עמירם שור, התאחדות התעשיינים: לאוטמן סלל את הדרך לתעשיית התוכנה בישראל

לא רבים יודעים שדוביק לאוטמן, שהלך לעולמו בסוף השבוע, סייע רבות למאבק להכרה בתעשיית התוכנה, שנמצאת כיום בלב התעשיות המתוחכמות שלנו ● דברים לזכרו של מנהיג בעל שיעור קומה, איש גדול שהסתלק מאתנו

24/11/2013 14:54

דוביק (דב) לאוטמן, איש רב פעלים, יחיד ומיוחד, עם נשמה ושאר רוח יוצאי דופן, הלך לעולמו.

לאוטמן היה אביר תעשיות הטכסטיל של ישראל, אבל הייתה לו ראייה מפוקחת גם לגבי תעשיות אחרות, ובמיוחד אלה שדורשות חזון והסתכלות אל העתיד. אני, החתום מטה, חב חובה אישית גדולה לאיש שסייע בידיי בימי המאבק הציבורי אותו ניהלתי בשנות ה-80 להכרה בתוכנה כתעשייה לכל דבר ועניין. תעשייה שהיתה בחיתוליה, לא הוכרה על יד הממסד הממשלתי ולא זכתה לעידוד הדרוש לתעשיות צעירות. יתרה מזו, תעשיית התוכנה עמדה בפני סכנת הכחדה עקב דיונים אינטנסיביים בבתי משפט שדנו במעמדה, בלי להבין אותה ואת תרומתה לעתיד כלכלת ישראל.

לא רבים בתעשיות ההיי-טק, זו של היום ואלה של שנים עברו, שנהנים מחוק המו"פ, החוק לעידוד השקעות הון (מיסים), שוק ההון וארנונה מופחתת, יודעים שאלמלא אותו מאבק ציבורי לא היינו מגיעים לאותם הישגים שהפכו את ישראל למדינת הסטארט-אפים המפורסמת בעולם. התוכנה הפכה לליבת כל התעשיות המתוחכמות שלנו – בישראל ובעולם כולו.

בעיצומו של המאבק הציבורי, כיו"ר ארגון החברות לעיבוד נתונים ותוכנה בישראל, הזמין אותי דוביק לאוטמן, ששימש באותם הימים כנשיא התאחדות התעשיינים, להצטרף כחבר לנשיאות ההתאחדות, על בסיס מינוי אישי. הייתה זו הגושפנקא הראשונה למעמדה של התוכנה כתעשייה – דבר שמינף והמריץ את תהליכי ההכרה בתעשייה זו ואף הביא למעורבותו האישית של שמעון פרס, אז שר האוצר. כך נסללה הדרך להכרה מלאה בתוכנה כתעשייה שהפכה להיות ברבות השנים ליהלום שבכתר תעשיות ההיי-טק של ישראל ולקטר המוביל בייצוא.

ככלל, דוביק היה נשיא התאחדות עם שיעור קומה ומנהיגות יוצאי דופן, חבר של כולם ואדם שכולם הרעיפו עליו שבחים. נהניתי ולמדתי ממנו מהי מנהיגות.

דוביק לאוטמן – איש שלום
דרכי נפגשה עם דרכו של דוביק גם בפעילות ציבורית שונה ואחרת, שעסקה בשילוב כוחות בין ישראלים לפלסטינים, למען השלום הנכסף. בימים של תקווה מחודשת לשלום בארצנו, בימים בהם הוענק פרס נובל לשלום ליצחק רבין ולשמעון פרס (בצוותא עם יאסר ערפאת), הוזמנתי, יחד עם מספר אנשי עסקים מובילים, ביניהם דוביק לאוטמן, להצטרף ליוזמה שבדית להקמת הפורום הבינלאומי לעסקים ולפיתוח הכלכלה ברשות הפלסטינית. חזונו של הפורום לעודד שיתופי פעולה בין הקהילות העסקיות בישראל, שבדיה והרשות הפלסטינית, מתוך הכרה שהתהליך יוביל לבניית קשרים וגשרים לשלום.

היה זה דוביק שביקש ממני לרכז את הפעילות בצד הישראלי ולא חסך מעצמו להשתתף בה ולהשיא את עצותיו. גם בימים הקשים שעברו עליו, בגלל מצבו הבריאותי, כשהמחלה קיננה בגופו והגבילה מאוד את תנועותיו, נסענו למפגשים בלונדון, במסגרת אירוע בחסותו של גורדון בראון, שר האוצר הבריטי דאז, ולוועידות הפורום בשטוקהולם, וכן נהנינו מעצותיו ותרומתו לסיעור המוחות שטבע בנו תוכניות עבודה לעתיד.

אין זה מקרה שגם בתחום פעילות זה, שיתופי הפעולה הראשונים אותם יזמנו עם הפלסטינים היו בתחום התוכנה – תעשייה שמאפשרת כלכלה וסחר ללא גבולות.

דוביק משאיר מצבות חיות בתחומים רבים וחשובים בחיי הכלכלה והתרבות של ישראל. איש גדול הסתלק מאתנו. איפה ישנם עוד אנשים כאלה…

הכותב הוא עמירם שור, חבר נשיאות, יו"ר האגף לסחר חוץ וקשרים בינלאומיים בהתאחדות התעשיינים, וחבר נשיאות איגוד יצרני האלקטרוניקה והתוכנה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים