זו הכלכלה, טיפש

חוקרים הצליחו לנבא התנהגויות כלכליות ברמה האישית והלאומית, על בסיס התנהגות במשחקי וידיאו, אולם לא הכל ניתן לניבוי ● מצורפת ברכה לאחר ט"ו בתשרי

"זו הכלכלה, טיפש", הייתה הסיסמה של ג'יימס קארוול, יועצו של ביל קלינטון במערכת הבחירות לנשיאות ב-1992. הסיסמה סייעה לו להדיח את ג'ורג' בוש האב מהבית הלבן. מאז חלפו להם ארבעה קמפיינים של בחירות. הנשיא הנבחר של ארה"ב, ברק אובאמה, גם אם לא חזר על הסיסמה במפורש, הרי שניצח ככל הנראה, לא מעט בשל הכלכלה. זאת, למגינת ליבם של השמרנים כלכלית, אשר ראו כיצד התיאוריות היפות שלהם הולכות וקורסות כמגדל קלפים במהלך 2008.

בימים אלה רואה אור בעברית ספרו של מוחמד יונוס, "עולם ללא עוני: היזמות העסקית שכובשת את העולם". יונוס, פרופסור לכלכלה מבנגלדש, הקים ב-1983 את בנק גרמין (Grameen), אשר מעניק אשראי זעיר. בבסיס תפיסת המיקרו קרדיט עומד הרציונל, לפיו יש להעניק הלוואות קטנות לעניים, שאינם יכולים לקבל הלוואות מבנקים גדולים. העניים הללו, "מסורבי הבנקים", הם יזמים לכל דבר ועניין, שישקיעו את כספם ויוכלו להחזירו בעתיד. זה יקרה לאחר שהם יגיעו לעצמאות כלכלית על בסיס ההלוואה שקיבלו, אשר תפתח את עסקיהם הזעירים.

יונוס טען, כי העניים, שהבנקים מסרבים להלוות להם, מחזירים את חובם עד תום. זאת, בניגוד לכמה טייקונים שראינו באחרונה שלא עשו כן. כך, לפני שבועות אחדים קבע הניו-יורק טיימס (New York Times), כי "הבנק של יונוס" הוכיח יציבות פיננסית יוצאת דופן בעת המשבר הגלובלי. על פועלו לשגשוג חברתי ולמיגור העוני זכה יונוס בפרס נובל לשלום ב-2006, ואופן פעולת הבנק הועתק לעשרות מדינות בעולם.

השבוע ראה אור מחקר חדש, המנסה לנבא את התנהגותם הכלכלית של מדינות ופרטים. לכשעצמו, אין המדובר ברעיון חדש, אלא שאופן היישום של המחקר – הוא ייחודי: הניסיון לנבא התנהגויות אלו נעשה על בסיס תצפית של משתתפים במשחקי וידיאו. חוקרים מהפקולטה לתקשורת באוניברסיטת אינדיאנה שבארה"ב, בחנו את אופן המשחק של המשתתפים ב-EverQuest II, ולדבריהם, הם יכולים לנבא כיצד יתנהגו צרכנים בעולם הכלכלה האמיתית, על בסיס הפעילות של המשתתפים במשחק.

"חוקרים יכולים ללמוד כמעט הכל מההתנהגות של החברה האנושית, על בסיס התנהגותם במשחקי הווידיאו", אמר פרופסור אדוארד קסטרונובה מהפקולטה לתקשורת באוניברסיטת אינדיאנה. לדבריו, בניגוד להתנהגות החברה האמיתית, הצפייה והבקרה על התנהגות השחקנים במשחקי הווידיאו היא פעולה שקלה יותר למימוש עבור החוקרים. "יצירת תנאים מבוקרים היא הדרך הנפלאה עבורנו להבין טוב יותר את הקשר בין סיבה ותוצאה בפעילות השחקנים", הסביר.

החוקרים בחנו 314 מיליון פעולות של העברות כספים שנעשו על ידי אלפי המשתתפים במשחק. על בסיסם של נתונים אלו, הם הצליחו לחשב נתוני תל"ג לאומיים במדינות שונות בעולם, ולקבוע כיצד המשבר הכלכלי הגלובלי השפיע על ענפי הצריכה השונים. כך, החוקרים גם הצליחו לנבא את שיעורי האינפלציה העתידית במדינות שבהם השחקנים מתגוררים, על בסיס התנהגות הצריכה שלהם בעולם הווירטואלי.

רק דבר אחד לא יכולים החוקרים לנבא: מתי יבוא המשבר הכלכלי הבא.

ונסיים בברכת "משיב הרוח ומוריד הגשם".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים