סקירה: השבוע בסלולר

ה-iPhone טוב או רע למפעילות? ● מה יהיה עם המכשירים המתפוצצים של אפל? ● וגם: מה יעלה בגורל שאר העסקים של אילן בן דב בעקבות עסקת פרטנר?

שני מיליארד מכשירים ישנים בעולם

יותר משנתיים מחכים בישראל ל-iPhone ההיסטרי, והנה, או-טו-טו הוא עומד להגיע. רגע לפני, דו"ח חדש של חברת המחקר הדנית Strand Consult עלול לקלקל לשלוש מפעילות הסלולר הגדולות בארץ את המצב-רוח.

מילים כמים נשפכו באמצעי המדיה השונים על עשרה מיתוסים הנוגעים ל-iPhone: הוא מניע תנועה של Data ברשתות הסלולר של המפעילות; הוא עוזר למפעילות למשוך לקוחות חדשים; הוא טוב לעסקים, ועוד ועוד.

בדו"ח, שנקרא "רגע של אמת – פורטרט של ה-iPhone", בוחנת חברת המחקר את ה-iPhone, את "אפקט ה-iPhone" והאם המפעילות הסלולריות יכולות באמת לאמוד ולהעריך את "אפקט ה-iPhone", או שאולי יש תחומים אחרים או מכשירים אחרים שכדאי למפעילות להתמקד בהם.

והמסקנות? לפי הדו"ח, אף מפעילה סלולרית לא הצליחה להגדיל את נתח השוק שלה, את ההכנסות ואת הרווחים בזכות ה-iPhone. "אם להגיד בפשטות, רבות מהמסקנות שפורסמו במדיה על חשיבות ה-iPhone למפעילות אינן מתועדות ומאומתות בדו"חות ובדיווחים הכספיים של המפעילות, או של כל שחקן אחר בשוק", אומרים ב-Strand. "אנחנו יכולים לסכם ולומר גם, שככל שהיחסים צמודים יותר בין המפעילה ובין אפל (Apple) – כך גדולה יותר ההשפעה השלילית שיש לכך על הפעילות העסקית הכללית של המפעילה מנקודת המבט של בעלי המניות".

הדו"ח הזה הוא לא הצרות היחידות שאפל התמודדה איתן השבוע. מלבד התביעות שמוגשות נגדה על איכות המכשיר ועל כך שהוא נשרט בקלות, הוגשה השבוע תביעה בארה"ב נגד אפל ו-AT&T, על כך שאי אפשר לשלוח הודעות MMS באמצעות המכשיר בארה"ב. העובדה הזו ידועה כבר מזמן, אך לטענת התובעים, הנתבעות הציגו בצורה מטעה את יכולתם של מכשירי iPhone לשלוח הודעות MMS והן אף פרסמו בטלוויזיה, באינטרנט ובעיתונים.

המקרים האחרונים של התפוצצות מכשירי ה-iPhone וה-iPod בצרפת ובבריטניה גרמו למנהלת האיחוד האירופי לפנות לאפל ולבקש ממנה הסברים על הסיבות לכך. אפל השיבה, כי היא אוספת מידע כדי לחקור את האירועים ותערוך בדיקות ככל שיידרש, אך היא רואה במקרים הללו "אירועים חריגים" בלבד ולדעתה אין מדובר בבעיה כללית. אנחנו נעקוב ונמתין לתוצאות הבדיקות של אפל, וניידע את קוראינו, שזוממים "לתפוס תור" מול מרכזי המכירות של המפעילות בישראל בלילה שלפני.

הדיה של עסקת פרטנר ואילן בן דב שקעו להם השבוע, ועכשיו כל הגורמים מתחילים לעכל ולפעול בהתאם. בן דב התחייב למכור את רשת דינמיקה שבבעלותו, המזוהה בעיקר עם מכשירי סלקום. למי למכור? ברור שסלקום תתעניין, ואכן דווח בתקשורת שיש מגעים בין שתי החברות בקשר לרכישה. פרטנר, שנפרדה מסופר-פארם בנושא מכירת שירותים ומכשירים, עובדת קשה מאוד כדי להקים רשת חנויות ונקודות מכירה בבעלות עצמית, שתחליף את נקודות סופר-פארם, ויש אנליסטים שטענו, כי הדבר גם ניכר בתוצאותיה (לא שהן רעות, טפו-טפו-טפו). אז הגיוני מאוד שסלקום תשמח לקבל מן המוכן יותר מ-40 חנויות המזוהות עם החברה.

האם בן דב ייאלץ לוותר גם על סאני, יבואנית מכשירי סמסונג (Samsung) לישראל, "פרת המזומנים" הפרטית שלו? גם על כך נשמעו הערכות במדיה, אך הרגולטור עדיין לא אמר את דברו בעניין.

עוד חדשות

* סוני-אריקסון (Sony-Ericsson), מיזם הסלולר של סוני ואריקסון, סובל מקשיים גדולים ברבעונים האחרונים: במשך ארבעה רבעונים רצופים הציגה החברה הפסדים וחוותה ירידות גדולות בנתח השוק העולמי שלה. בתקווה לחולל את המפנה המיוחל, מונה ברט נורדברג מאריקסון לתפקיד הנשיא הבא של סוני-אריקסון, ויחליף החל מ-15 באוקטובר את הידקי קומיאמה, אשר יפרוש מהחברה בסוף השנה. עד כה שימש נורדברג כסגן נשיא בקבוצת אריקסון וניהל את הפעילות של החברה בעמק הסיליקון.

* מראה מראה שעל הקיר, מי החברה הכי רווחית בעיר? לפי דו"ח של פורצ'ן, RIM היא החברה בעלת שיעור הצמיחה הגבוה ביותר בעולם בשלוש השנים האחרונות, והיא הגיעה למקום הראשון בדירוג 100 החברות של מגזין פורצ'ן: הרווח הנקי שלה עלה בשלוש השנים האחרונות ב-87%, וההכנסות – ב-77%. הסיבה? מכשירי הבלקברי (BlackBerry) זוכים לפופולריות רבה, כשבין משתמשיהם תוכלו למצוא את נשיא ארה"ב, ברק אובאמה, וראש ממשלת בריטניה, גורדון בראון. נוסף על כך, לפני כמה שנים החליטה RIM למכור את מכשיריה גם בשוק הפרטי, לא רק הארגוני, מה שגם תרם לקפיצה יפה במכירותיה.

ואצלנו

* סלקום השיקה יישום חביב בשם Hoot, למי שמתחילים לשחק במחשב האישי ופתאום צריכים ללכת לבקר את סבתא ולעזוב את המשחק בשיא המתח. לא עוד – אפשר להתחבר למשחק, ובכלל לכל תוכנה הנמצאת על המחשב האישי, ולהמשיך בפעילות מהמסך הסלולרי.

* האם פרטנר תיכנס לתחום ה-IPTV ותמשיך לקדם את מיזם התוכן שלה? הערכות בשוק מדברות על כך כי החברה תרחיב את חדירתה לשוקי הטלפוניה הקווית והאינטרנט ותחדור לתחום ה-IPTV, ותעמיד תחרות להוט (HOT) ול-יס (yes). כיום מספקת פרטנר בעיקר תוכני VOD שעוברים על תשתית האינטרנט אל המחשב, אבל בעתיד, היא תספק גם ממירים שיוצבו בין תקע האינטרנט למכשיר הטלוויזיה, כדי שהלקוחות יוכלו לצפות בתכנים על המסך הביתי הגדול.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. hawk

    כן גם אם כבר שמענו את כל החרטות האלה וכל הרעש שעשו סביב האייפון ה"מתפוצץ" או הנסרט הכל תלוי בעיניי המסתכל כמו רבים אחרים יש לי את 3 הדגמים לדורותיהם ולטעמי הדברים נובעים משימוש לא נכון לפי ההוראות של אפל וגם אני כמו אחרים אומר - למה לי זה לא קורה כי אני התקנתי מגן מסך כי אני הלבשתי אותם במעטפת מגן ומטעין אותם פעם ביומים ואני די דברן ופה בארץ לא שמעתי על התופעות האלה ואני פעיל מאוד בקרב האייפונרים ולדעתי יתבררו כנסיון סחיטה אינני יודע לומר דבר לגבי נושא הרווחים של המשווקים אבל מעל 5 מליון מכשירים זה אומר הכל וקרוב ל-100 אלף מכשירים בארץ זה דבר המדבר בעד עצמו אני מקווה שהמשווקות בארץ לא ישתוללו עם המחירים שמעבר למה שמכתיבה אפל ב"חבילות " שלהן כי לא יהיו הרבה פריירים שיתפתו לקנות אותן כל שכן 100 אלף בשנה - מאחל להן שיפלו חזק איתו כבר עשקו אותנו די והותר

אירועים קרובים