פועלי כל העולם – התאחדו

בסין מנסים פועלים להיחלץ מציפורני החברות במפלגה הקומוניסטית ● בארץ קמה לה התאחדות עובדי תעשיות העילית ● נאחל לכולם בהצלחה ושנה טובה ● מצורף לטור שי לחג: שיר

תופעה מרתקת מתרחשת בסין בשנים האחרונות, אלא שבשל הצנזורה על אמצעי התקשורת במדינת הענק, לא רבים יודעים עליה. על פי העיתון אפוק טיימס (The Epoch Times), מאז דצמבר 2004 עזבו את המפלגה הקומוניסטית הסינית, ואת הארגונים המסונפים לה, 60 מיליון אנשים. תיעוד העזיבה הוא יוזמה של העיתון, חלק מתאגיד תקשורת בינלאומי השם דגש על זכויות אדם, איכות סביבה ומוסר. להערכתי, לפחות לפי תוכנו, הוא ממומן על ידי ממשלת טייוואן וגולים סינים עשירים בארה"ב. העיתון פתח לצורך רישום העזיבה של סינים את המפלגה, אתר מיוחד בשפות רבות, כולל בעברית – ומי מהסינים שאינם יכולים להגיע אליו, בשל פעולות הצנזורה הרבות ברשת שעורך הממשל הסיני – עושים זאת בפתקים שהם תולים על בניינים, גדרות, עמודי חשמל, או בחתימתם על גבי שטרות כסף.

מנגד, המגזין China Affiars, המנוהל על ידי מתנגדי משטר סיניים החיים בארה"ב, מדווח על שלושה איגודי עובדים חדשים שהוקמו בעיר ג'ינאן שבמחוז שאן-דונג. לדברי עורך העיתון, ה-"הסתדרות" של המפלגה הקומוניסטית, לא באמת דואגת לזכויות העובדים ואינה קשובה לצרכיהם. הוא הוסיף כי המפלגה הקומוניסטית מאד מפחדת מפני הקמת איגודי עובדים, וחוששת שמא אלה יתקוממו נגד המפלגה הקומוניסטית. שלושת האיגודים רוצים להקים מפלגה, ששמה הזמני הוא "מפלגת הפועלים המאוחדת". כשקראתי את הכתבה, צחקתי: פעם, כשעוד לא צמחו על ראשי שערות לבנות, הצבעתי למפלגה ישראלית בשם זה. היה זה כבר ימים רבים אחרי ימי (יעקב) חזן ו-(מאיר) יערי – מנהיגי מפ"ם המיתולוגיים, והיא הייתה בשלבי היחלשות, שלא לומר גסיסה, בטרם נבלעה בתוך מרצ – בעצמה לא בדיוק המפלגה החזקה והגדולה בנוף הפוליטי המקומי.

לפני ימים אחדים, דיווח עמיתנו חיים ביאור בדה-מרקר, כי קבוצה של עובדים בחברות היי-טק הקימה את התאחדות עובדי תעשיות העילית בישראל. זאת, במטרה לשפר את תנאי ההעסקה של עובדים אלה ולהגן עליהם מפני פיטורים שרירותיים. ההיי-טק הוא אחד הענפים הבודדים במשק, שבו רק שיעור אפסי מכלל 100,000-150,000 המועסקים בו, מאורגנים בהסתדרות, או באיגוד מקצועי אחר. זאת, בשל אופי העבודה בענף, המתבסס על חוזים אישיים.

יוזם ההתארגנות החדשה הוא אורן הנר, עובד RepliWeb בפתח-תקווה. הוא אמר כי החליט ליזום את המהלך ולהקים את הגוף החדש, "כדי לשים סוף לניצול המתמשך של עובדי ההיי-טק". לדבריו, ההתאחדות החדשה תיאבק, בין השאר, גם נגד האפליה מחמת גיל הנפוצה בענף. כמנכ"ל ההתאחדות משמש ד"ר אמיר ארד, עובד מוטורולה לשעבר. יושב הראש שלה הוא בצלאל גרינברג, לשעבר סמנכ"ל פיתוח עסקי בחברת סטארט-אפ.

אודה ולא אבוש: אני סוציאליסט. מטעמי חוסר מקום, לא אכנס להגדרות ולפלפולים בדבר המשמעות המדויקת של המושג. אני מעריץ שרוף של קומדנטה ד"ר רפאל ארנסטו "צ'ה" גווארה, ובניגוד למיליונים האחרים שלובשים חולצות עם דמותו ואין להם מושג מיהו – קראתי את כתביו. האיש עשה דבר או שניים בעולם, אף שבסיכום מכלול פעילותו של מי שנהרג לפני יותר מארבעה עשורים – הוא נכשל ולא הצליח ליצור תנועת פועלים מהפכנית שתסחוף את העולם.

למקרא הידיעה על הקמת ההתאחדות של עובדי תעשיות העילית בישראל, חייכתי. אני בספק אם היא תצליח להגשים את מטרותיה. ולמרות זאת, במלוא ליבי, אאחל לה בהצלחה, בפרוס שנת תש"ע.

"קוּם הִתְנַעֵרָה עַם חֵלֵכָה / עַם עֲבָדִים וּמְזֵי רָעָב / אֵש נְקָמוֹת הַלַּב לִחֵכַה / לִקְרַאת אוֹיַב הִכּוֹן לַקְרָב / עוֹלָם יָשָן עָדֵי הַיְּסוֹד נַחְרִיבָה / מִגָּב כָּפוּף נִפְרוֹק הָעוֹל / אֶת עוֹלָמֵנוּ אָז נָקִּימָה / לֹא כְלוּם מִתְמוֹל, מָחָר – הַכֹּל / זֶה יִהְיֶה קְרַב אַחֲרוֹן בְּמִלְחֶמֶת עוֹלָם / עִם הָאִינְטֶרְנָצְיוֹנַל יַעוֹר, יִשְגָב אָדָם".

שנה טובה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים