מבחן לתודעה של הצרכנים

יונתן קורפל בעד - ונגד - הצעת החוק של ח"כ תמר זנדברג לאסור עמלת הזמנה באינטרנט

ח"כ תמר זנדברג

לכאורה נפל דבר בתודעת הצרכנות המקוונת בישראל: ח"כ תמר זנדברג (מרצ) הגישה הצעת חוק המכוונת לאסור עמלת הזמנה, כאשר זו נעשית באמצעות האינטרנט. כל סטודנט מתחיל לומד שהרכישה באמצעות הרשת העולמית מוזילה מחירים. בישראל, משום מה, יש ספקים שסבורים בדיוק הפוך, למשל רשתות בתי הקולנוע, שגובות מרוכשי הכרטיסים באמצעות האינטרנט עמלה לא מבוטלת. כבר כמה שנים נשמעים הדי אי שביעות רצון עקב כך, בעיקר ברשתות החברתיות, אבל הם נפלו בדרך קבע על אוזניים ערלות. עד שהגיע יום הקולנוע.

האירוע הזה, שהתקיים לפני שבוע, הבליט את התעללות הספקים בלקוחותיהם. מחד, אפשר היה לצפות באותו היום בסרט תמורת 10 שקלים לכרטיס בלבד, אולם לקוח שרצה להזמין את הכרטיסים באינטרנט היה צריך לשלם את העמלה, שנותרה גם באותו היום כפי שהייתה – ארבעה שקלים בממוצע. התשלום הבלתי הגיוני הפך באחת לגזל והצית להבת התמרמרות קצת יותר גדולה. גלובס הוסיף שמן למדורה כשהחליט להירתם למאבק הצרכנים, שקשה שלא להצדיקו. כך נמצאה גם חברת הכנסת החברתית, שנרתמה לנושא. בעיני אותם אופטימיים חסרי תקנה שבקרבנו באה לכאורה גאולה לציון. אני, לצערי ובדרכי – סקפטי.

בכל אתר אינטרנט במדינה נאורה בעולם מחירי המוצרים והשירותים נמוכים לעומת עלותם כאשר הם נמכרים בשיטות המסחר המסורתיות. בין היתר בשל חסכון בהוצאות – כוח אדם, תקשורת, פרסום וכדומה. כך זה במקרים רבים גם בארץ, למשל בבנקים ואצל סוכני הנסיעות. רשתות בתי הקולנוע, לעומת זאת, הבינו שעם הלקוח הישראלי נטול תודעת הצרכנות הן יכולות לנהוג כרצונן. למה לא להעצים את הרווחים כשהלקוח אפאטי? הישראלים משלמים על הרבה מוצרים ושירותים יותר מאשר אזרחים בעולם הרחב, אף כאלה שמרוויחים הרבה יותר מהם.

הבסיס לתופעה הלא רצויה הזאת הוא העדר תחרות משמעותית ואמיתית בתחומים רבים. חמדנות הספקים ואדישות הקונים מאפשרים זאת. הסברי רשתות בתי הקולנוע כי הגבייה מממנת את הקמת אתרי האינטרנט והפעלתם, גם אם הייתה מתבררת כנכונה, אין בה שום הצדקה. מה עם החיסכון הכספי בהוצאות המסורתיות? מה עם הגדלת המכירות בזכות המערכת המקוונת? שהרי נוחיות ובטחון במציאת מקום מועדף כמו שמוצא הלקוח ברשת מגדילה את היציאה לסרטים. גם לתזרים המזומנים המוקדם ולתשלום של מי שנבצר ממנו להגיע בסופו של דבר יש משמעות כלכלית חיובית מבחינת בעלי העסק.

בוודאי שאני לא נגד חקיקה שמטרתה צודקת בעיניי, ולכן אני תומך ביוזמה, אולם קשה להשיג תחרות עסקית בחקיקה. קופיקס (Cofix) פרצו לשוק והורידו את מחירי הקפה בטייק אוויי לא עקב חקיקה כלשהי. ממילא, בעלי בתי הקולנוע יכולים בכל יום להעלות את מחירי הכרטיסים, כי ככלות הכול, העלות הסופית של הבילוי היא זו שמשנה לנו. תודעת הצרכנות לבדה היא שיכולה לגרום כבאורח פלא לשינויי מחירים מדהימים. שבוע אחד בלבד של חרם צרכנים על רשתות שיגבו דמי עמלה יכול להביא לא רק להיעלמות תוספת הזויה זו, אלא בנוסף להפחתה משמעותית במחיר הכרטיסים והשירותים הנלווים לסרט (פופקורן, למשל). אולם באווירה במדינת ישראל, לא סביר שזה יהיה התסריט.

תגובות

(18)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. אביעד

    מסכים בהחלט. משלמי עמלות בהזמנות אונליין - התאחדו!

  2. אביעד

    נכון מאוד. משלמי עמלות בהזמנות אונליין - התאחדו!

  3. דנה מנור

    לצערי אתה צודק. "באווירה במדינת ישראל, לא סביר שזה יהיה התסריט." אנחנו עם חלש ולא מאוחד. חבל.

  4. עידן

    כתבה מעולה , יונתן למה עזבת את מל"א אור יהודה - הסטודנטים של מרכז אקדמי דן מתגעגעים אליך!!!!!!

  5. מקצוען

    הם לא מוציאים כלום על האינטרנט .הם לוקחים חברה שעושה את הכל ונותנים לה את דמי השירות על חשבון הלקוח .לכל היותר הם שמים גם משהו בכיס של הקולנוע.

  6. דודו

    לפי התגובות אפשר לדעת מה הצביע כל אחד

  7. אדי

    מי אמר שאי אפשר להשיג תחרות ע"י חקיקה? מה עם חקיקה נגד ריכוזיות ונגד קרטלים? לגופו של עניין עניין עמלות הרכישה באינטרנט מזכיר (אולי במהופך) את המאבק בין בעלי גט טקסי לנהגים על דמי ההזמנה. ולתר זנדברג (כן, יש חברת כנסת כזאת) כל הכבוד. היא עוד תגיע רחוק ובצדק.

  8. ניהול

    יש דברים יותר חשובים שחברי הכנסת במדינת ישראל צריכים לעסוק בהם מאשר המכירות של כרטיסי קולנע באינטרנט

  9. סוזי

    אף פעם לא שמעתי שיש חברת כנסת כזאת? מה זה אומר עלי ומה זה אומר על חברי הכנסת?

  10. סטודנטית שבשבילה סרט בקולנוע זה מותרות רציניות

    בעיית המחירים בישראל נראת כמי שלא תשתנה לעולם , לרוב האנשים לא אכפת וגם אם אכפת- להלן "המחאה החברתית" שהייתה בקיץ שעבר לא נראה כי מניבה שינוי משמעותי גם לאחר נקיטת יוזמה וחרם צרכני .. אם נתמקד בתחום הסרטים ובתי הקולנוע , המחירים מגוחכים ולחלוטין לא הגיוניים !! וכל שנותר לנו הצרכנים הוא להמשיך ולהשתמש בשירותי האינטרנט הביתי ,לצפות בסרטים אונליין באיכול HD לאכול פופקורן ,לשתות קולה להתרווח על הספה הנוחה וכל זה במחיר מוזל הרבה יותר ממחיר הכרטיס לבדו. אולי זה יניב שינוי כאשר אולמות הקולנוע יוותרו ריקים מאנשים

  11. R

    באמת שכל מילה נכונה, אבל בארץ כמו בארץ אנשים יעדיפו לשלם קצת יותר ולהבטיח מקום ולא להגיע שעה לפני כדי לעמוד בתור לקנות כרטיס (מה שהיה אגב נהוג עד לפני כמה שנים). הרי אף אחד לא יכול לעשות מהומה כשנותנים לו את האופציה לשלם במחיר רגיל בקופה... יש זילזול במספר שקלים הקטן הזה כי הרי זה כולה 5 שקל ... בסופו של החודש כשמגיע חשבון הויזה זה מציק להם בדיוק לחצי שעה ועובר בדיוק בזמן עד לפעם הבאה שהם ירצו ללכת לקולנוע... עדיף כבר שזה יישאר ככה כי אם העמלה תרד בסופו של דבר יתקעו לנו את הסכום הזה במקום אחר שבו אולי אפילו לא תהיה ברירה אלא לשלם!!

  12. סטודנט מאחוה

    הבעיה לא נובעת מהעדר תחרות.. הבעיה נובעת עקב תיאום ושת"פ בין המתחרים לעקיצת הלקוח הישראלי..

  13. עדי

    כל דבר פוליטיקה גם מחירי הכרטיסים באינטרנט?

  14. יוסי

    צודקת לחלוטין חוסכים לבתי קולנוע קופאים והם מנצלים את הלקוחות הנחה 10% לכל מי שמזמין דרך האינטרנט

  15. ג.

    כל הכבוד לקורפל. תמיד הייתי בטוח שיום אחד יגמרו לו הנושאים. אבל כל שבוע הוא מוצא נושאים מעניינים. זה בגגלל שהנושא של מחשבים יותר ויותר מרכזי בחיי העולם.

אירועים קרובים