מנהל של כאילו

מחזה האבסורד נמשך: ממשלה קמה, ממשלה נופלת, הלך שר בריאות אחד, לא הגיע שר בריאות חדש, מונה סגן שר - וכל הזמן הזה פרויקט מזור תקוע ● מנגד, בתי החולים החלו בהטמעת פרויקטי ERP עצמאיים ● אז למה פרסם משרד הבריאות מכרז למינוי מנהל לפרויקט שלא קיים? לאלוהי האדמיניסטרציה הפתרונים

שלושה שופטי בית המשפט העליון קבעו אתמול (ג'), כי מינוי ח"כ יעקב ליצמן לתפקיד סגן שר הבריאות בסמכויות של שר, הופך את המשרד ל-"מוסד של כאילו". השופטים דנו בעתירה שהוגשה, לפיה בהסכם הקואליציוני שחתם בנימין נתניהו, ראש הממשלה, עם שותפיו לקואליציה, לא אויש תפקיד שר במשרד הבריאות. במקום זאת, מונה סגן שר עם סמכויות לכאורה של שר.

אין זו התופעה המוזרה היחידה המתרחשת בין כתלי משרד זה, השני בגודלו מבחינת תקציב וחשיבות. לפני שלוש שנים, כאשר אושר תקציב המדינה לשנת 2006, אישרו הכנסת והממשלה תקציב של רבע מיליארד שקלים לפרויקט שאפתני, מזור שמו. לימים הוא קיבל את הכינוי "מרכבה 2". מהות הפרויקט היא הקמת מערכת ERP ייעודית לבתי החולים ולמערכת הבריאות בכלל. זאת, כהמשך לפרויקט נמר, שגם הוא עסק במיחשוב תשתיתי במערכת הבריאות. הפרויקט היה אמור להיות מבוסס סאפ ולעשות במערכת הבריאות את מה שעשו עד לפני שנתיים וחצי בפרויקט המרכבה ביתר משרדי הממשלה.

בעיני אנשי אגף התקציבים באוצר, תקציב של רבע מילארד שקלים הוא תקציב "צבוע", כלומר משוריין לצורך הפרויקט וכל מה שצריך לעשות זה להניעו. אז זהו, שלא. שלוש שנים לאחר אישורו של מזור, לא נעשה דבר במשרד הבריאות: בעברית פשוטה – הפרויקט תקוע.

כדי לבצע פרויקט, צריך אנשים. מיד לאחר אישור התקציב למזור, פרץ ויכוח בין אנשי האוצר לאנשי החשב הכללי, לגבי היקף כוח האדם שנדרש לגייס – אם בכלל. הוויכוח הזה נמשך עד עצם היום הזה. המהומה פרצה עוד בסוף הקדנציה של רו"ח ד"ר ירון זליכה, החשב הכללי לשעבר, ונמשכה עם כניסתו של החשב הנוכחי, שוקי אורן. פרופ' אבי ישראלי, מנכ"ל משרד הבריאות, מעולם לא הצליח להגיע להבנות עם אנשי האוצר בנושא זה. הללו אמרו, כי אם הפרויקט הוא חלק ממרכבה – כפי שהם מציגים אותו – או אז שיצוותו אליו אנשי מרכבה. שר הבריאות הקודם, יעקב בן יזרי, לא היה דמות פוליטית חזקה דיה, כדי לדפוק על שולחנו של רוני בר-און, שר האוצר לשעבר, ולבקש ממנו שיורה לאנשי משרדו לשחרר תקנים ולאפשר את תחילת הפרויקט. כזכור – פרויקט שיש לו תקציב מאושר.

אנשי האוצר הכחישו יותר מפעם אחת, את הטענות שהופנו כלפיהם כאילו יש להם יד ורגל בהקפאת הפרויקט. הם מפנים אצבע מאשימה למנכ"ל המשרד, פרופ' ישראלי. וכך נמשך לו מחזה האבסורד: ממשלה קמה, ממשלה נופלת, הלך שר אחד, לא הגיע שר שני, מונה סגן שר – ורק פרויקט מזור תקוע.

לצד העובדה שהפרויקט לא זז, מתחוללת דרמת משנה: מלחמת היהודים בין אורקל לסאפ. אורקל טענה, כי הפרויקט הוא בזבזני מאין כמוהו וכי יש בעולם פתרונות של אורקל, זולים יותר. אנשי משרד הבריאות אמרו כי לא יעלה על הדעת שלא לבסס את הפרויקט על סאפ. נס טכנולוגיות, אז עדיין נציגת סאפ בישראל, הבהירה כי אם משרד הבריאות לא יבחר סאפ – או אז היא, נס, תגיש תביעת ענק נגד המדינה. אבל זו לא הסיבה האמיתית לתקיעה של הפרויקט.

משהו בכל זאת קרה. למרות שאין פרויקט, ואין אנשים, ואפילו תוכניות מפורטות לא קיימות – פירסם משרד הבריאות מכרז למנהל לפרויקט מזור. ככה, סתם, באמצע היום. המכרז, שראה אור במסגרת הפרסומים של לשכת הפרסום הממשלתית, כולל שורה ארוכה של עמודים עם תיאור התפקיד ותיאור הפרויקט. ממש כאילו המדובר במשהו חי ונושם, שרק מחכה למנהל טוב שיניע את הגלגלים. אותו מנהל עתידי שימונה, נדרש להוכיח ניסיון בעבודה עם מערכות דומות, בהיקף של 1,200 משתמשים, לא פחות ולא יותר. כמה מנהלי IT בכירים אתם הקוראים, מכירים, שניהלו כל כך הרבה משתמשים? ונניח שיימצא המנהל המוכשר – מה הוא יעשה? איש אינו יודע. האם התקנים לגיוס כוח אדם שיניע את הפרויקט כבר הופשרו? ואם לא – מתי כן?

איש במשרד הבריאות אינו יודע לתת תשובות אמיתיות לשאלות הללו. גורם שהיה מקורב לפרויקט בעבר, יודע לספר, כי בחודשים האחרונים לכהונתה של הממשלה הקודמת, נדרש המשרד לתת תשובות מדוע הפרויקט תקוע. אבל השר החביב בן יזרי שאל – ולא קיבל תשובות. או אז הוחלט לעשות צעד דרמטי ולפרסם מכרז. בין ההחלטה לבין פרסום המכרז, עברו חמישה חודשים. בינתיים קמה ממשלה חדשה, אין שר במשרד, והמנכ"ל שוקל לפרוש זה מכבר.

ומה על בתי החולים, שם אמור הפרויקט לפעול? אלו לא ממתינים לממשלה שלהם. בשני בתי חולים, ברזילי באשקלון והילל יפה בחדרה, נרכשו מערכות ERP ייעודיות מתוצרת כחול לבן, להפעלת המודולים החיוניים. עלות כל פרויקט שכזה עומדת על לפחות חצי מליון שקלים. בתי חולים ממשלתיים נוספים, מצויים אף הם על סף החלטה ללכת בעקבותיהם. יוצא איפוא, כי בתי החולים, שגם ככה תקציביהם מדוללים, משקיעים מיליוני שקלים במערכות ייעודיות. בקצב הזה – אם וכאשר ייבחר מנהל לפרויקט מזור, לא יהיה לו כבר מה לנהל. אלא אם כן יהיה מספיק אמיץ כדי להורות לבתי החולים לזרוק את המערכות שכבר רכשו, או להשקיע עוד כמה עשרות אלפי דולרים בהתאמות בין המערכות השונות. אי אפשר לאמץ הגדרה יותר טובה למכרז החדש שמשרד הבריאות פרסם: מנהל של כאילו.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים