המנכ"ל שלא משאיר ניירות אחריו

עזיבתו הפתאומית של עו"ד משה שילה, מנכ"ל משרד המשפטים, את תפקידו, אינה סימן מבשר טובות למיחשוב הממשלתי ● נראה, כי בעת ששר המשפטים, פרופ' יעקב נאמן, החליט על פיטוריו של שילה - הוא לא ראה לנגד עיניו את תרומת שילה ל-IT הממשלתי, וחבל שכך

פיטוריו של עו"ד משה שילה, מנכ"ל משרד המשפטים, הם ללא ספק, יום עצוב לכל מי שקידום נושאי המיחשוב בממשלה וממשל זמין – יקרים לו. אי אפשר להתעלם מהעובדה שהמנכ"ל הפורש הקדיש חלק ניכר מזמנו לטיפול במיחשוב תהליכי העבודה במשרד המשפטים ובהשקעה בפרויקטי IT והגברת המודעות לממשל זמין.

עו"ד שילה עשה זאת, לא רק מפני שהוא עצמו חובב גאדג'טים מושבע, אלא מפני שהוא נמנה על שכבה ייחודית, ולמרבה הצער קטנה מאוד, של מנהלים במגזר הציבורי. אלה לא רק מפנימים את החשיבות שבהשקעה במערכות מידע, אלא גם מוציאים את מדיניותם אל הפועל.

משרד המשפטים הוא אחד המשרדים החשובים בשירות הממשלתי. אלא שהוא גם מהמשרדים הקשים לניהול, בגלל רמת הביזוריות שלו. 50 יחידות שונות, 3,000 עובדים – מחציתם עורכי דין ואלפים שעובדים במיקור חוץ. את כל אלו שאף שילה להביא למכנה משותף אחד, באמצעות כלי העבודה שלהם, שיהיו ממוחשבים. נראה כי אם יש משהו שעו"ד שילה היה רוצה שיזכרו מהתקופה בה שימש כמנכ"ל, היא העובדה שהוא הביא את משרד המשפטים לרמה גבוהה של "משרד ללא נייר". וכל מי שמכיר מעט את המשרד הזה, יודע עד כמה אין המדובר במעשה טריוויאלי.

הפרויקט הגדול ששילה היה מעורב בו, אם כי לא החל בו, הוא פרויקט מיחשוב בתי המשפט. הוא היה מעורב בפרויקט זה לא רק בגלל התועלות שלו, אלא  גם בגלל המאבקים אותם ניהל שילה נגד כמה מהספקים בענף, מאבקים שחלק מהם הגיע, למרבה הצער לבתי המשפט. בעיניהם של אותם ספקים, שילה היה לקוח "לא קל" במילים עדינות. משמע, לקוח שלא הסכים להתפשר על היעדים שהציב לעצמו. שלא במתכוון, מצא עצמו שילה נושא את נס הדגל של שינוי ושיפור מערכת היחסים בין הממשלה לספקים. כמעט כל מכרז ממשלתי שיוצא היום, מכיל בתוכו לקחים מפרשת נט המשפט.

משרד המשפטים הוא אחד המשרדים בהם המושג ממשל זמין מיושם ברמה גבוהה ביותר. מנמ"רים שעבדו במחיצתו של שילה, היוו מושא לקנאה בקרב עמיתיהם. שילה היה מנכ"ל שלא רק הבין את חשיבות ה-IT, אלא גם דחף ודרש עוד ועוד בתחום.

אחת הסיבות להצלחתו של שילה בתחום ה-IT, לדעת מקורביו, היא העובדה שהוא צמח מלמטה. כעורך דין בהשכלתו, עבר שילה שורה ארוכה של תפקידים במשרד המשפטים, בפרקליטות וביחידות אחרות בו. בבואו לטפל בפרויקטי מיחשוב, יכול היה לבחון את הנושא הן מההיבט של הלקוח, המשתמש, והן בהיבט של הטכנולוגיה. הניסיון הרב, צוות היועצים שריכז סביבו, הביאו לכך שהוא הצליח, כנראה, למצוא את התמהיל הנכון שבין צרכים ולבין משאבים, שמטבעם הם תמיד מוגבלים.

בכנס World e-Gov 2009, שנערך לפני כמה שבועות, הוענק לשילה מגן מיוחד, הוקרה על היותו מנכ"ל שתומך ומעודד IT במגזר הציבורי.  בדבריו במליאה אמר אז בין היתר, כי "החיים במגזר הממשלתי אינם פיקניק, להזיז ולהניע פרויקטי מיחשוב זה דבר קשה מאוד". אתמול חש שילה את משמעות דבריו על בשרו.

נכון, הוא אינו המנכ"ל הראשון ששר-פוליטיקאי ממולח מדיח בצורה לא הכי עדינה. הסיבות לפיטוריו לא ידועות. הן גם אינן רלוונטיות לעניינינו, אבל דבר אחד בטוח: כאשר שר המשפטים, פרופ' יעקב נאמן, קיבל את ההחלטה על פיטורי שילה – הוא בוודאי לא נתן להצלחותיו של המנכ"ל בתחום ה-IT משקל רב מדי.

המנכ"ל הנכנס של משרד המשפטים יצטרך הרבה יותר ממאה ימים על מנת להרגיע אנשים רבים בתחום המיחשוב הממשלתי. אלה הסתובבו אתמול מודאגים ומוטרדים. הם חששו בעיקר כי הליכתו של המנכ"ל שבין היתר, גם אהד את ה-IT – תחזיר אותנו הרבה שנים אחורה בתחום.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים