עתיד שירותי ה-IT

השינויים הדמוגרפיים והכלכליים שעוברים כעת על העולם, ישנו את הדרך בה נצרוך כולנו שירותי IT ● במקביל, הם יגרמו לספקיות ה-IT הגדולות לשנות את דפוסי העבודה שלהן ולהיפרד מפרות קדושות שפרנסו אותן שנים רבות ● אחרת, הן פשוט לא ישרדו

אנחנו שומעים חדשות לבקרים על השינויים שחלים בכלכלה העולמית ומתעדכנים לגבי התמורות של המיתון. המשימה העיקרית של ה-IT בתקופה האחרונה, היתה לסייע לארגונים לקצץ בהוצאות. אם נתחשב בעובדה שהמיתון הנוכחי יסתיים במוקדם או במאוחר, הרי שיש מקום לחשיבה רחבת אופקים כיצד ישפיעו השינויים הדמוגרפיים והכלכליים על האופן בו נצרוך שירותי IT ועל האופן בו יעבדו חברות שירותי ה-IT.

בעשור האחרון הפכו חברות אלו למרכז הכובד של ה-IT בשוק הארגוני. המגזין CIO התייחס לנושא הזה באחרונה, ומתבסס בין היתר על מחקרים של פורסטר (Forrester), שניסו לצפות מה עתיד לקרות לעולם שירותי ה-IT. על פי אותו מאמר, ההשפעה המרכזית ביותר על עולם השירותים הוא השינויים הדמוגרפיים בעולם, והאופן בו הם משפיעים על עובדי ה-IT. בארצות הברית, כמו גם באירופה, עובדי IT הממוצעים הולכים ומתבגרים, ובגלל תהליכים טבעיים ושינויים כלכליים – ארצות הברית עומדת לאבד שליש מכוח העבודה שלה בתחום ה-IT. את מקומם של הפורשים יחליפו הדורות הצעירים, אך אלו לא יגיעו בהכרח מארצות הברית, אלא מאזורים בהם עובדי ה-IT צעירים הרבה יותר.

בתקופה האחרונה מדברים הרבה על הפיליפינים, שם פועל כוח עבודה המונה 514 מיליון בני אדם, כאשר מחציתם מתחת לגיל 27. סביר להניח שמדובר בכוח עבודה שהוא גם זול יותר – מה שהודו היתה לפני כעשור. המציאות הזו תוליד כוכבים חדשים בשמי שוק שירותי ה-IT, כאשר הגלובליזציה תמחק כל מגבלה גיאוגרפית.

אבל לא רק השינוי הדמוגרפי מאיים על המבנה המסורתי של חברות ה-IT. במאמר ב-CIO ישנה התייחסות גם למספר גורמים נוספים. אחד מהם הוא יישומי ווב, שיחליפו את השירותים הקונבנציונליים. תוכנה כשירות (SaaS), למשל. התופעה הזו, כותב CIO, גורמת לכך שהגבולות בין מוצרים ושירותים כמעט ולא קיימים. ספקים מוצאים יותר ויותר לקוחות שמוכנים להיות חלוצים בתחום, שלא לדבר על מיחשוב ענן. פתרונות אלו נחשבים לזולים יותר, ולמרות שכעת הם נדחפים על ידי הספקים לפרויקטים קצרי טווח ופחות מסוכנים – צפוי שבעתיד הם יהיו יותר מבוקשים על ידי הארגונים. המשמעות היא שקיפות גדולה יותר לגבי הוכחת הוזלת העלויות ופחות מחויבות לנכסים מורכבים שקשורים להרבה מאוד אנשים.

SaaS ומיחשוב ענן הם רק דוגמה אחת. בשוק צצים יותר ויותר חברות קטנות שמפתחות פתרונות מתקדמים ומסייעות לחברות אינטגרציה לשרת טוב יותר את הלקוחות. לדעת פורסטר, בטווח הארוך אותן חברות תשננה את מודל העבודה של חברות שירותי ה-IT, שימצאו את עצמן לפתע מוכרות תוכנות וחתיכות קוד תוכנה שקל מאוד ליישם. בראייה רחבה יותר, זה ישפיע כנראה על הדרך בה נחתום חוזים עם הספקים שלנו, וכמובן גם על הדרישות שלנו מהם. זאת ועוד, היישומים הווירטואליים יצרו סטנדרטים חדשים בתעשיה, שיחייבו את הספקים להתאים את עצמם אליהם.

שינוי נוסף הוא העובדה שהמשתמשים כיום הרבה יותר תובעניים. המאמר מכתיר את התופעה הזו כ-"פופוליזם טכנולוגי של המשתמשים". הם באים מהבית עם הטלפונים החכמים, המחשבים האישיים והגאדג'טים – ולא מבינים למה זה לא יכול להיות חלק מהסביבה הארגונית שלהם בתחום ה-IT. למשתמשים אין זמן, והתשובות של המנמ"רים לא מעניינות אותם. עובדה זו תחייב, על פי המאמר, לחפש ספקים חדשים, אולי מעבר לים, שיודעים לתת מענה לדרישות אלו – כאלה שהשכילו לעבוד מחוץ לקופסה. כמובן שמגמה זו תחייב גם את חברות ה-IT הוותיקות לא להישאר חייבות. מי שירוויח הם אנחנו, הצרכנים.

המאמר גם מייעץ למנמ"רים שבמדרון המהיר שבדרך לקיצוצים והתייעלות, לחשוב על היום שלמחרת ולא למהר לפתוח חוזים עם הספקים, כי בסופו של דבר רבים מהם יכולים להביא לכם את הפתרון החדשני הבא שיעשה את ההבדל במכירות. אבל שימו לב: אם החוזה החדש יכבול אתכם, אז אין ברירה אלא לפתוח אותו. צרכנות נבונה מעולם לא הזיקה בשום תחום.

השורה התחתונה: השינויים הדמוגרפיים והכלכליים שעוברים כעת על העולם ישנו את הדרך שבה נצרוך כולנו שירותי IT, ובמקביל יגרמו לספקיות ה-IT הגדולות לשנות את דפוסי העבודה שלהן ולהיפרד מפרות קדושות שפרנסו אותן שנים רבות. אחרת, הן פשוט לא ישרדו. חומר למחשבה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים