שר התמ"ת, בן אליעזר: "נגדיל תקציב המדען ב-1.3 מיליארד שקלים בשנה – למרות מצב החרום"

"ענף ההיי-טק פגיע היום לאבטלה יותר מכל ענף אחר והוא יקבל טיפול מיוחד", אומר השר בנימין (פואד) בן אליעזר בראיון מיוחד לאנשים ומחשבים ● "אני רואה בקידום ההיי-טק אמצעי חשוב לשפר את מעמדה הכלכלי של ישראל" ● מבטיח: ההשקעה האמורה תביא לתוספת של 46,000 מועסקים

"על מנת לצמצם את האבטלה בענף ההיי-טק הישראלי, חייבים להגדיל את תקציב המדען הראשי. על כן, אלחם על הוספת 1.3 מיליארד שקלים לתקציב, כדי שיסתכם ב-2.7 מיליארד", אומר בנימין (פואד) בן אליעזר, שר התעשייה, המסחר והעבודה החדש, בראיון מיוחד לאנשים ומחשבים. לדבריו, "תוספת תקציבית זו תביא להיקף מצטבר של עשרות אלפי מועסקים: הן על ידי שימור מקומות עבודה והן על ידי יצירת מקומות עבודה חדשים. תוספת התקציב פירושה במעגל הראשון 11,560 מקומות עבודה".

על פי הנחת העבודה המבוססת מחקרים, הסביר השר, על כל עובד מו"פ מועסקים לפחות ארבעה עובדים לא ישירים. כלומר, שההשקעה האמורה תביא לתוספת של 46,000 מועסקים אחרים, ובסך הכל ל-58,000 מועסקים, חלקם חדשים וחלקם ששמרו על מקום עבודתם.

על פי השר בן אליעזר, "גם אם ניקח מכפיל שמרני יותר – של 1.5 עד שני מקומות עבודה לא ישירים על כל עובד מו"פ, בשל ההאטה הכלכלית המקשה על היווצרות מעגלי עבודה משניים, נגיע לתחשיב של 34,680 מועסקים. אנחנו נמצאים בתקופת חרום. הממשלה החליטה להגדיל את תקציב המדינה, להגדיל את הגירעון התקציבי ובמסגרת זו ימצאו תקציבים למימון סעיפים מחוללי צמיחה, כמו ההשקעה במחקר ופיתוח, קידום תעשיית ההיי-טק ועוד. למטרות אלו יימצאו התקציבים המתאימים, כי הם יבלמו את הגידול באבטלה".

מלחמה על האבטלה

"החלטתי להכריז מלחמה על האבטלה", מדגיש השר. לדבריו, בתוכנית כלכלית חדשה, שהוכנה על ידי בכירי המשרד – בהנהגת בועז הירש, מנהל מינהל סחר חוץ – יש בין השאר, תוכניות שמיועדות לקדם את תעשיות עתירות מדע כאמצעי ליצור מקומות עבודה ולהאיץ את הפעילות הכלכלית.

"אני רואה באבטלה את הבעיה מספר אחת של המשק הישראלי בתקופה זו", אומר השר בן אליעזר, "בדיון בממשלה על אישור התקציב, הבעתי את עמדתי הנחרצת, לפיה התעסוקה היא הבעיה העיקרית שצריכה להיות מטופלת על ידי הממשלה. יש לנו אחריות כלפי כל אזרח ובית בישראל, ועלינו לפעול במלוא העוצמה ולהניע את מנועי הצמיחה כדי לבלום את תופעת האבטלה הגואה. עם כניסתי לתפקיד הבטחתי, כי זהו הנושא הראשון בו אתמקד – ובכוונתי לעמוד בכך. התכונית הכלכלית שהוכנה במשרד נותנת מענה לבעיה זו".

וכיצד יטופל ענף היי-טק במסגרת התכנית?
"בין המפוטרים החדשים יש עובדי היי-טק רבים, רבים מאוד לטעמי. גם בתחום זה נפעיל צעדים נקודתיים כדי לבלום את גידול התופעה. המשבר הכלכלי שמדינת ישראל שרויה בו, היא משבר מיובא. בישראל לא היה משבר של מערכת הבנקאות וגם לא משבר נדל"ני. לנו, ככלכלה, לא היה שום משבר. שותפות הסחר הגדולות של ישראל, בצפון אמריקה, באירופה ובמזרח הרחוק, הן אלו השרויות במשבר כלכלי, והדבר פוגע בביקושים למוצרים ולשירותים מישראל, ועיקר הפגיעה היא בהיי-טק – ענף זה מייצא 80% מתוצרתו.

מדי יום נוספים למעגל המפוטרים בישראל עוד ועוד אזרחים, והם זועקים לסיוע של הממשלה. התכנית שלנו תאפשר התמודדות מיידית, פשוטה יחסית, כדי להגדיל את מספר המועסקים בהיי-טק ולסייע לחברות השרויות במצוקה לשרוד את המשבר, ואף לצאת ממנו מחוזקים.

כדי לשפר את המצב הכלכלי של ישראל יש לנצל את יתרונותיה, המדובר בראש ובראשונה בהון האנושי. לתעשיית ההיי-טק יש עמדת בכורה בהיבט ההון האנושי, ולכן היא עומדת בראש סדר העדיפויות שלי לטיפול. המטרה היא תוכנית שתביא להתחדשות הצמיחה הכלכלית, לגידול עתידי ביצוא. בכוונתי לפעול נמרצות בכוון זה".

הראיון המלא יפורסם בקרוב ב-InformationWeek

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים