האם הגיע הזמן לשדרג את האתר?
העולם האינטרנטי מוצף חדשות לבקרים בשיפורים טכנולוגיים ומושגים שיש בהם לגרום לבלבול חושים של מי שאינו מומחה בתחום ● האם אלה באמת מחייבים שדרוג, וכיצד נדע מה יתרום השינוי ואם ההשקעה בפיתוח תחזיר את עצמה? התשובות לפניכם
בוקר אחד מסתבר לכם שאתר האינטרנט של חברתכם נראה מיושן ובעצם כלל אינו עונה על צרכי הארגון. זה עלול לנבוע ממגוון סיבות: פלטפורמת תוכנה מיושנת וקשיחה, תכנון ועיצוב שלא מתחשבים בצרכי הארגון המתפתחים או ברוחב הפס שגדל, מערכת הזנת תוכן ותחזוקה יקרה, והרשימה עוד ארוכה.
הפיתוי לשדרג את האתר על בסיס הפלטפורמה הקיימת הוא גדול, כי להתחיל לבחון ולהטמיע חלופות חדשניות נראה תהליך ארוך, יקר, ומסוכן. ואכן, לא תמיד יש צורך לרוץ לעבר פתרונות חדשניים לכאורה, בפרט כאשר אינכם יודעים להסביר מה יתרום השינוי או האם ההשקעה בפיתוח תחזיר את עצמה. יחד עם זאת, צריך להבין שהעולם האינטרנטי השתנה באופן מהותי במספר מישורים שכדאי מאד להיות ער להם. התעלמות מאלה או היצמדות נוסטלגית לפלטפורמת תוכנה מיושנת שפיתחה חברה כלשהי עלולה לעלות ביוקר.
עיקר השינויים
• שטח מסכי הסלולר ומהירות הגלישה – הגדלת שטח המסך של מכשירי הסלולר, בצד מהירויות גלישה טובות גורמים להגברת השימוש במכשירים (גם להוזלת עלויות השימוש יש השפעה). למהירות הגלישה יש גם השפעה על תכנון האתרים ואפשרויות הצגת תכנים או אפליקציות 'כבדות'.
• מנגנוני החיפוש – קהלי המטרה עושים יותר ויותר שימוש במנגנוני החיפוש הרשתיים (שתחכומם עולה מיום ליום), או באלו של האתרים, כדי לאתר מידע ומוצרים.
• התפתחות שפות תכנות (HTML5) ופלטפורמות תוכנה חדשות המתבססות עליהן. אלו מאפשרים:
• תכנון ותכנות אתרים "רספונסיביים". מדובר באתרים המתאימים את עצמם בעזרת כמה הגדרות יחסית פשוטות לכל אמצעי בו משתמש הלקוח (מחשב שולחני, סלולר, טאבלט).
• הצגה מיטבית של חומרי תוכן על גבי כל צג בו משתמש הלקוח (פותר את בעיית סרטוני ואפליקציות הפלאש במכשירי חברת אפל).
• התייחסות טובה יותר לנגישות ולנושא בחינת חומרי האתר על ידי מנגנוני החיפוש הרשתיים.
• הפחתה מהותית של עלויות תכנות ותחזוקה מאפשרות הרבה מאד שילובים מבחינת תבניות האתר.
חובה להשוות בין פלטפורמות תוכנה
אם השינויים שהוזכרו עוררו בכם מחשבה, כדאי שתתחילו לשקול שדרוג. כפי שאולי כבר הובן, המשמעות של תכנון והקמת אתר רספונסיבי על בסיס פלטפורמת תוכנה מתאימה, היא הפחתת עלויות הקמה ועלויות תחזוקה ומנגד הגדלת השימוש על ידי קהלי המטרה. ההשוואה בין פלטפורמות התוכנה השונות אינה מותרות. לא רצוי להסתמך בעניין זה באופן בלעדי על החברה המתכנתת, שמן הסתם התמחתה בפלטפורמה זו או אחרת, אלא להיעזר בגורם מייעץ אובייקטיבי שיבחן את צרכי הארגון לעומת המענה שמספקת כל פלטפורמה מוצעת.
פלטפורמה מסוימת או מספר פלטפורמות יכולות להיות חלק מתנאי המכרז היוצא לחברות מקימות (מתכנתות), או שניתן לבחון אם ועד כמה פלטפורמה המוצעת על ידי חברה מתכנתת עונה למוגדר באפיון. הצעה זולה המתבססת על פלטפורמה שלא עונה באופן מיטבי על צרכי הארגון עלולה להסתבר עד מהרה כיקרה מאד, בייחוד בהיבט של הזנת תוכן, הוספת רכיבים בעתיד, והתממשקות עם בסיסי מידע.
מעבר לכך, כדאי לוודא את יציבותו של 'האבא' העומד מאחורי פיתוח פלטפורמה מסוימת, ובנוסף שיש די אנשי תוכנה בשוק המסוגלים לתת לה פתרונות תחזוקה. קשה להבין מדוע אתרי ממשל ושירות רבים בישראל עדיין מסתמכים על פלטפורמות דוגמת Drupal או Joomla.
האפיון והתכנון קודמים לבחירת פלטפורמה וגורם מתכנת
זה לא מכבר נפגשתי עם מנהל האינטראקטיב של ארגון גדול, לשם מתן חוות דעת על הקונספט שקיבל מהחברה שבונה להם את האתר החדש. מבלי להזדקק ליום לימודים ארוך שלפתי כמה אתרים בריטים ואמריקאים טובים, מתחום פעילות חברתו, שבעזרתם המחשתי טעויות תכנון ועיצוב בסיסיות שהופיעו במה שקיבל.
איש שיחי העלה מיד את התהייה "האם הפלטפורמה עליה אנו מפתחים תומכת בכל מה שאתה מראה"? שאלה מעין זו הייתה מתייתרת לו תהליכי האפיון והתכנון היו מתבצעים קודם לבחירת הפלטפורמה. בכל המקרים מומלץ שהמכרז לחברה מתכנתת/מקימה יכלול לא רק את האפיון אלא גם את התכנון. הסיבה לכך היא שהאפיון לבדו אינו מסוגל להגדיר עד תום את הדרישות מהפלטפורמה, ומותיר הרבה חורים פתוחים שיהיו בעתיד מקור לוויכוחים עם החברה המתכנתת.
הכותב הוא יועץ וארכיטקט ממשקי משתמש.
תגובות
(0)