טלדור תקשורת-גלאסהאוס הטמיעה מערכת טלא-רפואה במכבי בפרויקט ענק בהיקף עשרות מיליוני שקלים

המערכת מיועדת לצמצם את מספר המקרים בהם חולים כרוניים נדרשים לצאת מבתיהם לטובת מדידות וקבלת הוראות רפואיות מהצוות הרפואי המטפל בהם ● פיילוט ראשון של המערכת עם חולה אמיתי בוצע אתמול (ג') בהצלחה ● הפרויקט החל לפני כחצי שנה, ובימים אלה מותקנים טאבלטים בביתם של 500 מטופלים כרוניים ● עד 2014 תושלם התקנתם של כ-10,000 טאבלטים בבתיהם של החולים

רשומה רפואית לאומית? למשרד הבריאות יש זמן. צילום אילוסטרציה: אימג'בנק

טלדור תקשורת-גלאסהאוס העלתה לאוויר מערכת טלא-רפואה (רפואה מרחוק) מבוססת טכנולוגיות של אווייה (Avaya), לטובת מטופלי מכבי שירותי בריאות – כך נודע לאנשים ומחשבים. המדובר במיזם של מכון המחקר הלאומי גרטנר לחקר אפידמיולוגיה ומדיניות בריאות, בראשות פרופ' מוטי שני, ושל רן סער – מנכ"ל מכבי שירותי בריאות, המיועד להתמודד עם אתגרים רבים הנובעים מהגידול בשכיחות התחלואה הכרונית ובמטרה לתת שרות טוב יותר לחולה הכרוני. פיילוט ראשון של המערכת עם חולה אמיתי בוצע אתמול (ג') בהצלחה. היקפו הכספי של הפרויקט הענק מוערך על ידי מומחים בשוק בעשרות מיליוני שקלים.

המערכת מיועדת לספק למבוטחי מכבי שירות טוב יותר ולצמצם את מספר המקרים בהם חולים כרוניים נדרשים לצאת מבתיהם לטובת מדידות וקבלת הוראות רפואיות מהצוות הרפואי המטפל בהם. הפרויקט החל לפני כחצי שנה, ובימים אלה מותקנים טאבלטים בביתם של 500 מטופלים כרוניים. עד סוף שנה יותקנו כ-3,000 טאבלטים, ובמהלך השנים 2013-2014 יוטמעו 6,500 טאבלטים נוספים בבתיהם של החולים.

הפרויקט מתבסס על מערכת תקשורת אחודה של אווייה, שפותחה באופן ייעודי לעולם הרפואה. על גבי המערכת ביצעו אנשי טלדור תקשורת התאמות, לצד פיתוחים ויישומים נוספים שבוצעו על ידי אנשי טלדור מערכות – בית התוכנה של הקבוצה. המערכת מגשרת בין החולה – השוהה בביתו ומצויד בטאבלט ייעודי המחובר לאינטרנט, ובין האחות או הרופא – המקבלים באופן משולב כמה סוגי נתונים: התיק הרפואי הדיגיטלי של החולה, נתוני בדיקות שונים מהעבר ונתוני בדיקות בזמן אמת. בשלביו הבאים של הפרויקט ישולבו גם נתוני מדידות – לחץ דם, רמת סוכר ודופק לב, שיילקחו בזמן אמת ויגיעו לרופא עם כניסת נתונים חזותיים מהטאבלט באמצעות שיחת ועידה.

עופר וייסברג, מנמ"ר מכבי שירותי בריאות. צילום: קובי קנטורבמסגרת הפרויקט פותח גם ממשק למערכי הקול-סנטר של מכבי, כך שעם הגעת השיחה, יכולה האחות לנתב אותה לרופא האישי של החולה, או לרופא מקצועי – במידה וקיימת בעיה ספציפית. יישום מעניין נוסף שנבחן, מטפל בבעיה הנפוצה בקרב חולים כרוניים: בלבול בנטילת כדורים בשל היותם רבים ושונים. כך, יישום של המערכת ינחה את החולה איזה כדור לבלוע ומתי. בנוסף, תדע המערכת לזהות שהחולה נטל את הכדור מתיבת הכדורים, ותוודא שהוא אכן בלע את הכדור – ולא שכח.

לדברי פרופ' שני, יוזם הפרויקט ומי שהשיג מימון של מחציתו, "רפואה מרחוק זה העתיד ואליה הולך עולם הרפואה. המדובר בפרויקט ייחודי, במסגרתו יטופלו 10,000 חולים על ידי 50 אחיות בעלות השכלה מיוחדת, על בסיס 100 פרוטוקולי טיפול. לגבי הצלחת הפרויקט – ייקח לנו כמה שנים לדעת זאת. המטרה היא לבצע אינטגרציה של הטיפול בקרב חולים הנופלים בין הכסאות – בין רופאי המשפחה והרופאים המומחים".

"מכבי אמונה על הבטחת איכות השירות למטופלים והפרויקט החדשני הזה מממש את החזון שלנו בכך שאנו מספקים מצד אחד שירות רפואי טוב יותר ומנגד לא מטריחים את החולים הכרוניים לצאת מבתיהם", אמר עופר וייסברג, מנמ"ר מכבי שירותי בריאות. "המוקד הרב-תחומי הינו מוקד מקוון לטיפול מרחוק בחולים במחלות כרוניות, הפועל באופן יזום מול המטופל. המוקד מיועד לתת מענה ל-10,000 חולים מורכבים מתחומים שונים ותורם רבות למטופל, בכך שיש כתובת קבועה אשר דואגת לכל צרכיו הרפואיים – מקביעת תור לשירות רפואי, שינוי תרופתי והתייעצות, ועד מתן מענה לכל שאלה שהיא בכל שעות היממה".

וייסברג ציין, כי חלקם של אנשי ה-IT של מכבי בשיתוף הצוות של מכון גרטנר, היה בפיתוח מעטפת מיחשובית שכללה כמה טכנולוגיות, בהן הרחבה של התיק הרפואי המרכזי של מטופלי מכבי, שילוב התיק הרפואי של החולים הכרוניים עם מערכת פרוטוקולים רפואיים (מערכת המסייעת לאחיות, ומבוססת מנוע חוקה של E.S.I), פיתוח ממשקים למערכת ה-BI של מכבי – לטובת מעקב אחר המטופלים ותוצאות הטיפול וניטור מדדים של ביצועי המוקד.

טירן לוי, מנכ"ל טלדור תקשורת-גלאסהאוסלצורך גיוס המטופלים הוקמה מערכת ייעודית מתוחכמת, אשר איתרה את אוכלוסיות המטופלים. לכל מטופל התבצע תהליך התאמה, הן בהיבט הרפואי והן בהיבט יכולתו להיענות לטיפול על ידי המוקד. התהליך מתבצע בשיתוף פעולה עם הרופא הראשוני, כך שכל מטופל אשר צורף למוקד מצוות לאחות אישית ומקבל מספר מנוי, אשר מלווה אותו בכל פעולותיו במוקד. האחות אחראית על המטופל ויוצרת עמו קשר יזום למעקב על פי משימות המתוזמנות במערכת ניהול המשימות של האחות המטפלת.

במהלך הקשר, האחות מבצעת את המעקב באמצעות אומדנים מובנים, המתאימים למחלת המטופל ובאמצעות פרוטוקולים רפואיים, אשר מייעלים את עבודת האחות – הן בהיבט הרפואי והן בהיבט ניהול הסיכונים. הקשר מול המטופל יכול להתבצע באמצעות טלפון או שיחות וידיאו. לצורך הפעלת המוקד, אגף מערכות המידע במכבי פעל להתאמת היישומים וליצירת ממשקים מתאימים אשר יתמכו בכל תהליכי המוקד – החל ממערכת טלפוניה אשר מנהלת את כל שיחות הטלפון והווידיאו, דרך מערכת לניהול המוקד, מערכת לניהול משמרת האחות המטפלת, התיק הרפואי ומערכת דו"חות ובקרה אשר מודדת את ביצועי המוקד ועד מערכת פרוטוקולים ומערכת לניהול ומעקב אחר השיחות הטלפון של האחיות.

"כיום, כשהמצב הכלכלי אינו מהטובים, יש משמעות נכבדה לנתון לפיו 11% מהתל"ג במדינות המערב מוצא על שירותי בריאות", אמר טירן לוי, מנכ"ל טלדור תקשורת-גלאסהאוס. "מערכות כגון זו שאנו מצויים בהליכי הטמעתה, יכולות להביא לשיפור התפקוד של ארגוני הבריאות, לשיפור השירות הניתן לחולים, ולא פחות חשוב – למנוע מהחולים לטרוח ולצאת מביתם לטובת בדיקה רפואית. המערכת מתוחכמת מאוד מבחינה טכנולוגית, ואנו רואים בה עניין רב מצד גופי בריאות נוספים בארץ. המדובר בהענקת שירות מהיר ואיכותי לחולים ואנו גאים בפרויקט ברמה הלאומית".

רוצים לשמוע עוד? הירשמו עכשיו לוועידת Smart Doctor 2012 של אנשים ומחשבים

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים