויקטים והגופים המצטיינים, והיווה שריקת פתיחה להמשך ההצטיינות בשנה הבאה

טקס מצטייני המחשוב - IT Awards 2015

טקס הענקת אותות ההצטיינות לצוותי מערכות מידע וטכנולוגיה ולפרויקטים במשק הישראלי, IT Awards, הוא מסורת בת 13 שנה. זהו אירוע המסכם בצורה הכי אותנטית את מה שקרה בשנה שחלפה בענף ההיי-טק בישראל.

התחרות הראשונה התקיימה ב-2002, קצת אחרי התפוצצות בועת הדוט.קום בשנים ההן. מצב הרוח היה ירוד ביותר, הפסימיות גברה על האופטימיות וחיפשנו, באנשים ומחשבים, דרך להרים קצת את המורל. אין דרך טובה יותר לעשות זאת מאשר להעניק פרסי הוקרה לאלה שעובדים קשה כל השנה, שעשו מעבר למה שמצופה מהם ותרמו, כל אחד בדרכו, למימוש החזון והמטרות של הארגון אותו הם משרתים.

הענקת האותות בטקס הנוכחי, שהתקיים היום (ד'), נערכה בסיומה של שנה לא קלה למשק הישראלי. שנה שבה החלו להיראות, על פי כלכלנים ומומחים שונים, סימני האטה, שנה שבה הסביבה העסקית נאלצה לעבוד בתנאי אי ודאות, העדר שקט וחוסר יציבות. אף על פי כן, ענף ההיי-טק צלח את 2015 בצורה טובה, ובחלק ממגזריו בצורה טובה מאוד.

הפרויקטים שזכו השנה בקטגוריות השונות נבדקו על ידי צוות של יותר מ-40 שופטים ושופטות – כולם אנשי מקצוע, יועצים, מומחים בתחומם, מנמ"רים מכהנים ולשעבר, ועיתונאים. מלאכת השיפוט הייתה קשה, בין היתר משום שיש המשכיות בולטת של מגמת העלייה במוטיבציה של הארגונים להצטיין, להוכיח את יכולותיהם ולקבל את אות ההערכה.

ליאונרדו דה וינצ'י אמר ש-"אנשים בעלי הישגים לעתים רחוקות עמדו מנגד ונתנו לדברים לקרות להם. הם יצאו החוצה וגרמו לדברים לקרות". האנשים שעלו היום על הבמה, בזה אחר זה, וקיבלו את אותות ההוקרה מגיעים בדיוק מהזן הזה. הם קיבלו רגע של תהילה והבזקי מצלמות שמילאו אותם באנרגיה לקראת ההצלחה הבאה.

ה-IT מסכל פיגועים

הפרויקטים שזכו חוצים את כל מגזרי המשק: העסקי, הציבורי והביטחוני. בצד הביטחוני בלט הפעם ארגון שכמעט תמיד סמוי מן העין, שאנשיו הם אנשי הצללים – השב"כ. הראש שלו, יורם כהן, הגיע לטקס על מנת לקבל בשם הארגון אות הצטיינות על הפעילות של אגף מערכות המידע.

ההצטיינות הזו היא חלק בלתי נפרד מה-DNA של האנשים שעובדים בשב"כ, אלה שעושים עבודת קודש יומם ולילה. משפט אחד שכתב אל"מ (מיל') אלי פרנק, שהיה חבר בוועדת השיפוט המיוחדת שהחליטה להעניק לשירות הביטחון הכללי את הפרס, מספר את כל הסיפור: "הזדהות מוחלטת של ה-IT עם היעדים המבצעיים ועם הפעילות המבצעית, המודיעינית, שבסופה יש סיכולים והצלחות של השירות, שעל רובם איננו שומעים בדרך כלל – וטוב שכך".

כהן אמר בדברים שנשא בטקס, בהופעה פומבית נדירה, כי רבע מעובדי השב"כ הם אנשי טכנולוגיה. עובדה זו מוכיחה את החשיבות הרבה שיש למערכות המידע בעבודה המבצעית של הארגון. במילים אחרות, ה-IT מונע פיגועים, ומאוד מחמם את הלב לשמוע דברים כאלה בימים אלה.

לא רק השב"כ הצטיין במגזר הביטחוני. בין הזוכים בתחרות היו נציגי זרועות של צה"ל שפיתחו, יזמו והטמיעו פרויקטים ומערכות שחסכו כסף רב למערכת הביטחון, וגם שיפרו את היכולת המבצעית שלהן.

הצטיינות – גם במגזר הרשויות המקומיות

הזדהות מוחלטת של ה-IT עם יעדי הארגון קיימת לא רק בשב"כ. אפשר היה לפגוש אותה כמעט בכל פרויקט מכל מגזר שזכה היום להוקרה. אחד מהם הוא השלטון המקומי: בפעם הראשונה, לא פחות משבע רשויות מקומיות זכו לאותות הצטיינות.

הפרויקטים שיקפו מספר מגמות שימשיכו לבלוט בשנה הבאה: שיפור השירות לאזרח, צעידה איטית אך בטוחה לעבר עיר חכמה ובעיקר טרנספורמציה דיגיטלית. אין כמו מגזר הרשויות המקומיות, שבו החזר ההשקעה של מערכות המידע שקוף ובולט לעין, כדי לעשות את הטרנספורמציה הזאת. מוקד עירוני חכם, רמזורים שיודעים לנתב את התנועה טוב יותר, מערכות חכמות שמנהלות טוב יותר את איסוף האשפה בעיר וכמובן מערכות להגברת הביטחון האישי – כל אלה מבוססות קודם כל על מערכות מידע ומחשוב, שגורמות לכך שהעיר משפרת את שירותיה לתושבים. זו הסיבה שכמה ראשי ערים טרחו והגיעו לכנס כדי להשתתף בשמחתם של המנמ"רים שלהם, שבדרך כלל לא זוכים לתשומת לב רבה מדי בהיררכיה הניהולית של השלטון המקומי.

הפינטק והבנקאות הדיגיטלית במוקד

מגזר אחר שבלט השנה בין מקבלי הפרסים הוא זה הפיננסי. 2015 הייתה שנת הפינטק, שנה שבה הבנקים והגופים הפיננסיים נכנסו לטירוף מערכות במרוץ אל הבנקאות הדיגיטלית. בימים אלה, בהם מדברים על הצורך בתחרות בין הבנקים, בולטת תחרות ביניהם בתחום הדיגיטלי: בנק לאומי ובנק הפועלים מתחרים ביניהם מי יכריז על יותר פרויקטים בתחום זה. הכתרת בנק לאומי כאלוף האלופים באה לאחר שהוא קיבל את הציונים הגבוהים ביותר בכל הקטגוריות, על פרויקטים שבסופו של דבר הם חלק בלתי נפרד מאחד היעדים החשובים של הבנק: מעבר לדיגיטל.

פרופ' שמואל האוזר, יו"ר הרשות לניירות ערך, אמר בכנס שתפקידה העיקרי של הרשות הוא לדאוג ליציבות המערכת הפיננסית. היא עושה זאת בעזרת שורה צוותים מקצועיים הנסמכים על עובדי מערכות המידע, שבשנים האחרונות פיתחו פרויקטים ששינו לגמרי את מה שקורה באולם המסחר בבורסה, שהרשות היא הרגולטור הראשי שלה.

במגזר הבריאות, כבכל שנה, ראינו פרויקטים שממשיכים את המגמה של הרפואה הדיגיטלית, שמאפשרת לטפל במטופלים בצורה מקוונת, מרחוק. היא מגדילה את הזמינות של השירותים הרפואיים והצוות הרפואי בכלל. זוהי ללא ספק מראה אמינה, שמשקפת את העובדה שישראל נחשבת לאחת המדינות המובילות בעולם בתחום של פיתוחים טכנולוגיים בעולם הרפואה – הן בצד של אבחון הבעיות והן בצד הטיפולי מעשי.

השורה התחתונה: IT Awards 2015 מסמל סיום שנה של הצטיינות בארגוני ה-IT בישראל ושריקת פתיחה להמשך ההצטיינות בשנה הבאה, כי מצוינות איננה יכולה להיות לעולם חד פעמית.

בהצלחה וברכות לכולם.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים