השבוע שהיה

הזיגזגים שצה"ל עושה בכל הנוגע לניהול מערכת ERP אחודה מרגיזים ומקוממים ● ההחלטה של מיקרוסופט להעביר את מרכז התמיכה מישראל לגרמניה עוררה צביטה בלב ● וכדאי שהמנמ"רים יתחילו להיות אופטימיים, כמו ג'ימי שוורצקוף

מגדל בבל ושמו ERP

הידיעה הבלעדית שפרסם השבוע כאן, באנשים ומחשבים, כתבנו יוסי הטוני על החלטת צה"ל להקים מנהלת ERP מבוסס סאפ (SAP) שתאחד את כל התשתיות הטכנולוגיות שלו עוררה גלים רבים. באופן טבעי, בסביבה של סאפ אהבו אותה ואילו בסביבה של המתחרה הגדולה אהבו פחות. נכון לעכשיו, אין החלטה לגבי היצרן שיספק את הפתרון אבל יש הערכות לגבי הכיוונים.

אלא שזה פחות מעניין את מרבית הקוראים. הדבר המעניין וגם מרגיז ברמה הלאומית הוא הזיגזגים שצה"ל עושה בכל מה שקשור לניהול מערכת אחת אחודה שתנהל את כל היחידות. יש כאן סיפור בשלושה המשכים, שהסוף שלו ממש לא ידוע. הפרק הראשון היה ב-2006, כאשר הרמטכ"ל דאז, דן חלוץ, הורה להקים מנהלת ERP. אז, כמו היום, המטרה הייתה חשובה והגיוניות: לאחד את כל המערכות הטכנולוגיות שקיימות ביחידות השונות תחת מטרייה אחת, כדי להשיג מקסימום אפקטיביות במערכות תומכות לחימה לדרג הלוחם.

חלוץ סיים את תפקידו ומחליפו, גבי אשכנזי, החליט שזה לא חשוב והורה על ביטול הפרויקט, בגלל אילוצים תקציביים. העובדה שכבר הוקמה מנהלת בראשות אלוף משנה ושויכו אליה כמה מאות אנשי צבא, שקיבלו שכר במשך תקופה לא קצרה, לא השפיעה על שיקול דעתו של אשכנזי. התוצאה הייתה המשך מגדל בבל צבאי עם מקסימום ברדק, איים של טכנולוגיות עם ספקים שונים, כאשר כל זרוע וכל חיל קובעים לעצמם כללי עבודה ומדיניות. אשכנזי ראה לנגד עיניו את קציני המטה הכללי שאיתם הוא עובד בשוטף והדבר האחרון שהיה חסר לו זה עימותים בין הזרועות השונות, מי ינהל את מה ואילו מערכות יש להטמיע.

אז הגיע הרמטכ"ל הנוכחי, בני גנץ, והחליט שעל אף שכבר הושקעו בפרויקט מאות מיליוני שקלים, יש להקים מנהלת חדשה, גם היא בהשקעה של מאות מיליוני שקלים. בצבא כנראה סברו שההשקעה הכבירה הזאת תביא בסופו של דבר לחיסכון ותשים סוף לבלגן. הקיצוצים בתקציב משרד הביטחון לא אפשרו להוציא לפועל את התוכנית, אבל למרות זאת החלו בצבא לתכנן ולהיערך להקמה.

עכשיו, כאמור, הצבא יוצא שוב ל-ERP כלל-צה"לי. יישום ERP אחוד בכל צה"ל הוא פרויקט מורכב ביותר, כי יש בצבא לא מעט מערכות מרכזיות ישנות, יש מערכות שנכתבו באופן עצמאי וקיים סימן שאלה גדול אם מערכת אחת יכולה לאחד את הכול ולהביא לחיסכון המיוחל.
גנץ כנראה לא יגזור את הסרט על המערכת החדשה ומי יודע מה תהיה העמדה של מחליפו. וכך, מערכות חשובות, שנחשבות לתומכות לחימה ויש להן השפעה ישירה על מבנה הצבא ועל ההיערכות שלו לשעת חירום, תהיינה תלויות שוב בהשקפת עולמו של מי שיושב על כיסא הרמטכ"ל וצוות היועצים והדרגים המקצועיים שמייעצים לו. בינתיים, מגדלי בבל ימשיכו לצמוח ואת המחיר נשלם כולנו.

גרמניה עדיפה על ישראל?

ידיעה קטנה ותמימה שהתפרסמה אתמול (ד') גרמה ללא מעט אנשים צביטה בלב, ואולי אפילו קצת כעס. מיקרוסופט (Microsoft) העולמית, כך על פי הדיווחים, מתכוונת לסגור את מרכז התמיכה שלה בישראל ולהעביר אותו לגרמניה. הסיבות מוכרות ונשמעות הגיוניות בהיבטים הכלכלי והגלובלי, אבל כל מי שמכיר קצת את ההיסטוריה של המרכז מבין שמדובר בצעד הרבה יותר משמעותי.

ספקית שירותי התמיכה של מיקרוסופט, כלנית כרמון, הייתה חלוצה בישראל בתחום זה. מרכז התמיכה הוקם זמן קצר לאחר שמיקרוסופט פתחה בארץ סניף, בראשותו של אריה סקופ. העובדה שמרכז תמיכה חשוב כל כך ניתן לחברה ישראלית, שאז עוד לא הייתה מוכרת, הייתה עוד ציון דרך בצמיחתו של ההיי-טק כחול לבן. במשך שנים נשמרה זהות ספקית השירות בסוד, בגלל מדיניות ברורה של מיקרוסופט, אבל מי שהיה בענף ידע היטב מי עושה מה. מרכז התמיכה עמד בכל הסטנדרטים של שירות ברמה גבוהה, כפי שמיקרוסופט דרשה, ושנה אחר שנה זכה הסניף הישראלי בפרסים על מצוינות והצטיינות.

אלא שהזמנים השתנו. מעמדה של ישראל בעיני חברות גלובליות גדולות, כולל מיקרוסופט, ירד. האילוצים הכלכליים הביאו לכך שהלקוחות הישראליים של הענקית מרדמונד יקבלו את השירות אותו הם מבקשים לקבל ממרכז בגרמניה. נכון, מיקרוסופט לא המציאה שום דבר. יש חברות רב לאומיות רבות שפועלות בישראל ועד היום לא הקימו בה מרכז שירות ותמיכה, והלקוחות מקבלים שירות ממדינות באירופה או המזרח התיכון. גם אם כמו חברות אחרות, חלק מעובדי מרכז התמיכה המדובר ידברו עברית שוטפת, עדיין יהיו רבים שיסכימו שמרכז תמיכה כחול לבן ברעננה עדיף על כל מרכז בגרמניה, עם כל המשמעויות של זה.

מנמ"רים, תפסיקו לבכות

האירוע השנתי של STKI הסתיים באופן מסורתי במצגות הוויזואליות והתיאטרליות של מייסד החברה, האנליסט ד"ר ג'ימי שוורצקוף. באולם ישבו ספקים לצד לקוחות, וכולם ציפו בקוצר רוח לראות את הדירוג השנתי של מצעד הספקים.

גם השנה לא היו הפתעות רבות ולכן, מה שיותר מעניין היה ההתייחסות של שוורצקוף למנמ"רים. הוא אמר להם במילים פשוטות שיפסיקו להתבכיין ויחדלו מלייצר מצג שווא לפיו המצב בשוק קשה יותר ממה שהוא באמת. היו להם קיצוצים בתקציבים, אבל בהיקפים רחוקים מאוד ממה שניבאו בשנה שעברה או ממה שסיפרו לאנשיו של שוורצקוף. אתם, המנמ"רים, מוזמנים לאמץ את התחזית שלו, שצופה עלייה סבירה בשוק ה-IT, די צמודה לצמיחה במשק, ועל בסיס זה לדרוש מהנהלות שלכם את מה שמגיע.

שוורצקוף לא התייחס למציאות זו במקרה. הוא יודע, כמו שרבים יודעים, שיש נבואות שמגשימות את עצמן, גם אם הן רחוקות מהמציאות. הן משפיעות על המנמ"רים האחרים, מפחידות את הספקים, שמיד נכנסים לעמדת בונקר, ובסופו של דבר יוצרים האטה מלאכותית, ברמה הרבה יותר גבוהה מההאטה שקיימת באמת.

יש להניח שהתחזיות האופטימיות של שוורצקוף תהיינה שיחת היום בקבלת הפנים השנתית שהוא עורך מחר (ו') על הדשא בביתו שבמושב בני ציון. האירוע הזה נערך גם השנה, כמו בדרך כלל, מיד עם תחילת שעון הקיץ, שמבשר את בוא האביב, ואין אווירה טובה יותר להתחיל איתה את הרבעון השני של השנה ברגל ימין.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים