השר מיכאל איתן: "הפצצת הכור העיראקי והקמת אנשים ומחשבים – האירועים החשובים ב-1981"

"הקמת קבוצת אנשים ומחשבים על ידי פלי הנמר ודליה פלד הותירה את חותמה על מדינת ישראל", אמר איתן, השר לשיפור השירות לאזרח, באירוע לציון יום חגה של הקבוצה, שנערך בספארי ברמת גן ● לדבריו, מדובר ב-"יום חג לתעשיית ההיי-טק והמיחשוב, כמו גם לפלי הנמר ולאנשים ומחשבים עצמה" ● במהלך האירוע העלו המשתתפים זיכרונות מההיסטוריה של המיחשוב הממשלתי - החל מהמחשב הראשון והנקבניות ועד לימים הראשונים של האינטרנט בארץ

מימין: פלי הנמר, יזם ונשיא אנשים ומחשבים, ודליה פלד, מנכ"לית הקבוצה. צילום: קובי קנטור"ב-1981 קרו שני אירועים חשובים אשר הותירו את חותמם על מדינת ישראל: הראשון היה הפצצת הכור האטומי בעיראק על ידי מנחם בגין והשני – הקמת קבוצת אנשים ומחשבים על ידי פלי הנמר ודליה פלד", כך אמר מיכאל איתן, השר לשיפור השירות לאזרח.

השר איתן היה אורח הכבוד בחגיגות מלאת 30 שנים להקמת אנשים ומחשבים. האירוע התקיים ביום שישי האחרון בכמה מתחמים בספארי ברמת גן, בהשתתפות אלפי עובדים, מנהלים ו-ותיקי תעשיית המיחשוב בארץ, שהתכנסו לכמה מפגשי בוגרים. לצד מפגשים אלה התנהלו פעילויות לילדי העובדים.

אחד המפגשים, בו דיבר השר איתן, כלל את בוגרי ממר"ם והמיחשוב הממשלתי. הנחו אותו הנחו פלי הנמר, נשיא קבוצת אנשים ומחשבים, ד"ר נחמן אורון, יועץ מיחשוב בכיר, ודן תל-ניר, לשעבר מנמ"ר המרכז למחקר גרעיני בנחל שורק.

מימין: דן תל-ניר, לשעבר מנמ"ר המרכז למחקר גרעיני בנחל שורק, וד"ר נחמן אורון, יועץ מיחשוב בכיר. צילום: קובי קנטורלדברי השר איתן, יום מלאות 30 לאנשים ומחשבים הוא "יום חג לתעשיית ההיי-טק והמיחשוב, כמו גם לפלי הנמר, שמצוי בתעשייה יותר מ-45 שנים, ולאנשים ומחשבים עצמה".

איתן ציין, כי הוא הכיר את תחום המיחשוב הממשלתי כבר בשנות ה-90', כשרק מעטים התוודעו אליו, בהיותו שר המדע והטכנולוגיה בממשלת בנימין נתניהו הראשונה. במסגרת זו, אמר, הוא קידם את הפצת האינטרנט לאזרחי המדינה.

מרדכי מצקביץ', ותיק בענף ולשעבר המנמ"ר המיתולוגי של משרד המשפטים. צילום: קובי קנטורהוא הוסיף, כי "יש במגזר הממשלתי פרויקטי IT גדולים וחשובים, שנותנים מוטיבציה להמשיך לגדול ולשפר את המיחשוב הממשלתי. לפני כמה חודשים הוקם מטה תיקשוב ממשלתי ואף הוא יביא לקידום התחום".

השר איתן סיים את דבריו במחמאה: "אנשים ומחשבים? אנשים ומחשבים! אנשים ומחשבים – וואו".

המחשב הראשון במגזר הממשלתי
מרדכי מצקביץ'
, ותיק בענף ולשעבר המנמ"ר המיתולוגי של משרד המשפטים, אמר ש-"כיום, ענף מיחשוב הממשלתי הרקיע לשחקים".

חסידה קופרברג, לשעבר מנמ"רית משרד התחבורה. צילום: קובי קנטור

הוא הזכיר את המחשב הראשון שהגיע למגזר הממשלתי, ה-IBM 1401 , בשנות ה-60'. "כוכב חדש נולד אז, תקופה חדשה החלה", אמר. "תקופה שאיש לא חזה כיצד היא תימשך ואילו פירות היא תניב. משמעות והשפעת המיחשוב הממשלתי ניכרים כיום בכל מקום".

מצקביץ' הדגיש את תרומתן של הנקבניות, שעבדו עם כרטיסי הניקוב. "הן עשו ימים כלילות כדי לחסוך לנו את המרוץ לאיתור הבאגים". לדבריו, "אף שחלפו שנים רבות, עד היום אני שומע מעת לעת את רחש ורעש מכונות הניקוב והחישוב".

עוד קצת היסטוריה
חסידה קופרברג
, לשעבר מנמ"רית משרד התחבורה, העלתה אף היא

כרמלה אבנר, הממונה על התיקשוב הממשלתי. צילום: קובי קנטור

זיכרונות מעבודתה רבת השנים במגזר, וציינה את נסיבות היכרותה עם השר איתן לפני 16 שנים, אז הוא ביקש ממנה לדון עימו על האופנים לשיפור השירות הממשלתי. "עשינו רבות על מנת לקדם את התחום, ואני בטוחה שהמאמץ נמשך גם בימים אלה", אמרה.

כרמלה אבנר, הממונה על התיקשוב הממשלתי, בירכה את קבוצת אנשים ומחשבים ביום חגה ותיארה את הקווים המנחים את גוף המטה שבראשו היא עומדת: קידום חדשנות טכנולוגית לטובת שיפור שירותים עבור אזרחים ועסקים; שיפור היעילות התפעולית של משרדי הממשלה; מיסוד תקנים עבור משרדי הממשלה וגופים במגזר הציבורי והסתכלות על ה-IT בצורה רוחבית.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. איתן כספי

    WTF?! אני מעריך את מר מיכאל איתן, אבל, רבאק, קצת פרופורציות.

אירועים קרובים