חדשנות בעידן של טרנספורמציה דיגיטלית – חלק ח'

שש פלטפורמות מאיצות חדשנות

מימין: פרופ' ישע סיון ורז הייפרמן

הפלטפורמה השנייה – פלטפורמה לחדשנות מבוססת אנליטיקה עסקית
(Business Analytics Innovation Platforms)

זהו חלקו השמיני של המאמר ובו נעסוק בפלטפורמה השנייה לחדשנות, פלטפורמה לחדשנות מבוססת אנליטיקה עסקית.

הפלטפורמה השנייה היא פלטפורמת האנליטיקה העסקית שניתן לרתום לטובת החדשנות. אנליטיקה עוסקת בניתוח נתונים, בהצגתם החכמה (ויזואליזציה) ובמיצוי התובנות (בינה העסקית). במהלך השנים ראינו התפתחות עצומה ומדהימה ביכולת הטכנולוגיות הדיגיטליות לאסוף, לנהל, לנתח ולהציג נתונים למקבלי החלטות. טכנולוגיות אלה הלכו והשתפרו במהלך השנים בכל הקשור להפיכת הנתונים לתובנות ולבינה עסקית. פרופ' דאוון פורט היה מהחוקרים המובילים שחקרו את הזיקה בין היכולות האנליטיות של הארגונים לבין היתרון התחרותי שלהם. הוא מצא שיש מספר רב של ארגונים שהבינו את הפוטנציאל של האנליטיקה העסקית והשתמשו בה ליצירת יתרון תחרותי ע"י שימוש חדשני והפיכתם לחלק מהאסטרטגיה העסקית שלהם. פרופ' דאוון פורט מכנה ארגונים אלה בשם מתחרים אנליטיים (Analytical Competitors).
הפלטפורמות לאנליטיקה עסקית עברו כברת דרך ארוכה במהלך השנים – ממערכות תומכות החלטות (DSS) הראשונות שפעלו על גבי מחשבים מרכזיים וסיפקו יכולות ניתוח מוגבלות למדי, דרך כלים למנהלים (EIS) שהציגו בצורה חכמה את הנתונים למנהלים, המשיך למערכות מחסני נתונים (data warehouses) שהכילו נפחי נתונים גדולים במבנה התואם את הצרכים האנליטיים, עבר לכלי ניתוח רב מימדיים (OLAP) גמישים וחכמים, המשיך למערכות לכריית נתונים (data mining) העושות שימוש נרחב באלגוריתמים חכמים לניתוח נפחים גדולים של נתונים והגיע כיום ל Big Data. תפיסת ה Big Data הופיעה בעקבות ההתפתחויות המדהימות בעוצמת המחשוב המקבילי והן מסוגלות להתמודד עם נפחים עצומים של נתונים מסוגים שונים (נתונים מובנים כמו טבלאות, נתונים לא מובנים כגון מיילים, תמונות, קול, וידיאו, מידע מרשתות חברתיות וכד').

התפתחות נוספת בפלטפורמות האנליטיקה העסקית היא הוספת יכולות לניתוח נפחי נתונים עצומים בזיכרון (in memory data bases). לדוגמא חברת SAP החלה למכור את הפלטפורמה החדשנית שלה, Hana, החל משנת 2010. 9 טכנולוגיית Hana כנראה תשנה את הצורה בה אנו רגילים לנהל את המחשוב הארגוני ואת מהירות הפיכת הנתונים לידע. לא עוד "דוחות-סוף-שנה" אלא ניתוח נתונים בזמן אמיתי תוך כדי תנועה (on the fly / demand analysis). במקביל מתפתחת טכנולוגיה המבוססת על קוד פתוח בשם Hadoop, שהתפתחה בחברות כמו גוגל ( Google)  ופייסבוק ( Facebook )   ונדרשות להתמודד עם נפחים בלתי נתפסים של נתונים ועדיין להגיב בזמן סביר. טכנולוגיות אלה רק מתחילות את חדירתן אל המחשוב הארגוני, אם ע"י יישום פנימי ואם ע"י יישום בענן ומהוות פוטנציאל עצום לחדשנות המבוססת על אנליטיקה עסקית.

יישום מרתק של אנליטיקה לטובת תמיכה בחדשנות הם מנועי ההמלצות (Recommendation Engines) המשולבים כיום במספר רב של אתרים מובילים כמו זה של אמאזון (Amazon )או של חברת התוכן נטפליקס ( Netflix). חברות אלה השקיעו במהלך השנים משאבים רבים בפיתוח אלגוריתמים חכמים ולומדים המאפשרים לבנות לכל גולש את ההמלצות הייחודיות שלו. אלגוריתמים אלה מנתחים במהירות וביעילות נפחים גדולים של נתונים על ההעדפות של הגולש, על סוגי פריטי המידע שהוא סרק, מוצאים במהירות את האשכול של לקוחות דומים וממליצים ללקוח איזה ספרים כדאי לו לבדוק או איזה סרטים כדאי לו לצפות. יבמ (IBM )משתמשת במערכות Big Data כדי להפוך את הערים לערים חכמות (Smart Cities) בהתבסס על ניתוח הנתונים הנאסף מאינספור חיישנים המפוזרים ברחבי העיר.
אנו רק בתחילתו של עידן ה Big Data וארגונים עסקיים רק מתחילים ברתימת פלטפורמה זו לחדשנות, אבל ברור למדי שלפלטפורמות אנליטיות אלה תהיה השפעה עצומה על החדשנות. ארגונים יוכלו להגיע לתובנות שלפני כן בלתי אפשרי היה להגיע אליהן בגלל חוסר היכולת לנהל ולנתח נפחים עצומים כל כך של נתונים. ארגונים שישכילו לרתום פלטפורמות אלה להשגת יעדים עסקיים ולנצל את היכולות החדשות כדי ליצור לעצמם יתרון תחרותי באמצעות חדשנות אנליטית, יהיו הארגונים שעשויים לנצח בעידן הדיגיטלי.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים