מחקר: יו-טיוב מהווה "פלטפורמה עיתונאית מסוג חדש"

האתר יוצר "עיתונות חזותית מסוג חדש", ומטשטש את הגבולות בין התכנים שמציעים גופי החדשות המסורתיים לבין 'עיתונות האזרחים', כך על פי מחקר של מכון Pew Research Center ● "בראש ובראשונה, מציע האתר פלטפורמה נוספת, שבאמצעותה יכולים אנשים לקבל חדשות ומידע בצורה שונה מכפי שניתן לקבל מרשתות טלוויזיה", אמרה איימי מיטשל, מעורכות המחקר

מאז שהושק לראשונה בשנת 2005, מוסיף יו-טיוב (YouTube) לצמוח כמקור לחדשות, אשר מרחיב את מגוון האפשרויות העומדות בפני שמבקשים להתעדכן בנעשה בעולם – כך עולה ממחקר חדש שתוצאותיו פורסמו על ידי הפרויקט למצוינות בעיתונאות של מכון Pew Research Center.

על פי המחקר, האתר יוצר "עיתונות חזותית מסוג חדש", ומטשטש את הגבולות בין התכנים שמציעים גופי החדשות המסורתיים לבין 'עיתונות האזרחים'. עוד עולה מהמחקר, כי יו-טיוב חושף בפני אנשים ברחבי העולם אירועים חדשותיים, אך במקביל נשאלת השאלה אם דיווחים אלה אכן מספקים את ההקשר הראוי לכל אירוע, ומייחסים את הדברים למקורות הרלוונטיים, כפי שניתן לצפות מעיתונות מקצועית.

"בראש ובראשונה, מציע האתר פלטפורמה נוספת, שבאמצעותה יכולים אנשים לקבל חדשות ומידע בצורה שונה מכפי שניתן לקבל מרשתות טלוויזיה", ציינה איימי מיטשל, סגנית מנהל בפרויקט למצוינות בעיתונאות של מכון Pew Research Center. אולם, מאחר שמדובר בתכנים שמופקים על ידי הגולשים ולא על ידי אתר יו-טיוב עצמו, הרי שלא מתבצעת שום עריכה או בדיקה על ידי האתר. אמנם ישנן הנחיות כיצד יש לייחס את הדברים בסרטונים, אך הן מוצגות בגדר של עצה בלתי מחייבת", אומרת מיטשל. כתוצאה מכך, על פי מסקנות המחקר, "לא גובשו פרוטוקולים אתיים ברורים, והצופים אינם מודעים תמיד למקור העיתונאי". לכן, "יש לשפר את הייחוס" באתר.

החוקרים עקבו במשך 15 חודשים אחר סרטוני חדשות פופולאריים ביו-טיוב, מינואר 2011 ועד מרס 2012. הם מצאו, כי 59% מסרטוני החדשות מגיעים מרשתות טלוויזיה מסחריות, ו-39% נוספים מגיעים מאנשים שנקלעו במקרה לזירות אירוע וצילמו את האירועים בווידאו. בחלק מהמקרים מצאו החוקרים שילוב בין תכנים משני הסוגים.

"בחלק מדיווחי החדשות המקצועיים אפשר היה למצוא תכנים שצולמו על ידי אזרחים מן השורה, למרות שהדבר לא צוין במפורש", נכתב  במחקר. "5% מהתכנים הנצפים ביותר פורסמו על ידי עושי החדשות עצמם, וב-5% נוספים מהתכנים לא ניתן היה לזהות את המפיק על סמך התגיות".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים