צבא אחד, רשת אחת, קישוריות מלאה

מערכות המידע עברו את השלב שבו הן צריכות להוכיח את עצמן, והפכו לחלק בלתי נפרד מהמערך המבצעי של צה"ל - הן בדרג הלוחם בשטח והן בדרג הפיקודי ● כיום ברור לכולם, כי צה"ל לא יוכל להתקיים אם לא יחרוט על דגלו את הסיסמה: "צבא אחד, רשת אחת, קישוריות ותיאום מלאים"

צה"ל מצוי כיום באחת התקופות הקריטיות ביותר בתולדותיו. מצד אחד עליו להתמודד עם מציאות מדינית-ביטחונית שמשנה את פניה במהירות – בין היתר לאור ההתפתחויות השונות במדינות ערב. מצד שני, עליו לבצע את משימותיו תחת לחצים תקציביים קשים ביותר, שמוגדרים על ידי קצינים בכירים בסדיר ובמילואים כחסרי תקדים. היקף הקיצוץ הישיר עליו כבר הוחלט מסתכם בשלושה מיליארד שקלים – כ-4% מכלל תקציב הענק של מערכת הביטחון. המורכבות של המציאות הבעייתית מכפילה את עצמה, לאור הציפיות של הממשלה ממערכת הביטחון שלא לרדת ברמת המקצועיות.

כאן נכנס לתמונה נושא התיקשוב. דומה שמעולם הוא לא היה קריטי כל כך לפעילות הליבה של צה"ל. אם בעבר הסיסמה "IT יורה" נתפסה בעיני רבים כקוריוז נחמד, הרי שהיום התיקשוב מהווה חלק בלתי נפרד מהתוכנית האסטרטגית של צה"ל, ליישום פעולות שנועדו לתת מענה לעתיד.

גם במטה הכללי – בצמרת הבכירה ביותר של צה"ל, הבינו את חשיבות ההשקעה בפרויקטי IT. מדובר ביישומים שמסוגלים, למשל, לתת מענה לנושא הקישוריות והשיתופיות, שתסייע לזרועות השונים לדבר האחד עם השני – דבר שיתרום קודם כל לאפקטיביות המבצעית, אבל גם יחסוך הרבה מאוד משאבים. כולנו הרי מכירים את המציאות ההפוכה במסגרתה פעל צה"ל בעבר: כל זרוע התנהלה בעצמה וגם כאשר אוחדו זרועות היבשה, עדיין נותרו שתי זרועות שלא ממש דיברו ביניהן. ה-ERP הוא הדוגמה המוחשית ביותר לכך: צה"ל מלא היום באיים של מערכות ERP שונות, לאחר שנכשלו הניסיונות להקים מנהלת פרויקט אחת, שתטמיע את הכל בצורה אחידה.

תשתיות התקשורת המשופרות מאפשרות לצה"ל לקבל תמונת מצב מלאה וכוללת במרכזי השליטה, כאשר הכוכבים הראשיים שם הם הפלזמות – אותן הפלזמות ששימשו כתירוץ לכמה מראשי הצבא בעבר להסברת כישלון מלחמת לבנון השנייה. כיום ברור לכולם, כי צה"ל לא יוכל להתקיים אם לא יחרוט על דגלו את הסיסמה: "צבא אחד, רשת אחת, קישוריות ותיאום מלאים". הוא בוודאי גם לא יוכל לעמוד בחרב הקיצוצים שהושתה עליו, ללא השקעה מסיבית בפרויקטי תיקשוב.

בדעה זו מחזיק בין היתר גם תא"ל (מיל') ארנון זו-ארץ, שעומד בראש ועדת התכנים לכנס הלאומי לתיקשוב מגזר הביטחון, C5I, שייערך ב-18 ביולי. אורח הכבוד באירוע יהיה האלוף עוזי מוסקוביץ', ראש אגף התיקשוב. תהיה זו הופעת הבכורה הפומבית של האלוף בתפקידו הנוכחי, אליו נכנס לפני פחות משנה.

נושא הסייבר והמוכנות האזרחית לשעות חירום, יעמוד גם הוא במרכז הכנס. בין הדוברים המרכזיים בתחום זה יהיו איציק מלאך – מישנה למנכ"ל בנק לאומי ומפקד ממר"ם לשעבר, יוסי שנק – מנמ"ר חברת החשמל, אלי פרנק – סמנכ"ל הטכנולוגיות של בזק עד לא מכבר, ודוברים אחרים.

השורה התחתונה: מערכות המידע עברו את השלב שבו הן צריכות להוכיח את עצמן, והפכו לחלק בלתי נפרד מהמערך המבצעי של צה"ל – הן בדרג הלוחם בשטח והן בדרג הפיקודי. באופן טבעי, הן משמשות גם בסיס לשיתוף פעולה והיערכות של הסקטור האזרחי בכל הקשור למוכנות העורף, כאשר התשתית היא שילוב בין זרועי, תיאום מקסימלי והתייעלות מקצועית ומבצעית.

רוצים לשמוע עוד? הירשמו עכשיו לכנס הלאומי לתיקשוב מגזר הביטחון, C5I Israel

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים