סקירה: השבוע בסלולר

אז מה היה לנו: הסלולר הוא ה-"קטר" של שוק המוליכים למחצה ● גרטנר צופה התאוששות לטלפונים הניידים ● גזרת ה-iPhone לא מתעלפת מהחום, ומספקת כותרות ● סלקום נלחמת על חסימת הגישה לשירותים "פוגעניים" ● אתם (ואנחנו) מתעצבנים על אנשים שמקיימים שיחות סלולריות קולניות בציבור ● וגם: אזל המודו

שני מיליארד מכשירים ישנים בעולם

אם ההיי-טק הוא ה-"קטר" של הכלכלה, אפשר לראות בשוקי מחשבי ה-PC ומכשירי הסלולר את ה-"קטר" של שוק המוליכים למחצה, לפחות לפי הנחתה של חברת המחקר גרטנר (Gartner). השבוע העריכה גרטנר, כי שוקי הציוד האלקטרוני צפויים להתחיל להתאושש ברבעון הרביעי של 2009, ובכך לאפשר לתעשיית האלקטרוניקה להיכנס לתהליך של התאוששות ממושכת במחצית השנייה של שנת 2010, עם האצה מחדש במכירות בשנת 2011.

גרטנר רואה ב-PC's ובטלפונים ניידים את "הלחם והחמאה" של תעשיית האלקטרוניקה, וצופה כחי יהיו בין פלחי השוק המובילים, שייצאו מהשפל ויתחילו להניע את הכניסה להתאוששות. על פי גרטנר, טלפונים ניידים צפויים להיות השוק הראשון שיפגין התאוששות יציבה, ויקדים את ה-PC ברבעון אחד בערך. עבור התעשייה ככלל – התאוששות יציבה תיקח זמן רב יותר, בשל העיכוב בפעילות בפלחי השוק של המוצרים היקרים יותר והמוצרים התלויים בצרכנים.
אפל דוחה את גוגל

אפל חוסמת את גוגל

גזרת ה-iPhone של אפל (Apple) מספקת כותרות למרות תרדמת הקיץ. בימים אלה דווח, כי אפל דחתה את יישום Google Voice בחנות היישומים שלה. באמצע יולי הוכנס היישום לחנויות היישומים של האנדרואיד והבלקברי, שמציע לבעלי המכשירים החכמים פלטפורמה אחודה לניהול שיחות, הודעות קוליות ו-SMS ממספר אחד. דובר של גוגל (Google) דיווח, כי החברה תמשיך לעבוד כדי להביא שירותים חדשים לבעלי iPhone – למשל על ידי ניצול היתרונות של דפדפנים סלולריים.

שון קובקס מגוגל, מי שפיתח את היישום ל-iPhone, סיפר בבלוג שלו, כי נציג של אפל מסר לו שהיישום יוסר מחנות היישומים בגלל כפילות של תכונות שמגיעות מובנות בתוך ה-iPhone (למשל חייגן, SMS וכו') – וכל זאת, לאחר שבאפריל אושר היישום הקולי ל-iPhone על ידי פיל שילר, סגן נשיא בכיר באפל לשיווק, שצלצל אליו אישית כדי לדון בהתקדמות הפיתוח.

דובר של גוגל דיווח, כי החברה תמשיך לעבוד כדי להביא שירותים חדשים לבעלי iPhone – למשל על ידי ניצול היתרונות של דפדפנים סלולריים. למה הוא מתכוון? אולי להודעה של קובקס, שהודיע בבלוג שלו, כי ישחרר גירסה של יישום GV מובייל ב-Cydia, מעין חנות יישומים "אפורה", שמציעה לבעלי ה-iPhone יישומים שלא קיבלו את אישורה של אפל, אך מאלצת את המשתמשים לפרוץ את מכשיר הטלפון. אפל מזהירה את המשתמשים, כמובן, שזה עלול להזיק למכשיר או לסבך את המשתמשים עם החוק.

לא קשה לנחש מה הבעיה – ההערכות הן, שאפל נכנעה ללחצים של AT&T, בעלת חוזה הבלעדיות על מכשירי ה-iPhone בארה"ב, שהיישום הזה עלול בהחלט לפגוע בהכנסותיה משיחות ומהודעות SMS.

דרך אגב, זו אינה הפעם הראשונה שאפל דחתה יישומים שעשויים לפגוע בהכנסות של AT&T – בתחילת השנה, התירה אפל להציע את יישום סקייפ (Skype) בחנות היישומים שלה רק אם יוגבל לשימוש ב-Wi-Fi וייחסם לשימוש כשהמכשיר מחובר לרשת הסלולרית. מוכר? בוודאי – בישראל דווח, כי מכשיר N97 של נוקיה יושק בלי יישום סקייפ, שנוקיה הכריזה כי יובנה בגרסת החומרה של המכשיר.

ובעניין דומה – AT&T גם חסמה לשימוש יישום של SlingPlayer, המאפשר לראות ערוצי טלוויזיה במכשיר iPhone באמצעות ממיר SlinBox. מפעילת הסלולר טענה, כי תנאי השימוש בחוזה מול המשתמשים אינם מאפשרים צפייה בערוצי טלוויזיה בזרימה, משום שהם גורמים לעומס על רשתות המפעילות. כתוצאה מההתנגדות, הוסכם כי יישום הטלוויזיה יתאפשר רק כשה-iPhone מחובר לרשת Wi-Fi.

גם יישום Latitude של גוגל, המאפשר למשתמשים לשתף מיקום, שוחרר בשבוע האחרון לחנות היישומים של אפל – אך לא בגירסתו המלאה. גוגל הודיעה, כי אפל ביקשה להגביל את היישום לשימוש רק באמצעות דפדפן, בטענה שהוא עלול לגרום לבלבול עם יישום Google Maps ל-iPhone. אז אמרה.

סלקום נלחמת

ועדיין באותו עניין, שבוודאי ייצר כותרות רבות בחודשים הקרובים – שימוש ברשת הסלולרית ליישומים שונים של טלוויזיה וקול: סלקום, שהחוזה שלה מול הצרכנים הגביל אותם בגלישה סלולרית ושימוש בתוכנות VoIP, נעמדת על הרגליים האחוריות ומנסה להילחם בדרישת משרד התקשורת לפתוח את הרשת שלה ולאפשר למשתמשים רשת נייטרלית. לפי הפרסומים האחרונים, העבירה סלקום פנייה למשרד התקשורת, על בסיס חוות דעת משפטית שהזמינה, ובה היא מתעקשת כי נושא נייטרליות הרשת לא הוגדר באופן חוקי, ולכן אין למשרד התקשורת בסיס חוקי לדרוש זאת ממפעילות הסלולר. לדעתה, דרישה כזו של משרד התקשורת הייתה צריכה להתבצע רק אחרי הליך שימוע מסודר, שבו תינתן למפעילות זכות להגיב על הדרישה.

אחת הטענות שהשמיעו מפעילות הסלולר בעבר בנוגע לשימוש ביישומי VoIP סלולרי הייתה כי היישומים האלה יוצרים עומס על הרשתות. רימון לוי, יו"ר איגוד האינטרנט הישראלי, אומר דווקא, כי הטיעון הזה הוא שקרי. לדבריו, נטרול פעולת סקייפ כתוכנת Peer to Peer מסיר אפשרות לעומס על הרשת. "טיעון זה הוא הטיעון הנפוץ ביותר של ספקיות סלולר בכל העולם, כי אם הן יודו בכך שהן חוסמות מתחרים – הן תעבורנה על החוק", הוא אמר.

פרי טלקום ממשיכה בניסוי

ובינתיים, משרד התקשורת האריך את הרשיון לניסוי השיווקי של פרי טלקום בשבעה חודשים נוספים. החברה מספקת שירותי VoIP על הרשת הסלולרית או באמצעות חיבור ל-Wi-Fi לכ-1,000 מנויים, והרשיון מאפשר לה לספק שירות לעד 8,500 מנויים. לדברי מנכ"ל החברה, ליאור בנאי, "החסימה של מנויינו בידי סלקום והתגובה המהירה של משרד התקשורת סייעו לנו להגיע ללקוחות רבים, שהבינו כי יש חלופה זולה לסלולר". בנאי  אמר, כי התחושה שלו היא שגם משרד התקשורת וגם הלקוחות מאמינים בחברה, אך מאחר שעדיין אין רגולציה שמאפשרת רשיון מסחרי של משרד התקשורת – ממשיכים כרגע בניסוי השיווקי.

עסקה וירטואלית

לתשומת לב משרד התקשורת הישראלי, הפועל להכנסת מפעילה נוספת בישראל ולאספקת רשיונות למפעילת MVNO: וירג'ין מובייל, מפעילת ה-MVNO האמריקנית, נרכשת על ידי מפעילת הסלולר ספרינט, תמורת 483 מיליון דולרים. האם זהו גורלן של מפעילות MVNO?

נו מור מודו

בשבוע האחרון גם דווח באמצעי התקשורת כי אזלו כל מכשירי המודו שסלקום הזמינה ממודו (MODU), ובחברה שוקלים להזמין כמות נוספת. מדובר על כמה מאות מכשירים מתוך 700 שמודו ייצרה עד כה. הביקורות שפורסמו על המכשיר בינתים לא היו משהו-משהו, אבל אנחנו, כמובן, מחזיקים אצבעות ליזם דב מורן, ומקווים שיצליח להרים את נוקיה הישראלית.

תראו מי שמדבר

ועוד "הפתעה", שבוודאי לא ממש לא מפתיעה את מי שנוהגים להשתמש בשירותי התחבורה הציבורית למיניהם: סקר של אינטל (Intel) מגלה שפטפטני הסלולר הקולניים משגעים אותנו. אז איפה עובר הגבול בין התנהגות סלולרית ראויה להתנהגות מעצבנת? לפי המשיבים לסקר, לא נורא אם שולחים אי-מיילים תוך כדי הליכה וגם נתקלים במישהו בלי כוונה; קצת מעצבן ,אבל עדיין לא הכי גרוע, כששולחים הודעות בחדרי שירותים; אבל הכי מעצבנים, לפי הסקר, הם אלה שמדברים ומסמסים תוך כדי נהיגה או בציבור. 60% מהמשיבים אמרו, שהם מתעצבנים בגלל השיחות הסלולריות הקולניות בציבור, 50% טוענים שמפריעות להם שיחות במסעדות, וכמעט חצי מהמשיבים גם לא סובלים שיחות סלולריות של שכניהם בבתי קולנוע "רק" 26% אמרו שמפריע להם שאנשים מדברים ומסמסים בחדרי שירותים ציבוריים.

לדעתה של מנהלת המחקר של אינטל על התנהגות צרכנים, בקי אמט, האימוץ הטכנולוגי על ידי משתמשים מתרחש מהר הרבה יותר מאימוץ של כללי התנהגות חברתיים. אנחנו מתחילים להשתמש בטכנולוגיה, היא אומרת "היא נזרקת לעולם, ואז מתרחש תהליך של ניסוי ותעייה עד שזה מגיע למקום של נורמות תרבותיות". אמט מעריכה, שכעת החברה נמצאת בשיא ה"טירוף", אך בסופו של דבר, ההרגלים המעצבנים "יירגעו", כי החברה מציבה גבולות באופן טבעי. וכמו שהיא כתבה: "כלבים מתקנים התנהגות לא הולמת של כלבים אחרים, שחורגים מהכללים. אולי אנחנו נמצאים כעת באותה נקודת שפל… פשוט לוקח זמן עד שמתרגלים. אני בטוחה שהתרבות תתעדכן".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים