מה חושבים בעולם ההון-סיכון ברוסיה על השוק הישראלי?

טור מיוחד של סרגיי טופורוב, מנהל שותפים בקרן ההון-סיכון הרוסית LETA Capital, שמסביר מדוע משקיעים רוסיים מגלים עניין רב בסטארט-אפים ישראליים, ולמה כדאי למשקיעים ולסטארט-אפים מישראל לפעול ברוסיה

סרגיי טופורוב, מנהל שותפים בקרן הון-הסיכון הרוסית, LETA Capital

2014 הייתה שנה לוהטת מבחינת השקעות של חברות הון-סיכון מרוסיה בחברות סטארט-אפ ישראליות. כך, למשל, אנחנו השקענו ב-365Scores, במסגרת סבב גיוס של 5.5 מיליון דולר, Titanium investment ו-Flint Capital הפגינו פעילות רבה וסגרו עסקות עם Cloudyn ,Any.Do ו-AppSee, וחברות רבות נוספות פעלו בשוק. החלטתי, אם כן, להסביר מדוע מגלות חברות הון סיכון מרוסיה עניין כה רב בחברות סטארט-אפ ישראליות.

מאז שהתחלתי לבחון הזדמנויות להשקעה בישראל, הבחנתי בשלוש נקודות עיקריות:
צוותים מנוסים מאוד. בהשוואה למייסדים של סטארט-אפים רוסיים, ואפילו אמריקניים, המייסדים הישראליים נהנים, בדרך כלל, מרקע עסקי או טכנולוגי מעולה, יש להם חזון מעמיק, הם יודעים לפתור בעיות ואוחזים ברשת של אנשי קשר בתעשייה שבוטחים בהם (חברים ליחידה בצבא, חברים ועמיתים לשעבר). כך הם יכולים לצאת מיד לדרך ולהוביל את הצמיחה של החברה, לפחות עד שתגיע ליציבות עסקית.

אנחנו מאמינים כי לפחות מחצית מההצלחה הפוטנציאלית נובעת מהצוות, כך שהשילוב בין ניסיון לנכונות וליוזמה עצמאית גורם לנו לתת אמון רב יותר בחברת סטארט-אפ כזו מאשר בחברת סטארט-אפ שהקים סטודנט לשעבר, שיש לו עוד הרבה מה ללמוד על ניהול חברות.

טכנולוגיה מעולה ורעיונות חדשניים. חברות סטארט-אפ רבות עדיין מנסות להמציא משהו חדש, לשפר דברים קיימים וליצור דבר מה לעתיד. כך, למשל, פגשתי סטארט-אפ שיצר טכנולוגיה שמשפרת תקשורת לוויינים. הטכנולוגיה תהיה נחוצה כשתשתית של אינטרנט לווייני תכסה את כדור הארץ. זהו העתיד, אך כדי שהוא יתממש עלינו ליצור טכנולוגיות כאלה. חשוב לזכור שחידושים טכנולוגיים אמיתיים הם שמאפשרים להתחרות בשחקנים הוותיקים בשוק, שנהנים מתקציבים גדולים לשיווק ומכירות וממותגים איתן. עובדה זו הופכת את מרבית הסטארט-אפים בישראל לאטרקטיביים יותר מחברות "מעתיקניות" רבות שאנחנו רואים בשוק העולמי.

חזון לשוק העולמי. על אף שהשוק הרוסי אינו מספיק גדול להקמה של חברות בשווי של כמה מיליארדי דולרים, הוא עדיין מאפשר להקים עסק רווחי ויציב. משום כך נוטים בחברות סטארט-אפ רוסיות ליפול במלכודת של השוק המקומי. הם סבורים שיוכלו לשפר את המודל העסקי כאן ולאחר מכן לצאת לעולם, אבל זה לא עובד ככה. מאחר שבישראל אין שוק מקומי כה גדול, חושבים בכל חברות הסטארט-אפ המקומיות על צמיחה עולמית, כיצד למכור בשוק של ארצות הברית או אירופה, איך להגיע לאסיה ואמריקה הלטינית או אפילו לאפריקה. חברות עולמיות שוות, כמובן, יותר משחקנים מקומיים והשווי באקזיט של חברה כזו גבוה בהרבה.

אלה שלוש הסיבות שבגללן אנחנו בוחנים ברצינות כה רבה את השוק הישראלי. אולם, חשוב לזכור שכמו בכל העולם, כדי שמשקיע כלשהו יגלה עניין בהשקעה, צריכים להתקיים כמה כללים. לפחות מנקודת המבט שלנו, הצוות של חברת הסטארט-אפ צריך לדעת כיצד למכור את עצמו, להיות בעל רקע ויכולת הולמים, ואחרון אחרון חביב אנחנו מחפשים רעיון גדול שיוכל להוביל לצמיחה עתידית. ואם נאמין ברעיון, נוכל לפתח אותו יחדיו.

ברור, כמובן, שחברות רוסיות אינן היחידות שמעוניינות להשקיע בישראל. במסגרת שיתוף הפעולה, ישנן נקודות רבות נוספות שבהן קרנות הון-סיכון מרוסיה יכולות לתרום לחברות ישראליות.

לסטארט-אפים

קרנות ההון-סיכון יכולות לסייע בפתיחת דלתות בשוק הרוסי. על אף שציינתי שזהו שוק קטן בהשוואה לשוק של ארצות הברית ועל אף שישנן כמה מגבלות, הרי שהשוק הרוסי בכל זאת ענק:
•    הוא מונה כ-70 מיליון משתמשי אינטרנט.
•    הוא כולל יותר מ-100 אלף עסקים בינוניים ומיליוני עסקים קטנים.
•    התל"ג ברוסיה ב-2013 עמד על 2.097 מיליארד דולר.

אין לי ספק שחברות ישראליות יעילות יכולות להפיק רווח נאה בשוק שלנו, במיוחד במכירות לעסקים (B2B). אולם, כדי לחדור לשוק המקומי, כל חברה זקוקה לשותפים טובים, צוות מקומי והבנה של התנאים המקומיים. חברה רוסית להון סיכון יכולה לסייע, אם כן, בבניית הגשר: קשרים טובים, זיהוי הזדמנויות וציון כללים וכדומה. יש כבר כמה דוגמאות טובות להצלחה ישראלית בשוק הרוסי. החברה הישראלית Compass-EOS, שבה השקיעה חברת Rusnano, פתחה נציגות ברוסיה. בחברה מתכוונים למכור את ציוד הרשת שפיתחו למפעילי טלקום מקומיים ולהשתמש בטכנולוגיה המבוססת לפיתוח של מחשבי על. Wix פתחה השנה משרד ברוסיה והכריזה על תוכניות שאמורות להניב בה "עשרות מיליוני דולרים" לשנה. בנוסף, לאפליקציה הישראלית Viber יש כבר 20 מיליון משתמשים ברוסיה.

לארגונים וחברות השקעות בישראל

בנוסף לרעיון הקודם, בדבר חדירה לשוק הרוסי, אני רוצה להציג רעיון נוסף ליזמים ישראליים ולעמיתותינו – חברות ההשקעות: במצב הכלכלי הנוכחי ברוסיה, כל הנכסים המקומיים זולים מאוד במונחים דולריים ויש כאן גם טכנולוגיה מעולה, צוותים איתנים של הנדסת תוכנה וסטארט-אפים רבים עם נוכחות מקומית טובה וערוצי הפצה. לכן, אם אתם מבקשים להרחיב את הפעילות העסקית שלכם בשוק חדש או בטכנולוגיה חדשה, תוכלו לשכור מפתחים בסכומים נמוכים מאוד (משכורת שנתית של 30 אלף דולר נחשבת כיום למשכורת נאה מאוד עבורם), במתכונת של מיזוג או רכישה, וזה הזמן לקנות.

הכותב הינו מנהל שותפים בקרן ההון-סיכון הרוסית LETA Capital

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים