העובדים נגד הממשלה?

התסיסה כנגד מכרז בתי התוכנה מחלחלת גם לחלק מעובדי הקוסט-פלוס בממשלה ● חלקם שכרו עורך דין על מנת לבטל סעיפים שונים במכרז, שעלולים לטענתם לפגוע בהם ● בנוסף, הם דורשים ייצוג רשמי בוועדות הכנסת שמטפלות בנושא ● פרסום ראשון

מכרז בתי התוכנה של הממשלה, שסוף סוף יצא לדרך לאחר שלב השאלות והתשובות, ייזכר כאחד המכרזים המעניינים ביותר. ספק אם יוצרי המכרז שיערו בנפשם את עוצמת התגובות שיופנו אליו, מכל הכיוונים. בעוד שאת תגובות הספקים ניתן היה לצפות, מסיבות מובנות, הרי שהשבוע נודע למדור, כי אל המתנגדים והמתארגנים כנגד המכרז הצטרפו חלק מעובדי הממשלה, אלו שכבר כיום מוגדרים כעובדי קוסט-פלוס. אלה חוששים שהמכרז עלול לפגוע בהם.

כך, נודע למדור, כי בכמה מוקדי IT בממשלה, כולל בממשל זמין, קבוצות של עובדים שוקלות לשכור יחד עורכי דין, על מנת לעצור את המכרז. אחת מהקבוצות התקשרה עם עו"ד רחל רטוביץ, שאמורה לייצג אותה מול הממשלה, בשני נושאים שבמכרז: הפחתת דמי הבראה, שעלולה להיגרם להם כתוצאה מהמכרז החדש, וכן דרישה לייצוג בוועדת הכספים בכנסת. חברת הוועדה, ח"כ שלי יחימוביץ', לקחה על עצמה לטפל בעובדי קוסט-פלוס. הוועדה תתכנס בתחילת יולי והעובדים רוצים להיות מיוצגים שם כבעלי עניין שעלולים להיפגע מהמכרז. עו"ד רטוביץ הגיעה עם העובדים אותם תייצג להסכם לפיו תעבוד בתעריף מיוחד של 600 שקלים לשעה. בינתיים, קיבלו העובדים מסר, לפיו עניין דמי ההבראה יישקל מחדש, וייערך דיון אצל שוקי אורן, החשב הכללי במשרד האוצר.

לפני חודשיים פנו חלק מהעובדים לאגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות, ודרשו מעופר עיני, מזכ"ל ההסתדרות, שיתבע מהממשלה להעביר את כל עובדי הקוסט-פלוס למצב בו הם יהיו עובדי מדינה לכל דבר ועניין. בעבר, שלח האגף לאיגוד מקצועי לשר האוצר מכתב, ובו איים בנקיטת צעדים, אם האוצר לא ייענה לדרישה זו.

יודגש, כי לא כל עובדי הקוסט פלוס שותפים למהלך. אחד מהם, עובד בכיר באחד ממשרדי הממשלה, אמר לח"מ, כי העובדים המתארגנים, הם אלו שכנראה החברות שיזכו במכרז – לא ירצו אותם. לדבריו, אותם עובדים אינם מודעים לעובדה שבמכרז כתוב בין היתר, כי דמי הבראה ותוספות אחרות, תגולמנה בשכר הכולל שהעובדים יקבלו. "אם אכן תהיה פגיעה בדמי ההבראה, או בתנאים סוציאליים אחרים, כפי שאותם עובדים טוענים, הרי שזו עילה לתביעה בבית דין לעבודה – ואין צורך להתארגן כעת", אמר אותו עובד.

למרות שבינתיים הוחלט להקפיא את הנושא, הדבר אינו מפחית את התסיסה בקרב העובדים הממורמרים בממשלה. באוצר אמרו בעבר, כי הגבלת התקורה ושינוי במבנה התעריפים, נועדו להגן על העובדים. אלו, רמזו באוצר, מועסקים על ידי בתי תוכנה שעשו עליהם (על חלק מהם) רווח של עשרות ואולי אף מאות אחוזים, ובאוצר החליטו לשים קץ לחגיגה. אז גם הבטיחו באוצר כי שום עובד לא ייפגע כתוצאה מהמכרז.

במצב העניינים כפי שהוא נראה עד כה, מתחזקת הדעה לפיה מרבית הספקים ייגשו בסוף למכרז, למרות הביקורת הנוקבת שלהם. אפשרות אחרת שעשויה לקרות היא שאי-מי מהם יחליט לנקוט בצעד קיצוני ולפנות לבג"ץ, מה ש"יתקע" את המכרז לשנים רבות. מה שבטוח – יהיה מעניין.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים