כיצד ייראה תפקיד המנמ"ר ב-2017?

עורכי המגזין CIO הפנו את שאלת עתידו של המנמ"ר למספר מנהלי טכנולוגיות וותיקים ● כיצד יראה תפקיד המנמ"ר: מנהיג פרקטי ובעל חזון, אשר מריץ את החברה ביד רמה, או שמא טכנולוג מחמד של הארגון?

חמש שנים מהיום המנמ"ר יהיה טוב ומהיר יותר. הוא יהיה מנהיג פרקטי, בעל חזון חזק יותר, אשר מריץ את החברה ביד רמה ועצמאית ומקשר בין לקוחות, ספקים וחברות הזנק, ומשכנע אנשים לעבוד עם הארגון שלו. נשמע לכם תסריט דמיוני? הנה תסריט נוסף: מנהלים אחרים בארגון שבו מכהן המנמ"ר ירכשו השכלה בתחום ה-IT, ויוכלו לשכור שירותי IT ללא המנמ"ר, דוגמת שירותי ענן. הם ישאירו את המנמ"ר החלש ספון בלשכתו, אשר ימשיך להגשים את התדמית הנצחית שלו – טכנולוג מחמד של הארגון. מה מהתסריטים האלו יתקיים בעוד חמש שנים? שאלה זו הפנו עורכי המגזין CIO למספר מנהלי טכנולוגיות וותיקים בארה"ב, כאלו שנכנסו ל-"היכל הזיכרון של הוותיקים".

המנמ"רים ציינו, כי לצד האיום יש גם כמה נקודות אור שנותנות תקווה כי אולי בכל זאת תפקיד המנמ"ר לא רק שלא ייעלם, אלא יתעצם, כפי שתואר בתסריט הראשון. טכנולוגיה נוגעת היום כמעט לכל מוצר או שירות בכלכלה העולמית. הגלובליזציה חודרת כל מקום, וה-IT הוא ללא ספק נשמת אפה. המנמ"רים לא הולכים לשום מקום, לפחות לא בעתיד הנראה לעין, אבל הם בהחלט צריכים להיערך לשינוי באופי תפקידם.

מהסקר עולה, כי המנמ"רים סבורים שתפקידם יתפצל בין כמה תפקידים דומים, דוגמת תפקיד ה-CTO. בארגונים בהם קיים תפקיד זה מדווח ה-CTO למנמ"ר, אבל מעמדו של המנהל הטכנולוגי עלול להיות חזק יותר. השדרוג במעמד ה-CTO יגרום למתח שעלול לפגוע בתקשורת המתחייבת בין שני גורמים אלו.

בעיני המנמ"רים התפקיד שלהם הוא לחולל שינוי. לכן, חמשת הטרנדים החזקים של השנה, כגון ענן, מובייל, מדיה חברתית, הצטרכנות וביג דטה, לא ממש מטרידים כרגע את המנמ"רים. זאת, מאחר שהם רואים בזה תהליך טכנולוגי שלא אמור להעסיק אותם, וההחלטה אם לבצע את זה או לא תלויה במדיניות של הארגון, ואינה קשורה לתפקיד החזוני שלהם.

לעומת זאת, מנמ"ר לשעבר של חברה גדולה בתחום הפיננסים בארה"ב, שהתראיין לכתבה, סבור כי המנמ"ר חייב להיות תמיד עם היד על הדופק, ולדעת לתעדף מה טוב לעסקים ולא להתעלם מהטכנולוגיות. בסופו של דבר, הן יונחו על שולחנו.

לגבי מיצובו של המנמ"ר בעוד חמש שנים, סבורים הוותיקים כי ה-CIO יהיה איש החזון של הארגון הנמדד על פי אותם מדדים שנמדדים כל המנהלים – על בסיס פיננסי וחדשנות. מנמ"ר וותיק אחר, שכיהן במשך שנים באחד מארגוני הפצת מוצרים רפואיים הגדולים בארה"ב, עם היקף מכירות של 72 מיליארד דולרים, סבור שעל המנמ"ר להיות פוליטיקאי וגם קשוב מאוד למטרות העסקיות של הארגון, שילוב שיאפשר לו לקבל אור ירוק מהמובילים העסקיים של הארגון.

זאת ועוד, על פי ה-CIO, מה שמניע את המנמ"רים הוא לממש את הסיכוי של גורם ההשפעה שלהם בארגון. אך המגבלה היא, שעליו לדעת לבחור את הדרך הנכונה שבאמצעותה הוא ישפיע, וזו החלטה לא קלה. היא חייבת לעבור דרך הטכנולוגיה. הכוח המשולב של הכלכלה התוססת והמקום המרכזי של הטכנולוגיה, המאפשר לבצע דברים רבים ללא ה-CIO, יגרמו לבכירים לעקוף אותם. לדעת אותו מנמ"ר, הדרך למנוע זאת היא שהמנמ"רים ישנו את גישתם לחמש הטכנולוגיות המרכזיות, ויתחילו להתייחס אליהן ברצינות – דבר שיתרחש לדעתו כבר לפני 2017.

מנמ"רים וותיקים אחרים שהשיבו בנושא, סבורים כי בעתיד מנהלים יעדיפו מנמ"רים בעלי ניסיון או זיקה עסקית בהרצת חברות, כאלו שיודעים לנהל קווי עסקים. אין מקום יותר לחברים מהפלמ"ח, אין מקום למנהלים חסרי ניסיון עסקי.

מנמ"רים יודעים איך ליזום פרויקטים, אבל יצטרכו ללמוד איך לבנות רווחים ריאליים מפרויקטים אלו. במילים אחרות, להראות את ה-ROI בעצמם. מנהלים יחפשו מנמ"רים שמבינים כיצד המוצרים שלהם עובדים בשוק. הלימה עסקית כבר לא מספיקה; עליך ללמוד לחשוב כמו הלקוח הסופי שלך.

המנמ"ר של 2017 יהיה חייב לדעת לחבר בין אנשים ורעיונות בתוך החברה ובין החברות שהיא עובדת איתם. הוא יחבר בין ספקים, חברות הזנק ולקוחות, ואף ילמד אותם איך לעבוד ביחד.

שורה תחתונה: ה-CIO העתידי יצטרך להיות קודם כל בעל ידע רחב בטכנולוגיה וב-IT, אבל לקורות החיים שלו הוא יצטרך לצרף הוכחות על הבנתו העסקית ויכולתו להוביל ולנהל קווי עסקים, כאלו שמבוססים על פרויקטים חדשניים שהוא יציע. המנמ"ר העתידי כבר לא יוכל לשרבב את המשפט הלימה עסקית ולנוח בשקט – הוא יצטרך להוכיח שהוא חלק מהארגון, וכל פעולה שלו נועדה לממש את היעד העסקי של הארגון. בשונה מהעבר, המנמ"רים יצטרכו להוכיח זאת. מי שלא יפנים את זה, ימצא את עצמו פתאום הרחק מדלת ההנהלה, וקרוב יותר לדלת היציאה החוצה מהארגון.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים