"הממשלה צריכה לשמש דוגמה בהנגשת אתרים לאנשים עם מוגבלויות"

ועדת המדע והטכנולוגיה דנה היום (ג') בנושא, לרגל היום הבינלאומי לזכויות אנשים עם מוגבלויות ● מחקר שהוצג בדיון מראה כי האתר הממשלתי הנגיש ביותר הוא זה של הנהלת בתי המשפט

החשיבות שבנגישות. צילום אילוסטרציה: BigStock

"על הממשלה לדאוג לכך שכל אתרי האינטרנט שלה יהיו נגישים לאנשים עם מוגבלויות. יש לנו חובות יתר כלפיהם והיא צריכה לשמש דוגמה", כך אמר ח"כ אורי מקלב, יו"ר ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת.

ח"כ מקלב דיבר בדיון שנערך היום (ג') בוועדה לציון היום הבינלאומי למען זכויות אנשים עם מוגבלויות. בדיון עלתה העובדה שלמרות החוק המחייב אתרי אינטרנט להיות מונגשים לאוכלוסיה זו – אין המצב כך בכל אתרי הממשלה. הוצגו בו תוצאות מחקר שביצעה מחלקת המחקר והמידע של הכנסת שמראה שאין אתר מאלה שנסקרו בו שזכה בציון מלא על נגישותו הכללית או על עמידה בסטנדרט. חמישה מהאתרים בסקירה זכו בניקוד מלא על האפשרות לגלוש בהם באמצעות מקלדת ורק שישה קיבלו ציון כולל הגבוה מ-50.

עוד עולה מהמחקר כי האתר המונגש ביותר מבין אתרי האינטרנט של הגופים הציבוריים הוא זה של הנהלת בתי המשפט. לעומת זאת, בין האתרים שקיבלו ציונים נמוכים מאוד מצויים כאלה שחלק מהותי מעיסוקם הוא במתן שירות, דוגמת אתרי רשות המסים והמוסד לביטוח לאומי.

ח"כ קארין אלהרר ציינה כי "מדינת ישראל טרם הונגשה כראוי למוגבלים. יש הרבה מקום לעשייה". היא סבורה ש-"החוק הישראלי בנושא טוב ומאוזן, באים אלינו מהעולם כדי ללמוד מאיתנו ומדברים על כך שבכל הנוגע לחוקים, ישראל היא המדינה הטובה בעולם עבור מוגבלים. אלא שהמודעות לקויה".

העסקים הקטנים והנגשת האתרים

בפני הוועדה הופיעו אנשים עם  מוגבלויות, ובהם עיוורים, שדיברו על המצוקה ממנה הם סובלים כתוצאה מחוסר בנגישות. מנגד, דיברו בישיבה נציגי חברות שפיתחו אפליקציות שמתאימות אתרים לבעלי מוגבלויות.

סוגיה נוספת שעלתה במהלך הדיון היא התמודדותם של עסקים קטנים עם יישום החוק. נציג נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, עו"ד פאריד מחאג'נה, אמר כי "הנטל עליהם כבד מדי. אני קורא לעסקים בעלי מחזור שקטן מחצי מיליון שקלים להגיש לנו בקשה לפטור מחובות החוק להנגשת אתרי האינטרנט, מפני שלא הצלחנו למצוא נוסחה ראויה שתחול עליהם".

נציגת איגוד האינטרנט הישראלי, עו"ד מיטל שוורץ, ציינה שעלות הנגשת אתר לאנשים עם מוגבלויות עומדת על כ-50 אלף שקלים. "חשוב להנגיש את כל אתרי האינטרנט, אולם העלות יקרה. אנשי המקצוע המעטים בתחום מרשים לעצמם לגבות סכומים גבוהים. זול יותר לפתח אתר חדש מלהנגיש אתר קיים", אמרה .

ח"כ מקלב ציין כי "כולנו בעלי מוגבלות – מי יותר ומי פחות. אוכלוסיית בעלי המוגבלות היא בעלת זכויות לא פחות מאחרים והשימוש שלה באתרי אינטרנט מגיע לאחוזים גבוהים. לעתים, הצורך שלה גדול מזה של שאר האוכלוסייה".

"הטכנולוגיה מאפשרת את הפתרונות. עם רצון טוב, ניתן להנגיש את כל השירותים לכלל האזרחים", אמר.

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. איש

    האתרים של הכנסת בכלל עובדים בדפדפנים שהם לא אקספולרר?

  2. חיים

    בדיחה. איגוד האינטרנט אחראי לחוק המטופש הזה שפותח פתח לאין סוף תביעות נגד עסקים קטנים. 50 אלף שקל זה לא יקר? לא יקר אולי לעמותה שגונבת את הציבור כבר 20 שנה במיליוני שקלים.

אירועים קרובים