החברה שרוצה להסתכל לסמסונג ולאפל בגובה העיניים
קשה לראות כיצד שתי החברות שבכותרת יאבדו את המקומות הראשון והשני בשוק הסמארטפונים, אולם אפשר לראות אותן מאבדות נתחים בשוק ● בוואווי חושבים שהם יכולים להגיע לשם והשאלה היחידה היא עד כמה אגרסיבית תהיה החברה כדי להשיג זאת
בשיחות שניהלתי עם דרור אבישי, מנכ"ל אלפא טלקום, יבואנית מכשירי וואווי (Huawei) לישראל, לאחר השקת מכשיר הדגל החדש של החברה, ה-Ascend P7, הוא נשמע מאוד בטוח ביכולותיה של החברה הסינית הענקית. "זו חברה מאוד מתקדמת מבחינה טכנולוגית ויש לה יעדים בכל התחומים בהם היא עוסקת", אמר. "כמעט בכל תחומי הפעילות שלה וואווי היא מובילת שוק, בין היתר תשתיות סלולר, תשתיות ארגוניות ומוצרים אלחוטיים עסקיים וביתיים". הוא העריך כי "היעד של וואווי הוא להיות בתוך 3-4 שנים מובילה גם בשוק הסמארטפונים. אני לא יודע אם היא תעבור את אפל (Apple) וסמסונג (Samsung), אבל היא תתחרה בהן ברמה הגבוהה ביותר. וזה יכול לקרות גם בישראל".
האם, כפי שטוען אבישי, וואווי יכולה להתחרות בחברות הגדולות בשוק הטלפונים החכמים? כיום, המצב מאוד ברור: וואווי היא אמנם יצרנית הטלפונים השלישית בגודלה בעולם, אבל נתח השוק שלה בתחום הסמארטפונים עומד על 4.9% בלבד. מדובר בנתון שרחוק שנות אור מאפל, שאוחזת ב-15.5% מהשוק, ו-ודאי מסמסונג, שחולשת על 30.2% ממנו.
משווה את המכשיר החדש שלה ל-Galaxy S5
כדי שהחברה הסינית תגיע לגבהים כאלה צריכים לקרות שני דברים: שלאנשים יימאס ממכשירי סמסונג ואפל, ושכשהם יחפשו חלופות – הם יבדקו קודם כל את המכשירים של וואווי.
בניסיון לגרום לכך להתממש, וואווי לא מתביישת להשוות את ה-Ascend P7 ל-Galaxy S5 של סמסונג, ולא ל-iPhone 5c של אפל. היא רוצה להראות שמבחינה טכנית לפחות היא כבר יכולה להסתכל לחברות הללו בגובה העיניים. אבל כדי לשכנע את הרוכשים הפוטנציאליים, בעולם ובכלל זה בישראל, היא צריכה לבצע פרסום אגרסיבי שבו תציג את היתרונות של המכשיר החדש בהשוואה ישירה אל מול המכשירים של המתחרות.
אחד היתרונות שלה הוא כסף. וואווי היא תאגיד ענק ולא חסרים לה מזומנים – לא להשקעה במחקר ופיתוח, ובטח שלא לפרסום. בכך היא שווה לכל החברות שמובילות את תחום הטלפונים החכמים, אם לא עולה עליהן. בין אותן חברות נמצאות גם לנובו (Lenovo) ו-LG, שהגיעו בתום הרבעון הראשון של השנה למקומות הרביעי והחמישי, בהתאמה, עם נתח שוק שקטן רק במקצת מזה של ווואווי. כמו החברה הסינית, גם הן שואפות לנשל אחוזים משתי הגדולות.
וואווי צריכה לשלוח יד לכיס ולהוציא את הכסף הזה כדי ליצור מודעות בקרב הקהל הפוטנציאלי, במיוחד באירופה ובארצות הברית, בהן אחוז החדירה שלה לא משמעותי במיוחד. לדוגמה, ברחובות פריז, שם נערכה השקת המכשירים החדשים של וואווי, אי אפשר היה לפספס את שלטי הענק של ה-iPhone ברחובות העיר ואת המודעות הבולטות של ה-Galaxy S5 בתחנות המטרו. זה בדיוק מה שגם וואווי צריכה לעשות.
לעומת זאת, מבחינה טכנולוגית, נראה שהחברה הסינית עושה נכון. קודם כל, היא החליטה להתמקד במכשירים המיועדים לקצה העליון של השוק. נכון אמנם שהמכשירים האלה מעניינים את הגיקים ואת אלה שלא מהססים להחליף טלפון בכל אפשרות יותר מאשר את הקהל הרחב, אבל הם גם מעוררים עניין תקשורתי וכך מחלחלים, בסופו של דבר, לקהל רחב יותר.
בחירה נכונה נוספת שלה היא להתמקד במכשיר החדש שלה בצילומי סלפי ברמה איכותית ומוצלחת. הסלפי הוא הטרנד העכשווי, זה מה שכולם מדברים עליו וזה מה שרובנו עושים. יכול להיות שבעוד כמה חודשים הסלפי כבר לא יהיה טרנד, אבל עד אז החברות יוציאו לשוק עוד טלפון חדש אחד או שניים, ולא תהיה לוואווי בעיה לשנות מיקוד.
קשה לראות כיצד סמסונג ואפל יאבדו את המקומות הראשון והשני בשוק, בהתאמה. עם זאת, אפשר בהחלט לראות שהן יאבדו אחוזי שוק לטובת חברות אחרות, ואת השוק הופך להטרוגני יותר. בוואווי חושבים שהם יכולים להגיע לשם והשאלה היחידה היא עד כמה אגרסיבית תהיה החברה כדי להשיג זאת.
כתבה יפה מאוד. חבל שלא צורפו יותר תמונות של המכשיר