חמוץ מתוק : מה עוד ניתן ללמוד מהמלחמה

יצירתיות ונועזות הן תכונות חשובות, אפילו הכרחיות, אבל ללא ליווי שלהם בשיקול דעת וניסיון,' כל מנהל "צבוע" במאפיינים מסויימים. אבל יש מצבים שהוא צריך לחרוג ממנהגיו ● מסקנות ניהולויות ממבצע צבאי

אלי פרנק, מנכ"ל חברת הייעוץ FrankIT

עדיין תחת השפעת צוק איתן, עם הכרזת הפסקת האש האחרונה, אני משתף אתכם 10 הערות קצרות בשולי המלחמה. תחילה, כמה הערות שקשורות אליי:

– בשביל הדרום אני מוכן להיות אדום.

– גם לי חמוץ בפה. דווקא השבוע התחלתי דיאטה ואני לא יכול להמתיק עם שוקולד טוב.

– ימין ושמאל יש רק דיבוריםץ כשזה מגיע לאחריות ומעשים, כולם מרכזיים. ככל שיש לך פחות מידע, כך יותר קל לך להביע דעה. ככל שיש לך פחות אחריות, קל יותר להציע פתרון בנחרצות.

– יצירתיות ונועזות הן תכונות חשובות, אפילו הכרחיות, אבל ללא ליווי שלהן בשיקול דעת וניסיון, הן יכולות להיות הרות אסון. שיקול דעת וניסיון הם תנאים הכרחיים, אבל ללא יצירתיות ונועזות, הם יכולים להיות משתקים.

– מאמן מכבי תל אביב בכדורגל, אוסקר גרסייה, לא עמד בלחץ וברח. למאמן מכבי תל אביב בכדורסל, גיא גודס, יצרו תנאים הרבה יותר קשים (פיני גרשון מאחורי הגב), ואני מקווה שהוא יעמוד בלחצים.

וכמו שהטור הזה אוהב לעשות, הנה ההקבלות לעולם הארגוני והניהולי:

– כל מנהל "צבוע" במאפיינים מסויימים. אולם, יש מצבים בהם הוא צריך לחרוג ממנהגיו, לצאת מאזור הצבע בו הוא נמצא ולהתאים לנסיבות את החלטותיו.

– פרוייקט שלכאורה עומד להסתיים אבל עבר את משך הזמן הסביר לסיומו, חרג משמעותית בעלותו ואין ודאות מלאה לגבי הצלחתו – ראוי שההנהלה תשקול את ביטולו. יכול ליצור תחושת פספוס בארגון, אבל בהתחשב באילוצים ובראייה רחבה של שיקולים מערכתיים, ייתכן שאין דרך להמשיכו.

– סיפור שנשמע כמו קוריוז אבל אמיתי לגמרי: באחד מתפקידיי בצבא נתקלתי בקצין בכיר שהיה בתפקיד שטח ודרש לקבל משאבים מסוימים מהמטה. הוא היה כל כך משוכנע בצדקתו וכתב מכתב ארוך וחריף, תוך שהוא תוקף את מקבילו במטה שהוא לא מבין מה קורה. השיח והסיג נמשכו זמן ארוך למדי. לימים, אותו קצין שטח עבר לתפקיד במטה, הנושא התגלגל לשולחנו והוא שלח מכתב תשובה למחליפו: "בדקתי את הדרישה והגעתי למסקנה שאין לה הצדקה והעדיפות הינה לצרכים אחרים". אין מה לעשות – "מה שלא רואים משם, רואים מכאן" הוא משפט כל כך נכון, וכל מנהל בכל ארגון נתקל במצבים כאלה. כל מנהל שמצפה משהו ממנהלו הבכיר יותר, ראוי שינסה לראות את הדברים מזווית ראייתו של מנהלו. מנמ"ר שהתמנה באחרונה, היה בעבר תחת ניהולי ונהג להתווכח איתי לא מעט, אמר לי: "עכשיו אני מבין הרבה יותר טוב את השיקולים שעשית וההחלטות שקיבלת". כל כך טבעי, כל כך פשוט.

בטר פלייס נוסדה על בסיס יצירתיות ונועזות. תכונות אלה היו בדי-אן-איי שלה ובדרך פעולתה, אבל היא הלכה "בגדול", לא שקלה נכון את כל ההיבטים – והתרסקה. נוקיה (Nokia) נחשבה שנים רבות לחברה שיש לקחת ממנה דוגמא בדרך בה נוהלה והתקדמה, אבל היא לא השכילה להעיז ולהשתנות, וכידוע – היא נתקעה. יש דוגמאות רבות לכאן ולכאן. המסקנה מובהקת: חברות וארגונים חייבים שילוב של שיקול דעת עם תעוזה, של מנהלים יצירתיים לצד מנוסים. ראוי שייווצר "מתח ניגודי משלים". גוגל (Google) רכבה להצלחתה עם שילוב של שני יזמים נועזים ומנהל בכיר מיושב. כל מנהל ש-"אין לו אלוהים" צריך שיהיו מעליו או לצידו מנהלים שומרים.

– ולגבי מכבי – כבר מיציתי את ההקבלות, העיקר שיביאו נצחונות.

לסיום, הלוואי שיתקיימו כבר מילותיו של חיים חפר: "אני מבטיח לך, ילדה שלי קטנה, שזו תהיה המלחמה האחרונה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים