טיק-טוק בריטניה הבטיחה שמזה כשנה אינה מצנזרת ביקורת על סין – האמנם?

חברת פרלמנט תהתה מול נציגת טיק-טוק האם נושא האויגרים, שסין מתנכלת להם קשות, מצונזר מהפלטפורמה ● הנציגה אתגרה את חברי הפרלמנט לבדוק זאת בעצמם, והתעקשה שכבר לפני שנה חדלו מנוהל זה בשירות, ואולם אחרי הדברים עלו בתקשורת ספיקות בנוגע לאמינותם

טיקטוק. צילום: BigStock

הסניף הבריטי של טיק-טוק (TikTok), על פי דיווח של CNBC, הזמין מחוקקים מקומיים לבחון את האלגוריתם שלו וכיצד הוא מטפל בתוכן. הסיבה למהלך היא ניסיון לזכות באמונם של קובעי המדיניות הבריטיים, שחוששים כי האפליקציה הנמצאת בבעלות החברה הסינית בייט-דאנס (ByteDance) מספקת לממשל בארץ מוצאה אפשרות לשלוט בנתוני ובתכני האפליקציה הפופולרית במערב.

המהלך הגיע לאחר שחברת הפרלמנט הבריטי, נוס גאני, הביעה חשש מהסיכויים שטיק-טוק, או חברת האם הסינית שלה, יחסמו או ימחקו תכנים לבקשת בייג'ינג. בתגובה, במפגש וידיאו שערכה ועדה פרלמנטרית ייעודית, אמרה אליזבת קנטר, מנהלת יחסי הממשל והמדיניות הציבורית של טיק-טוק, כי האפליקציה שינתה את מדיניותה "לפני שנה לפחות", בכך שהיא מאפשרת לתוכן שסין ממש לא מעוניינת שיופץ להופיע בפלטפורמה שלה.

"אין שום השפעה של ממשלת סין על טיק-טוק"

כאמור, קנטר נחקרה על ידי גאני בשאלה האם טיק-טוק ובייט-דאנס מצנזרות תוכן שסין לא אוהבת, וספציפית הוזכרו תכנים הקשורים לרדיפת המוסלמים האויגורים בשינג'יאנג, שם נמצאים למעלה ממיליון אויגרים המוחזקים במחנות "חינוך מחדש" כביכול.

"אנחנו לא מצנזרים תוכן", התעקשה קנטר מול הוועדה, במפגש הווירטואלי בנדון, שנערך ביום ה' ושודר אונליין. "הייתי ממליצה לך לפתוח את האפליקציה ולחפש את כיכר טיאנאנמן, לחפש את טיבט, תמצאי את התוכן הזה בטיק-טוק", אמרה קנטר. "אנחנו לא ממתנים תכנים על בסיס רגישויות פוליטיות או השתייכות," הדגישה, "אין שום השפעה של ממשלת סין על טיק-טוק".

מצונזר מטיק-טוק? דיכוי האויגרים. צילום אילוסטרציה: BigStock

מצונזר מטיק-טוק? דיכוי האויגרים. צילום אילוסטרציה: BigStock

עם זאת קנטר כן הודתה שהאפליקציה צנזרה בעבר תכנים על משבר האויגורים. היא התייחסה לימיה הראשונים של האפליקציה וסיפרה כי "באותה תקופה קיבלנו החלטה לא לאפשר קונפליקטים בפלטפורמה, וכך היו כמה אירועים שבהם אסור היה להכניס תוכן לפלטפורמה, במיוחד לגבי המצב עם האויגרים", סיפרה, אך המשיכה והבטיחה: "אם תסתכלו על הפלטפורמה עכשיו ותחפשו את המונח 'אויגר' באפליקציית טיק-טוק, תוכלו למצוא הרבה תוכן על האויגורים". קנטר אמרה לגאני: "את צודקת כשאת אומרת שאלה היו לפני כמה שנים ההנחיות לניהול תוכן, אבל זו ממש לא המדיניות שלנו עכשיו".

סתירות בטענות ותיקונים שבדיעבד

ואולם, למרות הצהרותיה אלו, הגרדיאן הבריטי (The Guardian) איתר וחשף מסמכים של טיק-טוק שהודלפו בספטמבר 2019, ומהם ניתן ללמוד כיצד החברה נהגה לצנזר סרטונים ביקורתיים על בייג'ינג. על פי הדיווחים, במסמכים מוצגים טיבט ואירועי הדמים בכיכר טיאנאנמן כדוגמאות לתוכן שיש להסיר מהשירות.

עם פרסום הכתבה של הגרדיאן, טיק-טוק אמרה כי המסמכים מיושנים וכי המדיניות שמצוינת בהם הופסקה במאי 2019.

וגם לקנטר הין תיקונים לדבריה מול המחוקקים. בהצהרה שפרסמה לאחר הדיון מסרה כי "במהלך השימוע של היום, הצהרתי הצהרה שגויה בתגובה לשורת שאלות ספציפית אודות מדיניות תוכן מיושנת. טיק-טוק הודתה בעבר כי בימינו המוקדמים ביותר נקטנו גישה בוטה לצורך מיתון תוכן שמקדם סכסוך, אך אמרנו גם שזיהינו שזו הגישה הלא נכונה וחיסלנו אותה. עם זאת, אנו רוצים להיות ברורים לחלוטין שגם במדיניות המוקדמת ההיא, מעולם לא הייתה מדיניות סביב הקהילה האויגרית, ושם שגיתי בדבריי".

חשד ראשון בטיק-טוק. נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ. צילום: BigStock

חשד ראשון בטיק-טוק. נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ. צילום: BigStock

טראמפ התריע ראשון

כזכור, דונלד טראמפ וממשלו הם שהחלו את מחול החשדות והחששות שטיק-טוק היא בעצם לא רק יישום חברתי חביב – שמשמש רבים כדי לשתף סרטוני וידיאו קצרצרים מבוססי מוזיקה וקטעי סאונד שבהם הם לרוב לוקחים חלק – אלא אמצעי ריגול למען הסינים.

את הסברה הזו החל לגלגל טראמפ, שהפך לאויב הראשי של בייט-דאנס וטיק-טוק ונלחם בפעילות האפליקציה בארה"ב עד חורמה. בניסיון להרגיע את הרוחות השיקה טיק-טוק  בחודש מאי האחרון מרכז שקיפות לניהול תוכן במשרדה שבלוס אנג'לס, במטרה להעניק הצצה למומחים חיצוניים כיצד היא סוקרת תוכן שהועלה לפלטפורמה שלה, ואיך, בהתאם לטענתה כל העת, משתמשים ויוצרים אינם מסתכנים כשהם עושים ביישום שימוש. בייט-דאנס עתידה למכור את נכסיה האמריקניים לענקית ההי-טק המקומית אורקל (Oracle), לאחר שתויגה כאיום לביטחון הלאומי על ידי ממשל טראמפ. המגעים לעסקה זו נמשכים כבר זמן רב בכדי להשביע את רצון הממשל האמריקני, וככל הנראה עוכבו בשל הבחירות במדינה.

מול הפרלמנט הבריטי התייחסה קנטר למעשה גם לחששות שהביעו טראמפ וממשלו, כשאמרה כי המבנה הארגוני של טיק-טוק אינו מעניק לחברה אחריות לחלוק נתונים עם בייג'ינג, ואינו מחייב אותה למסור נתונים אם הממשל הסיני מבקש זאת ממנה.

דבריה אלו של קנטר מהווים מאמץ מחודש של טיק-טוק להקל על חששותיהם של המחוקקים הזרים מפני שימוש שהאפליקציה הסינית עושה לכאורה בנתוני המשתמשים, ומפחדם הראשי שהיא מצייתת לממשל הסיני ועושה כדברו. ואולם הסוגיה שנותרה לא פתורה היא שאלת אמינותן של טיק-טוק ובייט-דאנס, וזו מודגשת כעת אפילו ביתר שאת.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים