CTI תספק לצה"ל מאות מחשבים לבישים ייחודיים; היקף הפרויקט: עשרות מיליוני שקלים

המחשבים החדשים יתבססו על מערכת DACS, בעלת יכולת למודעות מיקום, ניהול לחימה, ושילוב מערכות, אשר מסוגלת לעבוד, מעבר לטלטול ועמידות לאבק ולמים, בטווח הנע בין 10- מעלות ל-55 מעלות צלזיוס ● תת-אלוף (מיל') יהוא אבן זהב, CTI: "היתרון של המערכת הוא בכך שהיא רצה על גבי מערכת הפעלה סטנדרטית, בה בשעה שהיא עמידה לתנאי שטח קשים"

CTI תספק לצה"ל מאות מחשבים לבישים בשנים 2013-2012, כך נודע לאנשים ומחשבים. בשלב הראשון, יסופקו 450 המחשבים הלבישים בחודשים הקרובים, שהם מוקשחים ועמידים, לכוחות החי"ר. מאוחר יותר תיבחן הכנסת אלפים בודדים של מחשבים נוספים. היקף החוזה לא נמסר לפרסום, אולם לאנשים ומחשבים נודע כי הוא עומד על עשרות מיליוני שקלים.

המחשבים הלבישים יסופקו למפקדי הביניים בכוחות החי"ר, ברמת מפקדי גדודים ומפקדי פלוגות, וכן לאנשי תצפיות, לכוחות מיוחדים ולאנשי חיל הים. על פיתוח המחשבים, הכוללים מערכת שליטה ובקרה, עבדו אנשי CTI – חברת הפצה שבימים אלה פותחת סניף בישראל, עם חברות אמריקאיות נוספות. שם המערכת הוא תמנון, בשל הכבלים המשתלשלים מהמחשב, הנדמים לזרועות החיה הימית.

בהיבט הטכנולוגי, מדובר במערכת DACS (ר"ת Didital Army Computer System), בעלת יכולת למודעות מיקום, ניהול לחימה, ושילוב מערכות. המערכת מסוגלת לעבוד, מעבר לטלטול ועמידות לאבק ולמים, בטווח הנע בין 10- מעלות ל-55 מעלות צלזיוס.

אחת ההתמחויות של CTI היא לחבר בין חברות אמריקאיות ובין לקוחות במגזר הביטחוני בארץ, לרבות צה"ל. בהיעדר משאבים כספיים, נדרשים  בצה"ל לרכוש ציוד ב-"דולר סיוע", דרך משלחת הרכש של משרד הביטחון בניו-יורק.

יהוא אבן זהב, סגן נשיא בכיר למכירות גלובליות למגזר הביטחוני ב-CTI: "כל הצבאות המערביים מחפשים אחר פיתוחים של מחשבים שיודעים להריץ את כל היישומים שלהם תוך כדי היותם בתנועה"פיתוח המערכת הוא אחד מלקחי מבצע "עופרת יצוקה", אז עלה הצורך במערכת שו"ב ניידת לחטיבות החי"ר. המערכת עונה על הצורך שהתגלה – מערכת מיחשוב קלה, עמידה לתנאי שטח קשים, עם אמצעים גרפיים וחזותיים ברמה גבוהה. המחשבים הקיימים עד אז היו כבדים ומסורבלים, והתגלו כבעייתיים בעת לחימה אינטנסיבית. נדרש פתרון שיהיה מפותח מבחינה טכנולוגית, אשר יוכל להכיל יישומים רבים עם חומרה שתשרת אותו, ועם זאת שיהיה עמיד למים, טלטול, נפילות ואבק.

המחשב שפותח מכיל יכולות הצפנה, עם מערכת הפעלה חלונות (Windows) סטנדרטית של מיקרוסופט (Microsoft) ובעל מסך מפוצל המתלבש בתוך אפוד צבאי. כך, המחשב נישא על הגב, והמסך שלו – על חזה החייל הלוחם. יתרון נוסף של המערכת הוא היכולת לפרק את המחשב מהסוללה ולהעבירו למערכת שו"ב אחרת. הוא כולל מסך מגע של 6.5 אינץ', נוח לשימוש, המציג נתונים גם בתנאים של עודף אור בשטח. אורך חיי העבודה שלו בלא הטענה עומד על יותר מעשר שעות.

לאנשים ומחשבים נודע כי אף שאלביט היא ספקית העל לפרויקט הענק צי"ד, הרי שהצבא בחר בפתרון של תמנון. זאת, למרות היותו מתחרה לפתרון דומה של אלביט. הסיבה לכך, לפי מקורות בצבא, הן בהיות הפתרון של תמנון מתקדם יותר מבחינה טכנולוגית, וזול יותר בעלות. עלות מחשב תמנון, כך נודע לאנשים ומחשבים, עומדת על כ-10,000 דולרים, ואילו המחשב הנייד המקביל של אלביט עולה יותר.

לדברי תת-אלוף (מיל') יהוא אבן זהב, לשעבר מפקד יחידת לוט"ם שבאגף התיקשוב וכיום סגן נשיא בכיר למכירות גלובליות למגזר הביטחוני ב-CTI, "כל הצבאות המערביים מחפשים אחר פיתוחים של מחשבים שיודעים להריץ את כל היישומים שלהם תוך כדי היותם בתנועה". האתגר הניצב בפני ספקיות ה-IT, אמר אבן-זהב, "הוא הצורך להעביר כמויות רבות של נתונים, לרבות חומרים חזותיים כגון מפות וסרטוני וידיאו, כשהכל נעשה בזמן אמת. היתרון של המערכת הוא בכך שהיא רצה על גבי מערכת הפעלה סטנדרטית, דוגמת זו הקיימת במחשבים השולחניים, בה בשעה שהיא עמידה לתנאי שטח קשים".

אירועים קרובים