תנועת המחאה החדשה: NoSQL

מנהלי MongoDB החליטו שמקור הבעיה הוא במבנה של בסיסי הנתונים מבוססי ה-SQL וצריך לתקוף אותה היכן שהיא נמצאת ● כך נולד בסיס הנתונים שקיבל את השם המקורי והקליט כל כך NoSQL

באחרונה מינתה MongoDB, יצרנית מסד הנתונים NoSQL, את קובי ליף למנהל ערוצים ב-EMEA. בכך תקעה יתד ראשון לפעילות שככל הנראה תתפתח מהר מאוד לסניף פעיל, שיעסיק עשרות אנשים.

MongoDB נחשבת לאחד המותגים היותר מדוברים בעולם בסיסי הנתונים מבוססי קוד פתוח. עולם זה אמנם אינו חדש, ופועלות בו לא מעט שחקניות, חלקן רציניות ביותר, אולם הצמיחה המהירה יחסית של MongoDB וההתלהבות שגילו מאות אלפי מפתחים בכל העולם, כולל בישראל, הסיתו את הזרקורים אליה.

מדובר בחברה גלובלית שפועלת מהחוף המזרחי של ארצות הברית. מנהליה זיהו לפני כמה שנים את תנועת המחאה ההולכת וגוברת בקרב המפתחים, שלא מסוגלים לייצר פתרונות טובים וזולים מול אתגרי ה-Big Data.

מנהלי MongoDB החליטו שמקור הבעיה הוא במבנה של בסיסי הנתונים מבוססי ה-SQL וצריך לתקוף אותה היכן שהיא נמצאת. כך נולד בסיס הנתונים שקיבל את השם המקורי והקליט כל כך NoSQL .

לדברי ליף, "הגידול העצום בהיקף המידע שמערכות מידע נאלצות להתמודד איתו יצר מרחב גדול של דרישות וציפיות מבסיסי הנתונים המסורתיים בעולם, אורקל (Oracle) וסאפ (SAP). לחברות האלה אין מענה לעולם זה בגלל המבנה הבסיסי שלהן – המבנה הרלציוני, שאינו יודע להתמודד עם נתונים שלא באים לידי ביטוי בצורה טבלאית. כך בנוי עולם מערכות המידע וכך הוא עובד כבר שנים".

הוא ציין כי "כל הניסיונות לתת מענים לתופעת הגידול בפורמטים השונים של המידע עסקו בפתרונות השונים שמסביב, אבל לא התמודדו עם מקור הבעיה עצמו".

"הפתרון של MongoDB לכך הוא מסד נתוני מסמכים NoSQL שפותח בקוד פתוח. המאפיין אותו הוא שבניגוד לבסיסי הנתונים מבוססי SQL, הוא גמיש ופתוח לכל סוגי המידע שארגון מתמודד איתו כיום, מידע שבסיסי הנתונים הקיימים לא יודעים איך להתמודד איתו. מסד הנתונים אוסף את המידע ללא קשר למבנה הטבלה, כך שכל מסמך יכול להתאים ליישות או לאובייקט. כל שורה יכולה לייצג משהו אחר והאפליקציות השונות הן שתדענה לטפל במידע".

"למעשה, יוצרים בסיס נתונים שהוא מאגר מידע אחיד – דבר שהוא ללא ספק מהפכה של ממש בעולם בסיסי הנתונים ובהחלט מהווה איום אסטרטגי על אורקל, סאפ ו-EMC", אמר.

יתרון הקוד הפתוח
לדעת ליף, היתרון השני העיקרי בפיתוח של MongoDB הוא העובדה שהפתרון פותח בסביבת קוד פתוח, עם כל הכללים של קהיליית המפתחים בעולם זה. המהפכה שעשה הקוד הפתוח בעולם מערכות ההפעלה ידועה ומוכרת לכל מי שמתחיל את דרכו בעולם המחשבים, ועתה נראה שהולכת ונרקמת מגמה חדשה שלארי אליסון ומתחריו בתחום עוקבים אחריה בערנות.

"הכוח של המערכת הזו הוא שהדברים באים מלמטה, מהמפתחים שזקוקים לפתרונות מיידיים", אמר ליף . "הם לא זורקים בינתיים אף מסד נתונים, ממשיכים לעבוד במה שיש, אבל כשצריך לתת מענה לעידן החדש של המידע, הם מורידים את המוצר שלנו ופשוט עובדים איתו. זה שילוב של כוח ההמונים עם חוכמת ההמונים, שכן בסיס הנתונים NoSQL מבוסס כולו על קהילת הקוד הפתוח ונתון לשימוש תחת רישיונות ומגבלות הנהוגות בקהילה זו".

אם כך, מתבקשת השאלה מה המודל העסקי עליו מתבססת MongoDB . "המודל הוא בתחזוקה, שירות, תמיכה מסביב לשעון, והרבה מאוד הדרכה וסיוע בתמיכה", השיב ליף. "אני לא מכיר מנמ"רים או מנהלי פיתוח שייקחו על עצמם את הסיכון לנהל לבד בסיסי נתונים שלנו, שבהרבה מקומות מנהלים יישומים קריטיים".

למרות הזמן הקצר יחסית שחברה זו פעילה, רשומים לזכותה חמישה מיליון הורדות, 600 לקוחות לתמיכה ותחזוקה ו-20 אלף חברי קהילה שמשתתפים בימי עיון ובהדרכות.

"גם בישראל יש קהילת מפתחים, של כמה מאות אנשים – במגזרי הטלקום, הצבא וארגונים עסקיים גדולים", ציין.

ליף הגיע ל-MongoDB לאחר שהיה אחראי על מכירות מזרח אירופה ב-GreenPlum, ולפני כן מנהל מכירות EMEA באורקל. הוא הצטרף לאורקל לאחר שזו רכשה את סאן (Sun), ולפני הרכישה שימש כמנהל הראשון של סניף סאן בישראל. כרגע הוא עסוק בבניית הסניף הישראלי של MongoDB, ובכלל זה גיוס עשרות עובדים לתמיכה, שירות ותחזוקה. הוא לא מוציא מהכלל אפשרות שמנהלי החברה יתעניינו בהרחבת הפעילות גם לתחום הפיתוח, כדי לנצל את הכישרונות הרבים שקיימים בסטאראט-אפים הישראליים.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. נ

    NoSQL הוא לא מוצר! הוא אפילו לא קונספט. הוא פשוט לא SQL. יש לא מעט פתרונות NoSQL, וזה של MongoDB הוא אמנם הפופולרי, אך לא היחיד. מונגו, או ליתר דיוק, 10gen, לא קוראים למוצר שלהם NoSQL אלא MongoDB. אתם יכולים לבדוק באתר שלהם או בוויקי. עשיתם סלט.

אירועים קרובים