דלויט: 60% מבכירי ההון-סיכון בישראל לא צופים גלי פיטורים משמעותיים בחצי השנה הקרובה

בכירי ההון-סיכון מגלים אופטימיות לגבי חצי השנה הקרובה, ורבים מהם צופים שיפור במצב הכלכלי - כך עולה מסקר ה-VC Indicator של Deloitte בריטמן אלמגור זהר לרבעון הראשון של השנה ● 41% מהם מעריכים שתגליות הגז האחרונות בישראל ישפיעו על פיתוחים טכנולוגיים והקמת סטארט-אפים בתחום ● רו"ח טל חן, שותף וראש מגזר ההיי-טק בפירמה, אמר ש-"בעת הזו, תפקיד המדינה משמעותי יותר מתמיד בעיצוב עתיד היזמות הטכנולוגית בישראל"

סימנים של אופטימיות: 60% ממנהלי ההון-סיכון הבכירים בישראל צופים שלא נראה בחצי השנה הקרובה גלי פיטורים משמעותיים ו-31% מהמנהלים מעריכים שלא יהיו כלל פיטורים בששת החודשים הבאים. הנתונים הללו עולים מסקר ה-VC Indicator לרבעון הראשון של 2012, שערכה פירמת ראיית החשבון והייעוץ Deloitte בריטמן אלמגור זהר.

הסקר נערך במהלך חודש מרץ, זו הפעם ה-40. עוד עולה ממנו, כי 2012 מסתמנת כשנה טובה יותר מהמצופה עבור הסטארט-אפים הישראליים, אם כי עדיין לא יהיה בה שיפור דרמטי בגיוסי ההון. 65% מבכירי קהילת ההון-סיכון בישראל מעריכים שהסביבה הכלכלית תיוותר ללא שינוי בחצי השנה הקרובה ו-35% צופים שיפור במצב הכלכלי.

83% מהמשיבים צופים גידול בתפקידן של החממות הטכנולוגיות (מסגרות תומכות בפיתוח מיזמים טכנולוגיים חדשניים הנמצאים בראשית דרכם ובתהליך הפיכתם למוצר מסחרי) בליווי ומימון סטארט-אפים.

מהסקר אף עולה, כי נוכח הצמצום המורגש בהון-הסיכון בכלל ובזה הישראלי בפרט, חברות סטארט-אפ ישראליות חייבות למצוא חלופות למימון פעילותן. כך, 39% מהמשיבים סבורים שגופים חדשים דוגמת תוכניות האצה (Accelerators) מהווים חלופה ראויה עבור אותם סטארט-אפים צעירים המתקשים בגיוס הון ו-31% מאמינים שדווקא משקיעים פרטיים זרים (אנג'לים) יהוו תחליף להון-הסיכון. מקורות מימון אלה תופסים מקום מרכזי והופכים להיות משמעותיים בהנעת תעשיית ההיי-טק ובצמיחתן של חברות הנמצאות בשלביהן הראשונים. יצוין, כי לאור הצמצום בהון-הסיכון, 17% ממשיבי הסקר צופים שמספר חברות הסטארט-אפ יקטן בתקופה הקרובה.

נתון מפתיע מצביע על כך שרבים מהמשיבים (56%) רואים במערב אירופה כשוק היעד המרכזי לחברות טכנולוגיות צעירות. ארצות הברית ממשיכה להוביל בפרמטר זה – 83% ממנהלי ההון-סיכון רואים בשוק זה כמשמעותי ביותר. סין (35%) והודו (17%) נותרות מאחור ולא נתפסות כשווקים מרכזיים להשקעה.

מנהלי קהילת ההון-סיכון הישראלית צופים שבחצי השנה הקרובה יהיו אקזיטים בהיקף של יותר מ-25 מיליון דולרים. 73% מהם מאמינים שנראה לפחות שישה אקזיטים בסדר גודל מסוג זה. עם זאת, הרוב המכריע (73%) עדיין לא מעריך שנראה רכישות בהיקף משמעותי, של למעלה ממיליארד דולרים. על פי דלויט, "שוק ההון עדיין סגור, ולאור זאת – החלופה המובילה הייתה ותישאר רכישת חברות".

הטכנולוגיה בשירות תגליות הגז
השינויים המאפיינים את הכלכלה הישראלית בתחום תגליות הגז מהווים קרקע פורייה לצמיחתם של חידושים טכנולוגיים בתחום. 41% ממנהלי ההון-סיכון מסכימים עם ההנחה שלפיה תגליות הגז האחרונות בישראל ישפיעו על פיתוחים טכנולוגיים והקמת סטארט-אפים בתחום. רו"ח טל חן, שותף וראש מגזר ההיי-טק ב-Deloitte בריטמן אלמגור זהר, אמר ש-"תגליות הגז משפיעות דרמטית על כלכלת ישראל ולא מן הנמנע שהן יכולות להוות כר פורה לצמיחה טכנולוגית. הפוטנציאל הכלכלי הטמון במגזר האנרגיה הוא עצום ובעל ערך רב למדינה, ועל מנת לעודד את התפתחותו של מגזר האנרגיה יש להגדיל את התמריצים שניתנים לסטארט-אפים אשר יתמקדו בתחום זה".

הוא הוסיף, כי "בעת הזו, תפקיד המדינה משמעותי יותר מתמיד בעיצוב עתיד היזמות הטכנולוגית בישראל. על המדינה להקצות משאבים לוגיסטיים וכלכליים למען שמירת מעמדה של ישראל בעולם כמדינה יזמית וטכנולוגית".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים