אפשר להילחם בספאם

שיחות והודעות דואר הזבל, שמציעות לנו שידוכים או מוצרים, חזרו באחרונה ובענק - למרות חוק הספאם ● יש כמה דרכים טובות ויוזמות חדשות שמאפשרות לנו להילחם בספאם, שכל כך מטריד, מעצבן ומבזבז את הזמן שלנו

פשרת הספאם. צילום אילוסטרציה: אימג'בנק

"שלום, מדברים מ…רצינו להציע לך ביטוח/חבילת סלולר/שידוך…". נכון שזה מעצבן?

ובכן, חברים – שיחות הספאם חוזרות. וגם הסמסים. אם חשבנו שהם נעלמו בעקבות חוק הספאם – טעינו. נכון, עד לא מזמן היה קצת שקט מההטרדות האלה ואל הטלפונים שלנו כמעט שחדלו מלהגיע השיחות וההודעות הזבליות, אבל אלה חוזרות באחרונה – ובענק.

לא חסרות דוגמאות לכך. רק ביומיים האחרונים קיבלתי שיחה – מוקלטת ושיורדת ישר לעניין, השתכללו החבר'ה – שמציעה לי שידוך הגון וברכה של רב, שיחה אחרת שמבקשת ממני סליחה על ההפרעה (מישהו ביקש מכם להתקשר?) וטוענת כי "מגיע גם לי להתחתן השנה", טלמרקטינג מטעם חברת ביטוח ועוד שיחת ספאם שאני כבר לא זוכר במה היא עסקה. גם פוליטיקאים עושים את זה: בתקופת הבחירות קיבלתי שיחות טלפון (מוקלטות, כמובן) מבנימין נתניהו, שלי יחימוביץ' וציפי לבני ובזמן האחרון, כל מיני מועמדים מוניציפליים מתחילים לחמם את המנועים. אין לי ספק שלקראת הבחירות לרשויות המקומיות, שמתקיימות בעוד כחודשיים, הם יעברו לפול גז.

אני לא מומחה גדול למשפטים ויכול להיות שלפחות חלק מהמקרים שציינתי חוקיים. מה שאני כן יודע הוא שחוק הספאם אוסר על הודעות ושיחות דואר זבל, כולל בהודעות SMS, ומציין שהעונש על כך הוא קנס. בעניין השיחות נראה שיש לקונה בחוק, שכן הוא לא מציין במפורש טלמרקטינג אלא רק "מערכת חיוג אוטומטי", אבל כוונת המחוקק למנוע הטרדות פרסומיות ניכרת לאורכו ולרוחבו של החוק. החריג הוא אם הנמען הסכים בכתב לקבל את ההודעה, או שהמפרסם ציין זאת בפניו במקום מספיק מובן והנמען לא הביע כל התנגדות.

אני לא זוכר שנתתי את הסכמתי לאף אחד להטריד אותי בהודעות ובשיחות ספאם. להפך, במקומות בהם המפרסמים הפוטנציאליים כוללים רובריקה בו הם מבקשים לסמן "וי" אם אנחנו רוצים שהם ישלחו הודעות ויתקשרו בשיחות מעין אלה, אני דואג להשאיר אותה ריקה. תמיד.

בתי המשפט מלאים בתביעות של אנשים שהחברות והרבנים למיניהם הטרידו אותם בהודעות ובשיחות זבל, ולו בשל העובדה שהחוק קובע שבית המשפט רשאי להטיל על המפרסם קנס של עד 1,000 שקלים ללא הוכחת נזק. במיוחד הדברים אמורים לגבי בית המשפט לתביעות קטנות, בו האגרה לא יקרה והוא מתנהל בלי עורכי דין. האזרח מול שולח הודעות או שיחות הזבל, והשופט באמצע.

תביעה היא דרך אחת להתמודד עם הבעיה. לנסות להביא את בית המשפט לאכוף את החוק ואת המפרסמים לשלם על מעשיהם הרעים. רבים זוכים בתביעות והחברות נאלצות לשלם להם את מה שבית המשפט פסק. אבל נראה שזה לא מספיק.

התוכנית צינור לילה בערוץ 10 התחילה לא מזמן ביוזמה יפה: "הספם את המספים". התוכנית קוראת לאנשים שמספימים למיניהם זיבלו את הטלפון שלהם להשיב מלחמה – להתקשר אל אותם מטרידים , "להטריד" אותם בחזרה ולהעלות את התוצאות לדף הפייסבוק (Facebook) שלה. כך, אחרי שנציגים של רב כלשהו התקשרו לאחד מאנשי התוכנית בהצעה לקבל ברכה לשידוך הגון (תמורת כסף, כמובן), הוא התקשר אליהם בחזרה ואמר שהוא מעוניין שהרב יברך אותו בשידוך עם חתן. הומוסקסואליות, כידוע, אסורה ביהדות, והנציגה של הרב אמנם נשמעה כאילו מתקשר אליה איזה חוטא מסוכן, או שהיא הייתה בהלם. או שניהם. אחת הדוגמאות המוצלחות שהגיעו מהציבור היא מקרה בו התקשר גולש לחברת תקשורת שהטרידה אותו והציע למי שענה את הרכב שלו. שברולט, אם תהיתם.

ובכן, עינינו הרואות, יש מה לעשות כדי להילחם בתופעה המטרידה הזאת. בתי משפט, היוזמה של צינור לילה ועוד רעיונות יצירתיים. ייתכן שלא כל החברות יפסיקו לזבל אותנו גם אחרי שנשיב מלחמה, אולי לחלק מהן שווה לספוג זאת, אבל אם נפחית משמעותית את כמות ההטרדות – דיינו.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. אורי א.

    הי, רק לא הבנתי, אם מתקשרים אליך מחסוי לאן אתה אמור לחזור, למי? (נניח סקר).ואם אתה מגיע למענה קולי אז הם אומרים שקיבלו וכו' וכו'. את מי בדיוק אפשר לתבוע והכי חשוב איך מורידים עצמי מרשימת המוטרדים. אודה על תשובה ברורה ואופרטיבית. אורי

אירועים קרובים