מהו הפרופיל הנדרש למנמ"ר במגזר הפיננסי?

פרישתו של צביקה נגן מתפקיד סמנכ"ל הטכנולוגיות של בנק הפועלים העלתה שוב את השאלה אילו כישורים דרושים למנמ"ר של בנק או של כל מוסד פיננסי ומה יותר חשוב: הבנה ב-IT או במכירות?

הנהלת בנק הפועלים פרסמה ביום ה' האחרון הודעה על סיום תפקידו של צביקה נגן כסמנכ"ל הטכנולוגיות של הבנק.

אף על פי שההודעה לא הפתיעה רבים, סיום תפקידו של נגן העלה שוב את השאלה אילו כישורים דרושים למנמ"ר של בנק או של כל מוסד פיננסי ומה יותר חשוב: הבנה ב-IT או במכירות?

נגן החליף את דוד לוזון הוותיק, שפרש לגמלאות. הוא למעשה "הוצנח" להנהלת הבנק מתפקיד בכיר באמדוקס, כשעמד לזכותו בעיקר הרקורד שלו בתחום הפיתוח העסקי. אפשר לומר שמינויו של נגן פתח עידן "אמדוקסיזציה" בתעשייה.

הרציונל מאחורי זה היה שמנמ"ר צריך להבין קודם כל בביזנס ואת המנמ"רות הוא ילמד על הדרך. הסיבה לכך היא שמטרת ה-IT היא לשרת את האינטרסים העסקיים של הבנק, כלומר – להגדיל את הרווחיות ואת ההכנסות, ולשרת טוב יותר את הלקוחות. יש לא מעט בתוך הענף, בעיקר מנמ"רים בכירים, שחולקים על הגישה הזאת, וסיום תפקידו של נגן רק מחזק את טענתם.

אלא שבכל מה שקשור ליוצאי אמדוקס אסור לעשות הכללות. דן ירושלמי, גם הוא איש אמדוקס בעברו, מכהן מזה כשנה כמנמ"ר בנק לאומי ונחשב לסיפור הצלחה. הוא מתפקד בהרמוניה מלאה עם כל הגופים האחרים בבנק. גורמים במערכות התקשוב הבנקאיות מציינים כי בכל מה שקשור ליחסים האישיים, אי אפשר לומר את זה על נגן. ניסיונו הלא מבוטל באמדוקס והעובדה שהוביל פרויקטים ומערכות גדולות בארץ ובחו"ל לא תאמו את האווירה ואת התרבות הארגונית של הבנק. מעצם היותו מוסד פיננסי, השמרנות והזהירות בבנק הפועלים גדולים מאוד. ייתכן שזה מה שהביא לקונפליקטים שבגינם החליט נגן לסיים את תפקידו. קשה להצביע על פרויקטי IT משמעותיים שביצע בנק הפועלים בשלוש השנים האחרונות, למרות קיומן של תוכניות לא מעטות על הנייר. סביר להניח שהפער בין הרעיונות שהיו לנגן לבין היכולת שלו לממש אותם זירזו את החלטת הנהלת הבנק להיענות לבקשתו של נגן לפרוש לעסקים פרטיים ולהיפרד כידידים.

אנשי ממר"ם חזרו אל ההגה הפיננסי
מחליפו של נגן, אבי כוכבא, הוא ללא ספק מינוי ראוי ומתבקש. כוכבא כיהן בשלוש השנים האחרונות כמנהל אגף הפיתוח בחטיבת הטכנולוגיות והמיחשוב של הבנק, ובמסגרת תפקידו היה אחראי על מערך פיתוח התוכנה, שכלל 600 איש. העבר הצבאי שלו מרשים ובין היתר שימש כמפקד ממר"ם בין השנים 2002-2006. בין פרישתו מהצבא להצטרפותו לבנק הפועלים הוא הספיק להקים, ביחד עם רונן יוכפז, את הסטארט-אפ VeNotion Technologies וניהל את המגזר הביטחוני ב-HP.

כוכבא אינו היחיד שהגיע לתפקידי ניהולי בכיר במוסד פיננסי מצה"ל. יחד איתו עובדים אל"מ (מיל') עופר לוינגר, ששימש בתפקידו האחרון כמפקד יחידת לשם בלוט"ם, ואתי בן זאב, מנהלת תשתיות הבנק, בוגרת יחידת העילית 8200.

גם בהנהלות בנקים וגופים פיננסיים אחרים ניתן למצוא בוגרי יחידות צה"ליות שונות, ובפרט בוגרי ממר"ם. בבנק מזרחי-טפחות מכהנת מזה יותר משנה תא"ל (מיל') איילה חכים. זו הצטרפה לבנק באפריל אשתקד, לאחר שבתפקידה הצבאי האחרון הייתה מפקדת לוט"ם. לפני כן היא שימשה כמפקדת ממר"ם ומילאה תפקידי פיקוד בחיל המודיעין וביחידות אחרות.

בבנק איגוד מכהן מאז 2008 אל"מ (מיל') בני גורביץ', בוגר מסלול ממר"ם, מפקד ממט"ל וסגן מפקד לוט"ם. בטרם הצטרף לבנק היה מנהל חטיבת סאפ (SAP) ב-EDS.

בימים אלה נכנס לוי הלוי לתפקידו כסמנכ"ל הטכנולוגיות של בנק דיסקונט. הלוי עבר לשם ממנורה מבטחים, אליה הצטרף לפני שלוש שנים, לאחר שציפיותיו להתמנות למנמ"ר הפועלים במקום דוד לוזון לא התממשו והבנק בחר בצביקה נגן. הלוי הגיע לבנק אחרי תפקידי ניהול בתעשייה, בהם מנכ"ל מלם-תים. הרקורד הצבאי שלו כולל בין היתר תפקיד כקצין בכיר בממר"ם.

בבנק לאומי, ירושלמי אמנם לא הגיע מאחת היחידות הטכנולוגיות של צה"ל, אבל הוא החליף את איציק מלאך, אל"מ (מיל'), שהיה מפקד ממר"ם. מלאך מצידו החליף מפקד אחר של ממר"ם – משה נדיר.

בבנק ישראל מכהן כמנמ"ר דורון פלח, שהגיע לשם אמנם מסלקום, אבל בעברו שירת ביחידת טכנולוגיה בצה"ל.

אמנון בק, מנכ"ל מת"ף – חברת הבת למיחשוב של הבנק הבינלאומי, שירת בעברו כקצין בממר"ם.

אנשי היחידות הטכנולוגיות תופסים עמדות מפתח גם בחברות נוספות: בישראכרט, למשל, משמש רונן זרצקי מזה כמה שנים כסמנכ"ל טכנולוגיות. גם הוא הגיע מצמרת הפיקוד של היחידות הטכנולוגיות, ובין היתר היה מפקד ממכ"א. בהראל חברה לביטוח מכהן משה ניסן כמנמ"ר, וגם הוא בוגר יחידה טכנולוגית בצה"ל. בחברה המתחרה, מגדל, מכהן מזה כמה שנים שי בסון, שבתפקידו האחרון היה שותף להקמת לוט"ם והקים את יחידת שהם. אפרי אקרלינג, קצין בממר"ם בעברו, משמש היום כמנכ"ל חברת בדיוק של מגדל ביטוח. לפני כן שימש כמנמ"ר אליהו ביטוח, עד ששלמה אליהו רכש את מגדל. מנמ"רית פרטנר היא רונית רובין, בעברה מפקדת יחידת המיחשוב של חיל הים. סמנכ"ל הטכנולוגיות של הבורסה, אלדד הרשטיק, הוא בוגר 8200 .

העובדה שבכירי היחידות הטכנולוגיות בצה"ל תופסים עמדות מפתח במגזר הפיננסי אינה מקרית והיא אולי תשובה חלקית לוויכוח שהתפתח בענף בעקבות מינויו של נגן לבנק לפני שלוש שנים וחצי. מנמ"ר טוב נדרש להיות בעל רקע בעסקים, כדי שיידע להתחבר לליבת העסקים של הבנק, אבל ברור שדרושים לו ידע וניסיון ב-IT. ה-IT בארגונים פיננסיים הוא קו הייצור, הוא ליבת העסקים שבלעדיה שום בנק לא יכול לעבוד. ולכן, כאשר הנהלות בנקים מחפשות מנמ"רים, מוטב שיפנימו כי הרקע הטכנולוגי של המועמד חשוב ביותר ויש לתת לו משקל מרכזי, ללא קשר לשיקולים האחרים.

במקרה של נגן, אומרים עמיתים למקצוע, נכנס אלמנט נוסף שתמיד נכון: בסופו של דבר, הכול אישי.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים