ענן תל אביבי

"עיריית תל אביב נכנסת למיחשוב ענן", אמר איתיאל מעין, ה-CTO וארכיטקט התוכנה הראשי באגף המיחשוב ומערכות המידע בעירית תל אביב-יפו, במפגש מועדון ה-CTO וה-IT Architects מקבוצת ThePeople ● המפגש נערך במלון קראון פלאזה בתל אביב, והוקדש למערכות ההפעלה החדשות, הדילמות בבחירתן, שיקולי ארגונים גדולים במעבר למערכת הפעלה חדשה ולהיבטים הטכנולוגיים הנוגעים במעבר מהדסקטופ לענן

"עיריית תל אביב נכנסת למיחשוב ענן. בשנה הבאה הפלטפורמה הטכנולוגית החדשנית תונהג לראשונה ב-120 בתי-ספר בעיר. היא תכלול את הדואר האלקטרוני של התלמידים ומאגר התכנים של בתי הספר. אם תיפתר הבעיה הרגולטורית, ניכנס למיחשוב הענן בהרחבה, משום שזה יחסוך שרתים וכוח אדם תחזוקתי, ולא מעט כאבי ראש אחרים", כך אמר אתמול (ה') איתיאל מעין, ה-CTO וארכיטקט התוכנה הראשי באגף המיחשוב ומערכות המידע בעירית תל אביב-יפו, במפגש מועדון ה-CTO וה-IT Architects מקבוצת ThePeople. המפגש נערך במלון קראון פלאזה בתל אביב, והוקדש למערכות ההפעלה החדשות, הדילמות בבחירתן, שיקולי ארגונים גדולים במעבר למערכת הפעלה חדשה ולהיבטים הטכנולוגיים הנוגעים במעבר מהדסקטופ לענן.

לדברי מעין, "רמת אבטחת המידע הנדרשת לבתי הספר, עם זאת, אינה זקוקה להיתר הרגולטור, משום שאין מדובר במערכת קריטית". לדבריו, בתל אביב מתבצע עתה תהליך פריסה נרחב של סיבים אופטיים לשיפור התקשורת בין מערכות המחשבים המופעלות בידי העירייה ושלוחותיה. לדוגמה מערכת הנווטן (GIS) של שירותי הכבאות, שבין השאר מכתיבה לנהג הכבאית כיצד לנסוע ליעד אליו נשלח. כמו כן, הכניסה העירייה בחודש שעבר מערכת חדשה לנושא החניה בשם "מלודי", שפותחה באגף ותטפל בדו"חות החניה של האזרחים, תוך דגש על נושא השירות, כשהמערכת מחליפה את זו שהייתה מתוקנת במחשב המרכזי של העירייה.

"אין ספק", הוסיף מעין, "שמערכות מידע כשירות (SaaS) הן ה'באז' האחרון, מה שרק מוכיח שחזונו של סקוט מקינלי, שאמר כי המחשב הוא הרשת – ובשעתו לגלגו על כך – נכון. עתה כבר ברור, שתפיסת משאבי הענן, מאפשרת להציע חידושים רבים עליהם לא חשבו בעבר. היא אינה מכתיבה, למשל, שפת-פיתוח מסוימת למתכנת". לדברי מעין, הבעיה שטרם נפתרה נוגעת לרגולציה. "חוק מאגרי המידע מטיל אחריות על מנהל המידע הארגוני ומחייב ארגון להחזיק בפועל בשרת ולשלוט בו באופן מלא. בשלב זה, שום גורם משפטי לא מעניק אישור לפלטפורמה ענן בגלל החוק הזה", הדגיש מעין. "בעירית תל אביב השירות המשפטי לא מאפשר לנו לשכור תוכנות או לפעול בליסינג. מחייבים אותנו לרכוש אותן. המשפטנים מעריכים, שקיים אלמנט סיכון בענן. מסיבה זאת, אין לכך גיבוי משפטי". לדבריו, הבעייתיות תצטרך להיפתר בפרשנות המתאימה בבית המשפט, כשגורם כלשהו ירהיב עוז להיות ראשון להתמודד עם החוק.

בסקרו מגמות המסתמנות במערכות ההפעלה החדשות ציין מעין, שלינוקס וחלונות יוצאות מקטגוריית המחשב האישי והשרתים הרגילים, ומגיעות לשרתי-העל, טלפוניה ומסופונים. גוגל, לדבריו, מסתערת על פלטפורמה הענן דרך הטלפונים "כי שם זיהו שיש כסף". מיקרוסופט, לדבריו, מציגה מערכת איכותית לשרתים, הסרוור 2008, בגרסאות מלאות או מצומצמות, ונראה שעבור תחנות עבודה – חלונות 7 תתפוס את מקום הוויסטה שאכזבה.

"לעירית תל אביב", גילה מעין, "שתי תחנות עבודה הפועלות בוויסטה, ונשקלת אפשרות לעבור לוויסטה בכל המחשבים הניידים שהעירייה מפעילה. גם נבחן ה-Soft Grid, אבל מבחינתנו, ויסטה היא בגדר מעבדת תאימות לחלונות 7. בכל אופן, ברור לנו שלא נישאר ב-XP". מעין דיווח, שהעירייה נמצאת בעיצומו של תהליך העלאת מערכת סאפ עבור גבייה, כשלדבריו, "אילו יכולנו לשכור ולא לרכוש היינו חוסכים הרבה מאד כסף". הבעיה שעמה מתלבט אגף המחשוב, על פי מעין, היא בעיקר "משום שאיננו יכולים להוסיף פיזית שרתים חדשים. הגענו לקצה מגבלת החשמל בבניין העירייה. כל תוספת מחייבת השקעה גדולה מאד בתשתיות".

יניב בן-עטיה, CTO במיקרוסופט ישראל, סקר את המעבר מהדסקטופ לענן. לדבריו, "כשהמטרה היא ליהנות מהטוב שבשני העולמות, כל השחקנים הגדולים בעולם המיחשוב והתוכנה הולכים לכיוון מיחשוב ענן, משלבים בין שירותים שהארגונים מחזיקים במחשביהם, עם אלו שינתנו דרך פלטפורמת הענן ויישומים ייחודיים שימצאו בה. לשם כך", גילה, "מקימה עתה מיקרוסופט העולמית עשרות מרכזי-נתונים ענקיים, דטה-סנטרים במדינות שונות – כל מתקן בגודל של 15 מגרשי כדורגל כדי לספק שירותי תשתית בפלטפורמת הענן שיוצעו לארגונים בהתאם למה שמתאים ודרוש להם".

פלטפורמת הענן של מיקרוסופט, המכונה Azure, תעניק למשתמש את כל היכולות הדרושות לו בשילוב עם נכסי-המיחשוב שברשותו, ושירותים מקוונים חדשים רבים. "שירותי הענן של מיקרוסופט בישראל יושקו בשנה הבאה", אמר בן-עטיה. "הגרסה הבאה של אופיס, האופיס 14, תאפשר פעילות על פלטפורמת הענן בעוד שחלונות 7, המבוססת על הטוב שבוויסטה ושיפורים ויכולות נוספים, יכללו גם שירותי ענן".

דורון יצחקי, מנהל המחלקה לטכנולוגיית המידע ו-CTO בשירותי בריאות כללית – הארגון האזרחי הגדול ביותר בישראל – סקר שיקולים, מגבלות, גורמים המעכבים שדרוגים ודילמות אחרות שעמן מתמודד ארגון בסדר גודל כזה בבואו לשדרג ולהחליף מערכות הפעלה בהיקף נרחב. בין השאר סיפר: "כאשר ויסטה יצאה לשוק, נחתם הסכם עם מיקרוסופט ל-1,000 עמדות מחשב. אז התברר, שהחומרה הנדרשת למערכת זאת חייבת להיות הרבה יותר חזקה ממה שהוגדר בפועל. אחרי שהמערכת הותקנה ב-200 עמדות בלבד, עצרנו את התהליך. למדנו הרבה מאד ממה שקרה והתפכחנו מהר – לכשהוברר שזה לא עובד". יצחקי מסר, שעתה מתבצע תהליך שדרוג לכל מערכות המחשבים במרפאות, ומעבר לחלונות 2003, כשבהזדמנות זאת מבוצע מינוף מומנטום, ומוסיפים חומרה ותוכנה חדשים.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. קלוד בן ארי

    לכן צריך מחשב מרכזי חדש דוגמת Z10 "ENTERPRISE CLASS"

אירועים קרובים